Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Guttungen (5½ år): Mamma, kan vi gå på ski sammen i dag? Det var så artig når vi gjorde det... (han tenkte på en skitur for noen dager siden)... men løypa vårres har blæst igjen, så vi må tråkk ei ny ei (litt slitsomt i dyp snø).

Mamma (jeg): Synes du det er artig å gå på ski, ja? Du er nå blitt så flink til å gli på ski du. Klart vi skal ut på ski sammen i dag!

Jentungen (2½ år): NN (navnet hennes) skal IKKE på ski. Æ e grinaronge på ski!

Vi flira godt. Hun har tydeligvis reflektert over at det er vanskelig for henne, når teknikken ikke sitter... Og hennes egen beskrivelse av seg selv, var temmelig treffende :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301147-gullkorn-i-samtale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk litt fort.... Det er jo godt at hun er født med en god posjon selvinstinkt da :-D

Poden min ser på øynene mine og sier, "mamma, vi har ulike øyne" Jeg. "ja" Han: "Du har blå og jeg har sånne pene brune!"

He he he - min pode hadde en pode på besøk i går. Under middagen spurte han plutselig meg: Mamma, synes ikke du NN har pene øyne? Ja, det kunne jeg jo ikke nekte for. Da kom det fra poden: Når jeg har bursdag skal jeg invitere bare dem med brune øyne, for det er penest! (Han har selv brune øyne)...

(Han ombestemte seg dog, da det gikk opp for han at pappan og to gode venninner ikke har brune øyne)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301147-gullkorn-i-samtale/#findComment-2437743
Del på andre sider

He he he - min pode hadde en pode på besøk i går. Under middagen spurte han plutselig meg: Mamma, synes ikke du NN har pene øyne? Ja, det kunne jeg jo ikke nekte for. Da kom det fra poden: Når jeg har bursdag skal jeg invitere bare dem med brune øyne, for det er penest! (Han har selv brune øyne)...

(Han ombestemte seg dog, da det gikk opp for han at pappan og to gode venninner ikke har brune øyne)

Jeg synes du skulle legge inn en tråd her - om hvorvidt det er greit å ha øyenfarge som kriterium når man inviterer til barnebursdag...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301147-gullkorn-i-samtale/#findComment-2437798
Del på andre sider

Annonse

Gikk litt fort.... Det er jo godt at hun er født med en god posjon selvinstinkt da :-D

Poden min ser på øynene mine og sier, "mamma, vi har ulike øyne" Jeg. "ja" Han: "Du har blå og jeg har sånne pene brune!"

*hihi*

Snuppa her hadde vel fått passet sitt påskrevet av en litt eldre bror.. Han har sikkert sagt "grinarunge" til henne ute i løypa... ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301147-gullkorn-i-samtale/#findComment-2437804
Del på andre sider

Gjest May M

Det var vel kanskje ikke så veldig sjarmerende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301147-gullkorn-i-samtale/#findComment-2438200
Del på andre sider

Det var vel kanskje ikke så veldig sjarmerende.

Jg synes det var litt sjarmerende, jeg, på grunn av at han så åpenlyst syntes at vennen hadde pene øyne. Komplimentet kom bare litt feil ut, tror jeg. Og, som jeg skrev, gikk han raskt bort fra denne ideen - da det ble påpekt at mange av hans andre venner IKKE hadde brune øyne, men andre pene øyenfarger:-).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301147-gullkorn-i-samtale/#findComment-2438538
Del på andre sider

Gjest May M

Jg synes det var litt sjarmerende, jeg, på grunn av at han så åpenlyst syntes at vennen hadde pene øyne. Komplimentet kom bare litt feil ut, tror jeg. Og, som jeg skrev, gikk han raskt bort fra denne ideen - da det ble påpekt at mange av hans andre venner IKKE hadde brune øyne, men andre pene øyenfarger:-).

Det er mulig settingen og stemningen rundt bordet gjør at du opplevde det litt anderledes enn jeg gjør, når jeg leser din beskrivelse av situasjonen.

Men jeg synes hans kommentar var på linje med: "Ingen med rødt hår får komme i bursdagen min, fordi det er stygt" eller "ingen med brun (evt. hvit) hud får komme i min bursdag fordi vi er mye penere enn dem".

Ja han ombestemte seg jo, men var det fordi han forsto at det var galt , eller fordi det ville gå utover bursdagsfesten hans og han selv??

Det er slett ikke meningen å kritisere ditt barn. Jeg ser for meg at dette er uttalelser jeg fort kan få høre her i huset også, men jeg er ganske var for denne typen ekskludering. Jeg husker veldig godt fra barndommen hvordan enkelte var veldig "flinke" til å bygge samhold og "vennskap" ved å fokuserer på "oss" og "de andre". "De andre" var som oftest "den andre".

Jeg vet jeg trekker dette litt langt nå, men det er dette jeg kobler med denne type uttalelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301147-gullkorn-i-samtale/#findComment-2438894
Del på andre sider

Det er mulig settingen og stemningen rundt bordet gjør at du opplevde det litt anderledes enn jeg gjør, når jeg leser din beskrivelse av situasjonen.

Men jeg synes hans kommentar var på linje med: "Ingen med rødt hår får komme i bursdagen min, fordi det er stygt" eller "ingen med brun (evt. hvit) hud får komme i min bursdag fordi vi er mye penere enn dem".

Ja han ombestemte seg jo, men var det fordi han forsto at det var galt , eller fordi det ville gå utover bursdagsfesten hans og han selv??

Det er slett ikke meningen å kritisere ditt barn. Jeg ser for meg at dette er uttalelser jeg fort kan få høre her i huset også, men jeg er ganske var for denne typen ekskludering. Jeg husker veldig godt fra barndommen hvordan enkelte var veldig "flinke" til å bygge samhold og "vennskap" ved å fokuserer på "oss" og "de andre". "De andre" var som oftest "den andre".

Jeg vet jeg trekker dette litt langt nå, men det er dette jeg kobler med denne type uttalelser.

''Men jeg synes hans kommentar var på linje med: "Ingen med rødt hår får komme i bursdagen min, fordi det er stygt" eller "ingen med brun (evt. hvit) hud får komme i min bursdag fordi vi er mye penere enn dem". ''

Nå synes jeg du blåser ting helt ut av proposjoner! Det er snakk om en relativt uskyldig (om enn klossete) kommentar fra en fireåring! Det var ment som en komplement til gutten som var på besøk, som han åpenlyst beundret øynene til (og jeg må si meg enig med sønnen min - poden som var på besøk har virkelig nydelige, fløyelsbrune øyne. ). Det var slett ikke en kommentar om at andre har stygge øyenfarger (han synes brune øyne er penest, har ikke nevnt at andre øyenfarger dermed er stygge!).

Han tok seg selv raskt i det, da jeg kommenterte at pappan og NN opg NN hadde hhv brune og blå øyne, og de var jo like pene farger til DEM - og det var han jo enig i.

Hadde poden min uttrykt holdninger som de du trekker over hodet på han her - så hadde jeg blitt både oppgitt, sint og flau - men det var ikke _derfra_ kommentaren kom. Det var et kompliment til en venn.

(Når det er sagt: Den gjeldenede gutten er vel den i barnehagen som stikker seg mest ut, utseende messig, da han har en mørkere hudfarge og mørkere øyne (og nydeligere ;-) og hår enn de fleste andre ungene i barnehagen - jeg har aldri hørt NOEN i barnehagen kommentere dette - Heldigvis!)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301147-gullkorn-i-samtale/#findComment-2439417
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...