Gå til innhold

Er norsk skole en jenteskole?


Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

"For ikke så veldig lenge siden ble det presentert undersøkelser som viste at jenter var på vei til å ta igjen gutter i matte. Det må jo bety at gutta har ligget langt foran i matte?"

Det hadde det vært morro å sett. Den undersøkelsen (2007) jeg sitter med viser at jenter ligger klart foran i absolutt alle fag, inkludert matte. (Selv om forskjellen er større i norsk og engelsk).

"Det synes å virke som om gutter lærer mer av en mer tradisjonell tavle-/kateterundervisning, mens jentene får mer utbytte av gruppeundervisning i kombinasjon med prosjekter og selvstendig jobbing. Det er vel det som menes med at dagens skole har blitt mer en jenteskole enn før."

Nemlig. Og dermed kan kanskje løsningen ikke bare på de økende forskjellene, men også på støy/bråk-problemene som mange klager på i denne tråden, være å gå tilbake til mer tradisjonelle undervisningsmetoder.

''Og dermed kan kanskje løsningen ikke bare på de økende forskjellene, men også på støy/bråk-problemene som mange klager på i denne tråden, være å gå tilbake til mer tradisjonelle undervisningsmetoder.''

Eller dele elevene mer, gi tradisjonell kateterundervisning til guttene og gi prosjektbasert undervisning til jentene. Går man tilbake til det gamle, så taper jentene igjen, hvilket man jo heller ikke ønsker.

Den undersøkelsen jeg refererer til ble presentert i nyhetene dengang da, men jeg er så elendig på tidsberegning at det kunne vært i fjor - eller for 7 år siden uten at jeg klarer å skille det... Beklager.

Fortsetter under...

Gjest Strømpeløs

''Og dermed kan kanskje løsningen ikke bare på de økende forskjellene, men også på støy/bråk-problemene som mange klager på i denne tråden, være å gå tilbake til mer tradisjonelle undervisningsmetoder.''

Eller dele elevene mer, gi tradisjonell kateterundervisning til guttene og gi prosjektbasert undervisning til jentene. Går man tilbake til det gamle, så taper jentene igjen, hvilket man jo heller ikke ønsker.

Den undersøkelsen jeg refererer til ble presentert i nyhetene dengang da, men jeg er så elendig på tidsberegning at det kunne vært i fjor - eller for 7 år siden uten at jeg klarer å skille det... Beklager.

"Eller dele elevene mer, gi tradisjonell kateterundervisning til guttene og gi prosjektbasert undervisning til jentene. Går man tilbake til det gamle, så taper jentene igjen, hvilket man jo heller ikke ønsker. "

Hvorfor taper jentene da? Det at forskjellene utgjevnes betyr ikke at jentene taper. Tvert imot, så viser jo alt styret runt PISA undersøkelsen, at det er mye å hente på å justere undervisningen uavhengig av kjønn.

Gjest ViViola

"Eller dele elevene mer, gi tradisjonell kateterundervisning til guttene og gi prosjektbasert undervisning til jentene. Går man tilbake til det gamle, så taper jentene igjen, hvilket man jo heller ikke ønsker. "

Hvorfor taper jentene da? Det at forskjellene utgjevnes betyr ikke at jentene taper. Tvert imot, så viser jo alt styret runt PISA undersøkelsen, at det er mye å hente på å justere undervisningen uavhengig av kjønn.

Om det er slik at jentene i dag er flinkere enn guttene, så må da målet være å få guttene opp til jentene, og ikke jentene ned til guttene?

Gjest Strømpeløs

Om det er slik at jentene i dag er flinkere enn guttene, så må da målet være å få guttene opp til jentene, og ikke jentene ned til guttene?

Ja, selvsagt, det er da ingen som har forfektet det motsatte.

Det var derfor jeg nevnte PISA undersøkelsen, som tyder på at selv om jenter gjør det mye bedre i norsk skole enn gutter, så er de ikke så veldig flinke de heller sammenlignet med elever i andre land. Derfor kan en justering tilbake til mer tradisjonell undervisning være en fordel for både gutter og jenter.

Gjest ViViola

Ja, selvsagt, det er da ingen som har forfektet det motsatte.

Det var derfor jeg nevnte PISA undersøkelsen, som tyder på at selv om jenter gjør det mye bedre i norsk skole enn gutter, så er de ikke så veldig flinke de heller sammenlignet med elever i andre land. Derfor kan en justering tilbake til mer tradisjonell undervisning være en fordel for både gutter og jenter.

Hm, nå skjønner jeg ikke helt hvordan dette kan henge sammen... Tidligere var det kateterundervisning, gutta var best. Så ble det gjort om til dagens ordning, og jentene er best. Da vil det vel ikke nytte å endre tilbake til kateterundervisning for jentene, vel? Da vil jo de bare synke tilbake på gammelt nivå, mens gutta stiger til gammelt nivå.

Og da har vi forskjeller igjen.

At norske elever ikke er flinke sammenlignet med andre er også noe å ta med seg, absolutt, dermed må man finne læremetoder som vil fungere for begge kjønn. Eller mer korrekt - alle typer unger.

Gjest Strømpeløs

Hm, nå skjønner jeg ikke helt hvordan dette kan henge sammen... Tidligere var det kateterundervisning, gutta var best. Så ble det gjort om til dagens ordning, og jentene er best. Da vil det vel ikke nytte å endre tilbake til kateterundervisning for jentene, vel? Da vil jo de bare synke tilbake på gammelt nivå, mens gutta stiger til gammelt nivå.

Og da har vi forskjeller igjen.

At norske elever ikke er flinke sammenlignet med andre er også noe å ta med seg, absolutt, dermed må man finne læremetoder som vil fungere for begge kjønn. Eller mer korrekt - alle typer unger.

'Tidligere var det kateterundervisning, gutta var best'

Nei, det stemmer ikke. Jenter har alltid gjort det bedre på skolen enn gutter. Men forskjellene har aldri vært så store som nå. Og hva mer skremmende er, økningen i forskjellen har aldri vært så stor som nå.

"Så ble det gjort om til dagens ordning, og jentene er best. Da vil det vel ikke nytte å endre tilbake til kateterundervisning for jentene, vel? Da vil jo de bare synke tilbake på gammelt nivå, mens gutta stiger til gammelt nivå."

Nei, hvorfor skulle det bli slik? Det holder ikke å måle gutter mot jenter, du må se om jentene har blitt bedre totalt sett, og ikke bare om de har blitt bedre i forhold til jevnaldrende guter. Og det tyder PISA på at de ikke har.

"At norske elever ikke er flinke sammenlignet med andre er også noe å ta med seg, absolutt, dermed må man finne læremetoder som vil fungere for begge kjønn. Eller mer korrekt - alle typer unger."

Jupp. Og alt tyder på at vi er på vei i feil retning, så å se litt tilbake kan umulig gjøre ting verre.

Annonse

Gjest ViViola

'Tidligere var det kateterundervisning, gutta var best'

Nei, det stemmer ikke. Jenter har alltid gjort det bedre på skolen enn gutter. Men forskjellene har aldri vært så store som nå. Og hva mer skremmende er, økningen i forskjellen har aldri vært så stor som nå.

"Så ble det gjort om til dagens ordning, og jentene er best. Da vil det vel ikke nytte å endre tilbake til kateterundervisning for jentene, vel? Da vil jo de bare synke tilbake på gammelt nivå, mens gutta stiger til gammelt nivå."

Nei, hvorfor skulle det bli slik? Det holder ikke å måle gutter mot jenter, du må se om jentene har blitt bedre totalt sett, og ikke bare om de har blitt bedre i forhold til jevnaldrende guter. Og det tyder PISA på at de ikke har.

"At norske elever ikke er flinke sammenlignet med andre er også noe å ta med seg, absolutt, dermed må man finne læremetoder som vil fungere for begge kjønn. Eller mer korrekt - alle typer unger."

Jupp. Og alt tyder på at vi er på vei i feil retning, så å se litt tilbake kan umulig gjøre ting verre.

Du, nå tror jeg du tar feil. Jentene har vært dårligere enn guttene i matte tidligere, det har jo vært satt inn tiltak i enkelte skoler - som forsøk - for å få opp jentenes nivå. Så der tror jeg du tar litt feil, altså.

Som sagt i flere innlegg - målet må være å ha en undervisningsform som passer begge kjønn, eller enklere sagt - begge/alle typer elever. Målet må også være å heve kunnskapsnivået totalt sett, slik at det ikke blir tapere. Å gå tilbake til kateterundervisning vil muligens hemme jentene (siden de nå gjør det bedre, målt mot seg selv, enn tidligere), og det ser jeg ingen grunn til å gjøre.

Igjen, jeg forfekter kjønnsdelt undervisning i endel fag. Alternativt at de som bråker, jenter eller gutter, blir fjernet fra undervisningsrommet, selv om dette ikke er PK å mene.

black wealch

Du, nå tror jeg du tar feil. Jentene har vært dårligere enn guttene i matte tidligere, det har jo vært satt inn tiltak i enkelte skoler - som forsøk - for å få opp jentenes nivå. Så der tror jeg du tar litt feil, altså.

Som sagt i flere innlegg - målet må være å ha en undervisningsform som passer begge kjønn, eller enklere sagt - begge/alle typer elever. Målet må også være å heve kunnskapsnivået totalt sett, slik at det ikke blir tapere. Å gå tilbake til kateterundervisning vil muligens hemme jentene (siden de nå gjør det bedre, målt mot seg selv, enn tidligere), og det ser jeg ingen grunn til å gjøre.

Igjen, jeg forfekter kjønnsdelt undervisning i endel fag. Alternativt at de som bråker, jenter eller gutter, blir fjernet fra undervisningsrommet, selv om dette ikke er PK å mene.

''Alternativt at de som bråker, jenter eller gutter, blir fjernet fra undervisningsrommet, selv om dette ikke er PK å mene''

Dette ville gjort skolehverdagen til mange mye lettere. Men det vil kreve mer resursser. Også oppdeling i mindre grupper, gjerne etter hvordan de ligger fagelig.

Men viktig å gjøre det på en riktig måte uten å stigmatisere.

black wealch

Du, nå tror jeg du tar feil. Jentene har vært dårligere enn guttene i matte tidligere, det har jo vært satt inn tiltak i enkelte skoler - som forsøk - for å få opp jentenes nivå. Så der tror jeg du tar litt feil, altså.

Som sagt i flere innlegg - målet må være å ha en undervisningsform som passer begge kjønn, eller enklere sagt - begge/alle typer elever. Målet må også være å heve kunnskapsnivået totalt sett, slik at det ikke blir tapere. Å gå tilbake til kateterundervisning vil muligens hemme jentene (siden de nå gjør det bedre, målt mot seg selv, enn tidligere), og det ser jeg ingen grunn til å gjøre.

Igjen, jeg forfekter kjønnsdelt undervisning i endel fag. Alternativt at de som bråker, jenter eller gutter, blir fjernet fra undervisningsrommet, selv om dette ikke er PK å mene.

''Alternativt at de som bråker, jenter eller gutter, blir fjernet fra undervisningsrommet, selv om dette ikke er PK å mene''

Dette ville gjort skolehverdagen til mange mye lettere. Men det vil selvfølgelig kreve mer resursser.

Oppdeling i mindre grupper også ville gjort det enklere å se og ta tak i problemene. Men viktig å gjøre det på en riktig måte uten å stigmatisere.

Gjest Strømpeløs

Du, nå tror jeg du tar feil. Jentene har vært dårligere enn guttene i matte tidligere, det har jo vært satt inn tiltak i enkelte skoler - som forsøk - for å få opp jentenes nivå. Så der tror jeg du tar litt feil, altså.

Som sagt i flere innlegg - målet må være å ha en undervisningsform som passer begge kjønn, eller enklere sagt - begge/alle typer elever. Målet må også være å heve kunnskapsnivået totalt sett, slik at det ikke blir tapere. Å gå tilbake til kateterundervisning vil muligens hemme jentene (siden de nå gjør det bedre, målt mot seg selv, enn tidligere), og det ser jeg ingen grunn til å gjøre.

Igjen, jeg forfekter kjønnsdelt undervisning i endel fag. Alternativt at de som bråker, jenter eller gutter, blir fjernet fra undervisningsrommet, selv om dette ikke er PK å mene.

Jeg vet ikke hvordan det var med mattekunnskapene for 20 år siden, men matte er uansett bare ett fag. Her er en del referanser oppsumert:

http://www.forebygging.no/fhp/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_10877/hParent_574/hDKey_1

Ellers er det interessant med kjønnsdelt undervisning. Jeg ser gjerne at vi ser litt nærmere på tradisjonell klasseromsundervisning igjen, men å skille jenter og gutter? Da snakker vi jammen om å gå 100 år (og mer) tilbake i tid.

Gjest ViViola

Jeg vet ikke hvordan det var med mattekunnskapene for 20 år siden, men matte er uansett bare ett fag. Her er en del referanser oppsumert:

http://www.forebygging.no/fhp/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_10877/hParent_574/hDKey_1

Ellers er det interessant med kjønnsdelt undervisning. Jeg ser gjerne at vi ser litt nærmere på tradisjonell klasseromsundervisning igjen, men å skille jenter og gutter? Da snakker vi jammen om å gå 100 år (og mer) tilbake i tid.

''men å skille jenter og gutter? Da snakker vi jammen om å gå 100 år (og mer) tilbake i tid.''

Jeg er ikke så sikker på at det vil være noe dårlig alternativ, all den tid vi er enig om at urolige (gutter) og rolige (jenter) begge lider under dagens system. Det er noen fag som egner seg godt for kjønnsdeling, slik som matte, norsk og gym.

Det viktigste er å finne en undervisningsform som gir begge kjønn/alle typer best mulig resultat. I dag får ingen det de burde få.

Gjest ViViola

''Alternativt at de som bråker, jenter eller gutter, blir fjernet fra undervisningsrommet, selv om dette ikke er PK å mene''

Dette ville gjort skolehverdagen til mange mye lettere. Men det vil selvfølgelig kreve mer resursser.

Oppdeling i mindre grupper også ville gjort det enklere å se og ta tak i problemene. Men viktig å gjøre det på en riktig måte uten å stigmatisere.

''Oppdeling i mindre grupper også ville gjort det enklere å se og ta tak i problemene. Men viktig å gjøre det på en riktig måte uten å stigmatisere.''

Helt klart, men de som havner på gruppe med en bråkmaker eller to vil uansett bli tapere.

I min 1. klassings klasse - de er 54 elever og 4 lærere + 2 assistenter - brukes drøyt halve tiden i samlingsstund til å roe ned situasjonen. Når de skal samles og høre på eventyr, er det 2-3 som aldri greier å høre etter eller sitte stille. Det er frustrerende for resten av gruppa, for disse 2-3 blir ikke fjernet. Det har de visst ikke lov til. De skal være sammen med de andre, med det resultat at ingen får høre eventyr. Eller synge.

Hadde disse 2-3 blitt tatt med ut av klasserommet umiddelbart når de begynte å bråke, så ville de resterende 51-52 elevene fått det de skulle ha, mens disse 2-3 ikke hadde gått glipp av noe mer enn de ville gjort ellers.

Kanskje ikke eventyrstund/sangstund er noe for disse gutta? Kanskje de kjeder seg, hater opplegget og hadde hatt bedre av å få være i det andre klasserommet alene med en assistent?

Jeg har slettes ikke alle svar, men jeg synes det er så leit når systemet er lagt opp etter 2-3 bråkmakere, mens resten må tilpasse seg.

''men å skille jenter og gutter? Da snakker vi jammen om å gå 100 år (og mer) tilbake i tid.''

Jeg er ikke så sikker på at det vil være noe dårlig alternativ, all den tid vi er enig om at urolige (gutter) og rolige (jenter) begge lider under dagens system. Det er noen fag som egner seg godt for kjønnsdeling, slik som matte, norsk og gym.

Det viktigste er å finne en undervisningsform som gir begge kjønn/alle typer best mulig resultat. I dag får ingen det de burde få.

Det er nå en gang slik at ikke alle gutter er urolige og ikke alle jenter er rolige. Det betyr at en deling etter kjønn alene, vil gi ekstra dårlige vilkår for en rolig gutt.

Det er helt på trynet å dele inn etter kjønn, akkurat som det er helt på trynet å dele inn etter andre ytre kriterier. Du ville vel reagert hvis skolen delte inn barna etter hårfarge, selv om alle vet at blonde jenter er dummere enn andre?

Annonse

Gjest ViViola

Det er nå en gang slik at ikke alle gutter er urolige og ikke alle jenter er rolige. Det betyr at en deling etter kjønn alene, vil gi ekstra dårlige vilkår for en rolig gutt.

Det er helt på trynet å dele inn etter kjønn, akkurat som det er helt på trynet å dele inn etter andre ytre kriterier. Du ville vel reagert hvis skolen delte inn barna etter hårfarge, selv om alle vet at blonde jenter er dummere enn andre?

Jeg har i de fleste innleggene min forsøkt å bruke termen "urolige gutter/jenter" eller "alle typer barn". Jeg er selvfølgelig ikke så dum at jeg ikke vet at det finnes rolige gutter og urolige jenter.

Samtidig sies det flere steder i tråden at gutter generelt og spesielt ikke nyter særlig godt av undervisningsopplegget som følges i dag. Noen blir urolige av selve opplegget, og gutter generelt sliter, også de rolige. Mens jentene nyter godt av dagens opplegg. Da skjønner ikke jeg hvorfor det er så ille å dele kjønnsmessig? Hvem vil tape på det? Jeg snakker ikke om jenteskoler og gutteskoler, men kjønnsdeling i f.eks. matte, norsk og gym.

Gjest mor til bare gutter

Det er ikke snakk om fjernstyring. Det er snakk om å lære grunnleggende respekt for andre fra de er små. Det dreier seg om å terpe og terpe på høflighet, omtanke, empati, konsekvenser - om igjen og om igjen. Da går det inn til slutt, hos de aller aller fleste.

Aner ikke hva du gjør med gutten din, men det aksepteres generelt mye mer bråk fra gutta enn fra jentene, uansett alder. Har sett haugevis av eksempler på at foreldre tolererer allverdens av gutta med unnskyldning "lopper i blodet", "han er jo gutt" osv. Mens jenter med samme atferd ville blitt - og blir - "parkert" umiddelbart. Mange er litt slappere med gutta, rett og slett.

Jenter klarer seg på tross av, ikke på grunn av, oppmerksomheten de får i skolen. Gutta klarer seg ikke, selv om de oversvømmes med oppmerksomhet og får lov til å "kjøre showet". Men det er jo jentenes feil naturligvis....Og skolens.

Det er i alle fall ikke foreldrenes feil, ei heller har gutta noe ansvar selv. Nei, stakkars, de er plassert i en "jenteskole"....

Har du noen gang hørt om testosteron? Gutter er mere agressive enn jenter som regel. De har behov for å sloss og få testet krefter. Får de ikke utløp for dette kan de fort blir urolige og kanskje bråkete i timene.

I dag får ikke barn lov å sloss i skolen. Skolen er blitt så femininsert at det er ikke det minste rart at mange gutter med kanskje litt ekstra testosteron blir urolige. Om det ikke kan bli en skole som er mere nøytral tror jeg det vil være bedre med en jenteskole og en gutteskole. Gutter og jenter er nå en gang stort sett ganske så forskjellige fra naturens side og det må taes hensyn til.

Jeg har i de fleste innleggene min forsøkt å bruke termen "urolige gutter/jenter" eller "alle typer barn". Jeg er selvfølgelig ikke så dum at jeg ikke vet at det finnes rolige gutter og urolige jenter.

Samtidig sies det flere steder i tråden at gutter generelt og spesielt ikke nyter særlig godt av undervisningsopplegget som følges i dag. Noen blir urolige av selve opplegget, og gutter generelt sliter, også de rolige. Mens jentene nyter godt av dagens opplegg. Da skjønner ikke jeg hvorfor det er så ille å dele kjønnsmessig? Hvem vil tape på det? Jeg snakker ikke om jenteskoler og gutteskoler, men kjønnsdeling i f.eks. matte, norsk og gym.

Jeg tror mange ville tape på det. I klassen til min 4-klassing deler de i gym og matte. Det har det resultatet at guttene går rundt med en forestilling om at jentene er så svake og stakkarslige at de ikke tåler å ha gym med guttene. Jeg synes det er feil signaler å gi. I tillegg fører det til at alle de bråkete guttene samles i matte og gir dermed de andre guttene enda dårligere arbeidsforhold enn de ellers ville hatt. De fleste av guttene er nemlig relativt rolige og arbeidssomme.

Det er forskjell på å snakke om at en undervisningsform favoriserer jenter/gutter på statistisk nivå og å tro at deling kun ut fra dette kriteriet vil være det beste for hele gruppen.

Gjest ViViola

Jeg tror mange ville tape på det. I klassen til min 4-klassing deler de i gym og matte. Det har det resultatet at guttene går rundt med en forestilling om at jentene er så svake og stakkarslige at de ikke tåler å ha gym med guttene. Jeg synes det er feil signaler å gi. I tillegg fører det til at alle de bråkete guttene samles i matte og gir dermed de andre guttene enda dårligere arbeidsforhold enn de ellers ville hatt. De fleste av guttene er nemlig relativt rolige og arbeidssomme.

Det er forskjell på å snakke om at en undervisningsform favoriserer jenter/gutter på statistisk nivå og å tro at deling kun ut fra dette kriteriet vil være det beste for hele gruppen.

Vet du, jeg tror det er bedre at (noen) gutter tror jenter er svakere enn som så, enn at mange jenter skal få et dårlig forhold til gym.

Jeg var av de tøffeste idrettsjentene på skolen, og jeg hadde det gøy i gymmen med gutta. Men jeg så jo at flere av mine klassekamerater valgte å skulke/juge for å slippe, rett og slett fordi gutta var hardhendte og for tøffe. Det er jo heller ikke noe positivt - for jentene.

At man er delt kjønnsmessig i matte synes jeg høres bra ut, med unntak av at bråkmakerne fortsetter å bråke. Samtidig - da slipper jo jentene unna, da, så er nå i alle fall skadeomfanget noe mindre.

Hva synes du bør gjøre?

Gjest det er snudd på hodet

"Til de grader favorioserer ett kjønn? Kan du forklare meg hvorfor den norske skolen altså favoriserer jenter "til de grader"? "

Det er en enkel konklusjon. I alle fag bortsett fra gymnastikk gjør guttene det dårligere enn jentene. Karaktergapet mellom gutter og jenter er blitt dobbelt så stort på ti år.

Var jenter langt etter i årevis? Kan du belegge det? Det gjelder hvertfall ikke de siste 20 årene.

"Kanskje jenter rett og slett er mer ansvarsfulle og arbeidssomme, jevnt over, og kanskje kommer forskjeller i resultater ganske enkelt av at den likestillingspolitikken som har blitt ført de siste tiårene endelig har fått jenter til å våde å hevde seg. Sammen med ansvarsfullhet og arbeidssomhet er det klart at de får forbi gutta.

Hvem skal få gutta til å jobbe? Kan det tenkes at de må bære noe av ansvaret selv?"

Dette er noe av det verste jeg har lest.Vi snakker om barn her, er det sånn å forstå at du mener jenter er mer verdt enn gutter, og at gutta egentlig bare kan ha det så godt? Du snakker om likestilling og konkluderer, ta ansvaret selv. Vær så snill ikke ta likestillingsordet i din munn når du tenker sånn.

Alle vet at gutta har ligget langt foran jentene i blant annet matte og fysikk i alle år. Det er ingen hemmelighet, har vært dokumentert i alle år, og er et velkjent faktum. Det det ropes om nå, er at jenter holder på å ta igjen gutta -endelig, etter alle disse årene! Og de aller siste årene har jentene også gått forbi gutta i de fleste fag.

ALLE lærere jeg snakker med - og det er faktisk ganske mange - sier at gutta får MYE mer oppmerksomhet enn jentene får.

Men likevel har vi en jenteskole! Jaaaaadaaaaa! Det henger ikke på greip!

Det er ikke gutta som blir diskriminert. Jentene er bare mer vant til å klare seg på tross av forhold rundt, tydeligvis.

Det er veldig uheldig at gutta faller utenfor på skolen,det er jeg enig i. Men det kommer ikke av at vi har en jenteskole, og det er ikke jentenes skyld. Og det er påfallende at det aldri var nevnt som noe problem så lenge det var jentene det gikk utover.

Gjest det er snudd på hodet

Har du noen gang hørt om testosteron? Gutter er mere agressive enn jenter som regel. De har behov for å sloss og få testet krefter. Får de ikke utløp for dette kan de fort blir urolige og kanskje bråkete i timene.

I dag får ikke barn lov å sloss i skolen. Skolen er blitt så femininsert at det er ikke det minste rart at mange gutter med kanskje litt ekstra testosteron blir urolige. Om det ikke kan bli en skole som er mere nøytral tror jeg det vil være bedre med en jenteskole og en gutteskole. Gutter og jenter er nå en gang stort sett ganske så forskjellige fra naturens side og det må taes hensyn til.

Det er faktisk noe av det verste jeg har hørt på lenge! Bruker du samme argumentet når menn slår ned kjærestene sine også?

De har så mye testosteron de ikke får utløp i dette jentesamfunnet, og derfor tar de det ut på damene sine?

At gutter må lære å oppføre seg er det samme som at det kreves at jentene lærer å "stå på krava" og tore å stå fram, kreve sin rett. Det er mulig ingen av delene faller naturlig for det ene eller andre kjønnet, men det må læres likevel, dersom de skal komme noen vei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...