Gjest det er snudd på hodet Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Å finne ET innlegg som dokumenterer alt jeg skriver finner jeg ikke men han får da tydelig frem at skolen ikke er lagt opp for gutter. At gutter ofte er mere sårbare enn jenter tviler jeg ikke på en gang. Har sett mange eksempler på der jentene i en familie har greid seg godt mens guttene har komt til kort hvis det har vært problemer med foreldrene, f.eks. skilsmisser, psykiske problemer mm hos en av foreldrene. Jentene er mere tilpasningsdyktige enn gutter. Det vet jeg at jeg har lest flere ganger. Min skolegutt greier seg bra men det er ingen tvil om at typiske guttefag han er mest interesert i. Begynner jeg å snakke om omsorg og empati med ham så blir han fort trett og lei. Selv om han gjerne kan høre litt om det er det i såfall ikke noe han er særlig interesert i. Begynner du å snakke om tekniske praktiske ting har han en utrolig interese. Maskindeler lærer han utenatt på et blunk. Slike fag er det desverre alt for lite av i skolen. Når ble Ole Viksmo Slettan ekspert på skole? Han er journalist! Han synser! Hvis det er dette du bruker som bakgrunn for argumentasjonen din, skjønner jeg jo hvordan du har havnet langt på viddene. Men svar meg på en ting: Det er allment akseptert at jenter er nødt til å bli mer offensive og frempå for å oppnå posisjoner i samfunnet. Dette strider mot det meste av det jenter er opplært til gjennom mange år, men alle er enige om at det er mulig å overvinne slike barrierer. Hvorfor skal det være annerledes med guttene? Hvorfor skal ikke de måtte overvinne noen av sine testosteron-tilbøyeligheter for å tilpasse seg en skolehverdag og et samfunnsliv? Hvorfor er det ille at gutter må lære å tøyle seg, så lenge det er enighet om at jenter må lære å bli mer frempå? Hvorfor skal man kunne stille krav til at jenter "overvinner naturen", mens det ikke skal stilles noen krav til guttene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301179-er-norsk-skole-en-jenteskole/page/7/#findComment-2441395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor til bare gutter Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Når ble Ole Viksmo Slettan ekspert på skole? Han er journalist! Han synser! Hvis det er dette du bruker som bakgrunn for argumentasjonen din, skjønner jeg jo hvordan du har havnet langt på viddene. Men svar meg på en ting: Det er allment akseptert at jenter er nødt til å bli mer offensive og frempå for å oppnå posisjoner i samfunnet. Dette strider mot det meste av det jenter er opplært til gjennom mange år, men alle er enige om at det er mulig å overvinne slike barrierer. Hvorfor skal det være annerledes med guttene? Hvorfor skal ikke de måtte overvinne noen av sine testosteron-tilbøyeligheter for å tilpasse seg en skolehverdag og et samfunnsliv? Hvorfor er det ille at gutter må lære å tøyle seg, så lenge det er enighet om at jenter må lære å bli mer frempå? Hvorfor skal man kunne stille krav til at jenter "overvinner naturen", mens det ikke skal stilles noen krav til guttene? Nå finnes det mye forskning på dette om du søker på nettet. Dette var bare en artikkel. Her er en annen og du kan finne andre selv. Norske skoleforskere med professor Svein Lie i spissen antyder at feminismen har inntatt grunnskolen mer og mer, og at dette kan støte guttene vekk. Gutter vil ikke grave seg ned i Shakespeare, eller tolke amorøse dikt. Litt science fiction og fantasylitteratur er derimot ikke å forakte. http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1526863.ece 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301179-er-norsk-skole-en-jenteskole/page/7/#findComment-2441509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Jeg synes man bør arbeide for at alle skal få gode arbeidsforhold. Kanskje man heller bør dele inn i mindre grupper, eller organisere undervisningen på en annen måte. I den 4-klassen jeg kjenner til, har de endret gruppesammensetningen flere ganger for å få bedre arbeidsmiljø i begge gruppene, det er jo ofte slik at det er noen barn som trekker hverandre mer opp enn andre. Som gutte-jente på mange områder, priser jeg meg lykkelig for at jeg vokste opp i en tid hvor det var politisk umulig å dele inn klasser etter kjønn. Jeg hadde mange gutte-venner, var god i idrett og matte og ville nok blitt ganske lei hvis jeg måtte ha undervisning sammen med bare jenter. Jeg ønsker at det er rom for individet og at man skal slippe å bli satt i bås ut fra ytre kriterier. Jeg er da slettes ikke uenig i at det du skisserer måtte være drømmeskolen - små grupper, ulike grupperinger og ikke minst individet som ses og høres. Samtidig er det jo slik, at om man stikker fingeren i jorda, så vil ikke den norske skolen fungere slik på overskuelig framtid. Det er absolutt ikke nok lærere, vi har ikke bygningsmasse som tilfredsstiller de ønskene der heller. Jeg ønsker at mine barn skal få det best mulig på skolen fra i dag, og da holder jeg på kjønnsdelt - med kjønnsulik undervisningsform - i noen fag. Jeg gjentar - i noen fag. Som sagt i forrige innlegg, jeg var av de tøffeste idrettsjentene på skolen, jeg hadde også mange guttevenner, men det hadde faktisk vært av underordnet betydning dersom de av jentene som var mine venner hadde fått en bedre hverdag. Jeg hadde taklet det greit, å bli delt i noen fag. Men nå var jo ikke det spesielt aktuelt i min skoletid, da jeg gikk på skolen i kateterundervisningstiden... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301179-er-norsk-skole-en-jenteskole/page/7/#findComment-2442000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg er da slettes ikke uenig i at det du skisserer måtte være drømmeskolen - små grupper, ulike grupperinger og ikke minst individet som ses og høres. Samtidig er det jo slik, at om man stikker fingeren i jorda, så vil ikke den norske skolen fungere slik på overskuelig framtid. Det er absolutt ikke nok lærere, vi har ikke bygningsmasse som tilfredsstiller de ønskene der heller. Jeg ønsker at mine barn skal få det best mulig på skolen fra i dag, og da holder jeg på kjønnsdelt - med kjønnsulik undervisningsform - i noen fag. Jeg gjentar - i noen fag. Som sagt i forrige innlegg, jeg var av de tøffeste idrettsjentene på skolen, jeg hadde også mange guttevenner, men det hadde faktisk vært av underordnet betydning dersom de av jentene som var mine venner hadde fått en bedre hverdag. Jeg hadde taklet det greit, å bli delt i noen fag. Men nå var jo ikke det spesielt aktuelt i min skoletid, da jeg gikk på skolen i kateterundervisningstiden... Vi hadde også kateterundervisning (slutten av 70-tallet og begynnelsen på 80-tallet), men i alle fall på ungdomsskolen var vi delt i gym og forming. Det var en gutt som hadde håndarbeide, jeg ville gjerne ha sløyd, men fikk det ikke for det var forbeholdt gutta! *Fremdeles oppgitt over det* Stort sett var vi kjønnsdelte i gymmen, men noen ganger hadde vi fellestimer og det var kjempegøy! ) I tillegg hadde vi en merkelig form for deling i norsk / matte / engelsk det siste året (?) på ungdomsskolen, hvor 2 klasser var slått sammen og så delt i 2 eller 3 grupper hvor to av gruppene var mindre grupper fra en klasse og en gruppe besto av lever fra begge klassene. Aner ikke hva formålet med det var, men det var i grunnen ganske koselig ikke å være så mange. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301179-er-norsk-skole-en-jenteskole/page/7/#findComment-2442057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Vi hadde også kateterundervisning (slutten av 70-tallet og begynnelsen på 80-tallet), men i alle fall på ungdomsskolen var vi delt i gym og forming. Det var en gutt som hadde håndarbeide, jeg ville gjerne ha sløyd, men fikk det ikke for det var forbeholdt gutta! *Fremdeles oppgitt over det* Stort sett var vi kjønnsdelte i gymmen, men noen ganger hadde vi fellestimer og det var kjempegøy! ) I tillegg hadde vi en merkelig form for deling i norsk / matte / engelsk det siste året (?) på ungdomsskolen, hvor 2 klasser var slått sammen og så delt i 2 eller 3 grupper hvor to av gruppene var mindre grupper fra en klasse og en gruppe besto av lever fra begge klassene. Aner ikke hva formålet med det var, men det var i grunnen ganske koselig ikke å være så mange. ) Vi gikk, såvidt jeg kan skjønne, på skolen omtrent samtidig - om enn i ulike landsdeler. Tror kanskje det ble gjort endel prøveprosjekter på den tiden (også), så det er ulike erfaringer rundt omkring. Hos oss hadde både jenter og gutter sløyd og håndarbeid, vi hadde forresten også metallsløyd; jeg har et varig minne etter det (tredde armen ned på en glødende metallspiss). Vi var ikke kjønnsdelt i noen fag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301179-er-norsk-skole-en-jenteskole/page/7/#findComment-2442080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Vi gikk, såvidt jeg kan skjønne, på skolen omtrent samtidig - om enn i ulike landsdeler. Tror kanskje det ble gjort endel prøveprosjekter på den tiden (også), så det er ulike erfaringer rundt omkring. Hos oss hadde både jenter og gutter sløyd og håndarbeid, vi hadde forresten også metallsløyd; jeg har et varig minne etter det (tredde armen ned på en glødende metallspiss). Vi var ikke kjønnsdelt i noen fag. Husker jeg terget på meg håndarbeidslærerinnen for alltid da hun oppdaget at jeg ikke visste bak-frem på en symaskin:"Kan du ikke dette da?!" Hvorpå jeg svarte ærlig:"Nei, jeg trodde jeg var her for å lære det!" Hun tålte ikke trynet på meg etterpå... Husker vi skulle lage en duk med en brodert kant rundt og jeg var egentlig ganske fornøyd da jeg gikk frem for å vise den til lærerinna og fikk følgende kommentarer:"Men hva er dette da? En slalomløype?!" *Sukk* Noen burde bare ikke være lærere... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301179-er-norsk-skole-en-jenteskole/page/7/#findComment-2442091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Husker jeg terget på meg håndarbeidslærerinnen for alltid da hun oppdaget at jeg ikke visste bak-frem på en symaskin:"Kan du ikke dette da?!" Hvorpå jeg svarte ærlig:"Nei, jeg trodde jeg var her for å lære det!" Hun tålte ikke trynet på meg etterpå... Husker vi skulle lage en duk med en brodert kant rundt og jeg var egentlig ganske fornøyd da jeg gikk frem for å vise den til lærerinna og fikk følgende kommentarer:"Men hva er dette da? En slalomløype?!" *Sukk* Noen burde bare ikke være lærere... He-he, der var det nok ikke ren kjemi, nei! Mine håndarbeidsting hadde en lei tendens til å enten forsvinne i skapet ("Men jeg VET jeg la den i hylla mi, altså, jeg bare VET det! Og nå er det helt borte, også jeg som hadde jobba SÅ mye!") eller bli ødelagt mens det lå i skapet ("NEI! Noen har vært i hylla mi, nå er hele duken ødelagt/strikkingen rekket opp/stoffet klippet feil!"). Og min snille, gamle håndarbeidslærerinne trodde på meg hver eneste gang... Stakkars gamle dame. Håper virkelig ikke mine barn blir så sleipe som jeg var... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301179-er-norsk-skole-en-jenteskole/page/7/#findComment-2442104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 He-he, der var det nok ikke ren kjemi, nei! Mine håndarbeidsting hadde en lei tendens til å enten forsvinne i skapet ("Men jeg VET jeg la den i hylla mi, altså, jeg bare VET det! Og nå er det helt borte, også jeg som hadde jobba SÅ mye!") eller bli ødelagt mens det lå i skapet ("NEI! Noen har vært i hylla mi, nå er hele duken ødelagt/strikkingen rekket opp/stoffet klippet feil!"). Og min snille, gamle håndarbeidslærerinne trodde på meg hver eneste gang... Stakkars gamle dame. Håper virkelig ikke mine barn blir så sleipe som jeg var... Den lærerinna hadde ikke god kjemi med noen, det var ikke bare meg altså! Omtrent samtlige elever på hele skolen lå i tottene på henne konstant... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301179-er-norsk-skole-en-jenteskole/page/7/#findComment-2442195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Den lærerinna hadde ikke god kjemi med noen, det var ikke bare meg altså! Omtrent samtlige elever på hele skolen lå i tottene på henne konstant... Min erfaring fra 60- og 70-årene tilsier at de fleste håndarbeidslærerinner var onde på bunnen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301179-er-norsk-skole-en-jenteskole/page/7/#findComment-2442196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Min erfaring fra 60- og 70-årene tilsier at de fleste håndarbeidslærerinner var onde på bunnen. *Hehe* Mine var i alle fall det, stort sett... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301179-er-norsk-skole-en-jenteskole/page/7/#findComment-2442241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.