Gjest divoneh Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 jeg har et barn på 6ukers alder.3dag etter fødselen fikk hun søvnproblemer.det betyr at hun sov mindre og minder etter hvert .nå sover hun kun 2 timer om dagen og 2 timer om natta.hun gråter hele tida og vil sove men kan ikke og når hun sover ,er dt kun 15 min eller litt mer som hun sover og etter det vokner hun igjen.vi har undersøkt henne på legevakt og sykehus hos spesialister og har gått til forskjellige leger her i oslo men alt var normalt og fint ved henne .hun har veldig god vekt og avføring er også bra. når hun er våken ler hun .dessuten har hun veldig god kontakt .ingen unormal ting ved babyen ble funnet. vi foreldrene er veldige bekymret for henne og vi er veldig sliten og håpløste.det er små barn og det er en unormal å ha sånne problem hos en så små spedbarn.vi har fått noe slappavende medisiner og naturlige medisiner for å bedre hennes søvn men hun har blitt værre.det er veldig sjelden som skjer sånne problemer hos babyer men vi har dette nå.jeg lurer på om vi kan bruke sove medisiner til vårt barn men litt dose.er det lovlig å bruke det her i norge for barn under 1 år?hva skal vi gjøre da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301221-s%C3%B8vn-problemer-ved-barn-p%C3%A5-6ukers-alder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Det er svært uvanlig at spedbarn har søvnproblemer i løpet av de første leveukene eller månedene, og jeg får en misstanke om at det likevel er noe som er unormalt, selv om legene ikke kan påvise det og selv om hun i våken tilstand viser god trivsel og legger på seg som hun skal. Den vanligste årsak til at barn gråter og ikke får sove i den alderen er kolikksmerter, og det kan vel tenkes at din jente har problemer med mage-tarm, selv om du ikke beskriver henne som et kolikkbarn. Siden problemet begynner allerede ved 3 dagers alder, kan det være noe i morsmelken hun ikke tåler. Jeg synes du skal prøve ut denne teorien, og gi henne Soyamelk eller Nutramigen i ett døgn i stedet for morsmelk. Jeg har flere ganger opplevd at ubehag og søvnvansker da forsvinner. Dersom det skjer, kan du prøve igjen med morsmelk, og se hvor mye av det hun tåler, og så evt. kombinere. En mulighet er også at hun reagerer på kumelkproteiner i din melk, slik at et alternativ er at du kutter ut alle kumelkprodukter, og ser hva som skjer i løpet av et døgn eller to. Et alternativ som kan prøves er akupunktur hos en erfaren utøver. Jeg mener noen ganger å ha sett at dette har bidratt til at spenninger i barnet har bedret seg. Det er riktig som du sier at sovemedisin til spedbarn ikke er tillatt i Norge, slik at dette ikke er noe alternativ. Dersom problemet ikke gir seg er det min anbefaling at dere ber om å bli henvist til Barneavdelingen på Ullevål sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301221-s%C3%B8vn-problemer-ved-barn-p%C3%A5-6ukers-alder/#findComment-2438510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.