Gå til innhold

Hvorfor stiger ikke barnetrygden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lurer egentlig på hvorfor vi skal få barnetrygd.

Det er på en måte en del av skattesystemet. Før barnetrygden ble innført hadde vi mange flere skatteklasser enn det er i dag. Uten barnetrygd ville man trolig ha hatt et mer komplisert og kostbart personsfradragsystem i skatteloven.

Gjest Melancholy

Det er på en måte en del av skattesystemet. Før barnetrygden ble innført hadde vi mange flere skatteklasser enn det er i dag. Uten barnetrygd ville man trolig ha hatt et mer komplisert og kostbart personsfradragsystem i skatteloven.

"Den første norske loven om barnetrygd ble vedtatt i 1946. Ordningen med barnetrygd ble innført for å bidra til å dekke ekstrakostnadene ved det å ha barn og er ment å sikre en mer rettferdig inntektsfordeling mellom familier med og uten barn. I dag er barnetrygden den viktigste økonomiske støtteordningen for barnefamilier."

Det jeg mener er at de fleste familier ikke trenger disse pengene. Det skulle vært behovsprøvd, og da hadde man spart masse penger man kunne brukt på noe annet. For eksempel eldre og helsevesenet generelt.

"Den første norske loven om barnetrygd ble vedtatt i 1946. Ordningen med barnetrygd ble innført for å bidra til å dekke ekstrakostnadene ved det å ha barn og er ment å sikre en mer rettferdig inntektsfordeling mellom familier med og uten barn. I dag er barnetrygden den viktigste økonomiske støtteordningen for barnefamilier."

Det jeg mener er at de fleste familier ikke trenger disse pengene. Det skulle vært behovsprøvd, og da hadde man spart masse penger man kunne brukt på noe annet. For eksempel eldre og helsevesenet generelt.

''Det skulle vært behovsprøvd, og da hadde man spart masse penger''

Nei, det tror jeg ikke, for det er kostbart å ha et behovsprøvd system fremfor å la det være likt for alle.

''og er ment å sikre en mer rettferdig inntektsfordeling mellom familier med og uten barn.''

Og nettopp dette med inntektsutjevning er et viktig prinsipp ved skattesystemet.

Annonse

Gjest noen momenter

http://www.oekonomi.uio.no/div/debatt/KKaugust.doc

''Det skulle vært behovsprøvd, og da hadde man spart masse penger man kunne brukt på noe annet. ''

Det har vel vært utredet, og man har funnet ut at det vil koste mer å administrere en slik ordning enn det man ville spare.

Dessuten kan du regne med at inntektsgrensen for å få barnetrygd ikke ville bli inflasjonsjustert, så en behovsprøving ville i praksis bare være et skritt mot å avskaffe hele ordningen.

Det er vel forsåvidt den manglende reguleringen av beløpet også...

Jeg er alenemor og hadde jeg ikke hatt de 1880,- i mnd som barnetrygda utgjør så hadde vi jaggu hatt det trangt!!!! Jeg trenger dem så absolutt faktisk.

Jeg lurer egentlig på hvorfor vi skal få barnetrygd.

Barnetrygden er et skattefradrag, ingen "trygd" til trengende. Årsaken til at den ikke er et vanlig skattefradrag på selvangivelsen, men en kontant utbetaling, er historisk. Det stammer fra den tiden da far jobbet, fikk lønn og disponerte den, mens mor fikk penger til hus og barn av ham hvis det var noe igjen (noe forenklet framstilt).

Alle som f.eks. har lang vei til jobben eller har dokumenterte utgifter til barnepass, får skattefradrag, uansett hva de tjener. Dette har riktignok ulik betydning for dem med høy enn for dem med lav inntekt. Slik er det med barnetrygden også.

Skal noe ved barnetrygden forandres, bør den legges inn i det skattesystemet vi allerede har. Behovsprøving er dyrt og det virker ikke - de aller rikeste ville fortsatt få trygden, fordi de har "nullskattesedler", mens jeg og svært mange andre middelklasseforeldre ville miste den. Det er ikke mer rettferdig enn dagens ordning.

Dessuten viser erfaringer fra andre land at mange familier velger å tilpasse mors inntekt slik at de tjener "lite nok" til å få slike behovsprøvde ytelser. Oversatt til norske forhold ville altså enda flere kvinner holde seg til deltidsjobber for ikke å tjene så mye at familien ville miste tilskuddet. Dette er ikke gunstig verken for likestillingen, kvinnenes pensjonspoeng eller arbeidslivet - mange kvinner i deltidsjobber har utdannelse til bransjer som skriker etter arbeidskraft.

Gjest Valnøtt

Jeg er alenemor og hadde jeg ikke hatt de 1880,- i mnd som barnetrygda utgjør så hadde vi jaggu hatt det trangt!!!! Jeg trenger dem så absolutt faktisk.

Hvordan i all verden har du klart å ende med det beløpet?

Satsene er jo 970 ganget med ett eller annet?

Annonse

Gjest Blikkboks

Jajajaja... Jeg følger ikke så brånøye med, det er tydeligvis noen kroner mer enn jeg trodde. :o)

''Barnetrygd

Satsene gjelder pr. 1. januar 2008.

Satser Beløp pr måned

Ordinær sats pr barn: 970 kr.

Finnmarkstillegget pr barn: 320 kr.

Svalbardtillegget pr barn: 320 kr.

Småbarnstillegg til enslig forsørger: 660 kr.

Utvidet barnetrygd til enslig forsørger: 970 kr.

Barnetrygden er skattefri og utbetales en gang per måned.''

Mrs. Wallace

Barnetrygden er et skattefradrag, ingen "trygd" til trengende. Årsaken til at den ikke er et vanlig skattefradrag på selvangivelsen, men en kontant utbetaling, er historisk. Det stammer fra den tiden da far jobbet, fikk lønn og disponerte den, mens mor fikk penger til hus og barn av ham hvis det var noe igjen (noe forenklet framstilt).

Alle som f.eks. har lang vei til jobben eller har dokumenterte utgifter til barnepass, får skattefradrag, uansett hva de tjener. Dette har riktignok ulik betydning for dem med høy enn for dem med lav inntekt. Slik er det med barnetrygden også.

Skal noe ved barnetrygden forandres, bør den legges inn i det skattesystemet vi allerede har. Behovsprøving er dyrt og det virker ikke - de aller rikeste ville fortsatt få trygden, fordi de har "nullskattesedler", mens jeg og svært mange andre middelklasseforeldre ville miste den. Det er ikke mer rettferdig enn dagens ordning.

Dessuten viser erfaringer fra andre land at mange familier velger å tilpasse mors inntekt slik at de tjener "lite nok" til å få slike behovsprøvde ytelser. Oversatt til norske forhold ville altså enda flere kvinner holde seg til deltidsjobber for ikke å tjene så mye at familien ville miste tilskuddet. Dette er ikke gunstig verken for likestillingen, kvinnenes pensjonspoeng eller arbeidslivet - mange kvinner i deltidsjobber har utdannelse til bransjer som skriker etter arbeidskraft.

Det var en ryddig og god utredning, laban!

Gjest Valnøtt

Jøss - dette visste jeg ikke. Det var jo faktisk en godt gjennomtenkt ordning dette da jo :-)

Jeg er forøvrig stor tilhenger av barnetrygden jeg. Uansett hva man tjener. Det bør jo fødes flere barn her i landet, og dette er en bra ting for de som bidrar med fremtidig arbeidskraft. (Og det tror jeg var den minst romantiske beskrivelsen av unger jeg noen gang har prestert :-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...