Gå til innhold

Må man ha gifteringer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

7

• mumitrollet

6

• laban

4

• jubalong70

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg er enig med de andre som har svart.

Min mann var først veldig usikker på om han ville ha ring, da han var redd fot at det skulle føles ekkelt å ha den på seg!!! Da gikk jeg og kjøpte ring til meg selv, og dagen etter var han hos gullsmeden og kjøpte ring han også:;-)

Annonse

Gjest May M

Da vi skulle gifte oss, sa min man at han ikke ville ha giftering. Han bruker ingen smykker, ei heller klokke, så han følte seg ikke fortrolig med å måtte gå med ring. Jeg fåreslo straks at da kunne jo det være en litt større diamant i min :-)

Da vi så på ring til meg, bestemte han seg for at han ville ha en liggende i tilfelle han fikk lyst til å gå med det likevel.

Jeg fikk diamanten min, og han har gått med ringen sin siden bryllupet.

Det må man selvsagt ikke. Her i landet er heller ikke det å sette på seg ringer noen fast del av det offisielle vielsesritualet, selv om mange velger å ta dette med.

Det er heller ikke noe krav til å _bruke_ ringene selv om man har anskaffet dem. Du kan også ha ring, selv om ikke mannen din vil ha.

Vi har vært gift i 19 år uten ringer. Det har aldri vært noe problem med det, verken for oss eller omgivelsene. Siden vi heller ikke har samme etternavn, er det sikkert noen som i årenes løp har antatt at vi "bare" er samboere, men det spiller faktisk ingen rolle for oss.

Det påsto min mann også før vi giftet oss, at han ikke kom til å klare å venne seg til å gå med ring. Han gikk med på å prøve...

Vi giftet oss for ca 3 år siden, og jeg tror han har tatt av seg ringen 4 ganger på de 3 årene, og da har det vært fordi han har drevet med noe grovarbeid som kunne ødelegge ringen.

Man MÅ ikke, men det er ingenting i veien for at du kan bruke ring, selv om mannen din ikke vil! Hos oss er det omvendt: Mannen min bruker ring, men jeg har den bare på av og til, da jeg er plaget med utslett på hendene, som forverres av ringen (fuktighet under ringen = utslett umiddelbart).

Gjest Blikkboks

Man MÅ ikke, men det er ingenting i veien for at du kan bruke ring, selv om mannen din ikke vil! Hos oss er det omvendt: Mannen min bruker ring, men jeg har den bare på av og til, da jeg er plaget med utslett på hendene, som forverres av ringen (fuktighet under ringen = utslett umiddelbart).

Akuratt sånn er det for meg også, jeg får så utslett av ringer, og i tillegg er min giftering nokså bred

Bruker ringen en sjelden gang, mannen min har den alltid på.

Jeg har det slik med enkelte ringer, men ikke med gifteringen, merkelig nok. Kanskje de andre er mer "hule" under slik at det lettere samles fukt der??

Annonse

mumitrollet

Det må man selvsagt ikke. Her i landet er heller ikke det å sette på seg ringer noen fast del av det offisielle vielsesritualet, selv om mange velger å ta dette med.

Det er heller ikke noe krav til å _bruke_ ringene selv om man har anskaffet dem. Du kan også ha ring, selv om ikke mannen din vil ha.

Vi har vært gift i 19 år uten ringer. Det har aldri vært noe problem med det, verken for oss eller omgivelsene. Siden vi heller ikke har samme etternavn, er det sikkert noen som i årenes løp har antatt at vi "bare" er samboere, men det spiller faktisk ingen rolle for oss.

Overrekkelse va ringer er en del av det offisielle ritualet i Norge, ja. Det er mulig man kan reservere seg, men i utgangspunktet er det med.

Overrekkelse va ringer er en del av det offisielle ritualet i Norge, ja. Det er mulig man kan reservere seg, men i utgangspunktet er det med.

Neida, slik lyder det offisielle vigselsritualet:

http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____3991.aspx?epslanguage=NO

Jeg har det slik med enkelte ringer, men ikke med gifteringen, merkelig nok. Kanskje de andre er mer "hule" under slik at det lettere samles fukt der??

Min giftering er buet utover under, hvis du skjønner hva jeg mener, så det burde ikke være store problemer med den (trodde jeg, da vi kjøpte dem, i alle fall :-) - men det nytter ikke. Jeg kan ha på ringen en dag, kanskje, før utslettet kommer. Synd, for jeg skulle gjerne brukt gifteringen oftere.

Mrs. Wallace

Nei, det er ikke en del av det offisielle ritualet.

Det er heller ikke noen obligatorisk i det kirkelige ritualet, men det er selvsagt mange som lar det inngå i seremonien.

mumitrollet

Se offisiell info fra Den norske kirke: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=9269

Se punkt 8. (Giftet meg i kirken for noen måneder siden, satte meg ganske godt i tingene da).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...