Gå til innhold

Utgifter til klær, skal bidraget dekke alt?

Anbefalte innlegg

Gjest pestina

Barnet vårt er hos faren hver andre helg, og jeg pakker alltid med ham klær og utstyr han trenger. Det er jeg som kjøper alt av tøy til barnet, faren betaler bidrag. Det fungerer ikke så bra, for faren mister, roter bort og glemmer å sende tilbake tøy når gutten har vært der. Ikke bare av og til, men ofte. Nesten hver gang faktisk. Sko, jakker, regntøy, luer, votter, alt mistes. Han mener det er jeg som skal kjøpe nytt fordi han betaler bidrag. Dette blir dyrt, og jeg synes det er jævlig urettferdig at det er jeg som skal sitte med utgiften når det er han som roter bort ting.

Kan jeg kreve at han har egne klær til gutten hos seg, eller er det virkelig sånn at det er mitt ansvar å stå for alt fordi han betaler bidrag? Hvordan løser dere andre slike floker?

Fortsetter under...

Bidraget skal i utgangspunktet dekke alt.

Men mister han ting, er det hans ansvar. Jeg har ikke vært i situasjonen selv, men en venninne opplevde at faren konsekvent beholdt alt som var fint og dyrt. Da fikk hun medhold hos advokat i at det var greit å slutte å sende med tøy, til det hun hadde sendt ble returnert (noe det ikke ble, så da sendte hun ikke med noe deretter).

Du skal jo kjøpe inn alle slike ting, men han kan jo ikke rote det bort så du må kjøpe nytt. Det er jo helt urimelig.

Tror jeg enten hadde laget meg en liste hver gang, og konfrontert han med alt som ble borte. Og da også forlangt at han måtte erstatte dette. Ellers hadde jeg bare sendt med godt brukt tøy.

Bidraget skal i utgangspunktet dekke alt.

Men mister han ting, er det hans ansvar. Jeg har ikke vært i situasjonen selv, men en venninne opplevde at faren konsekvent beholdt alt som var fint og dyrt. Da fikk hun medhold hos advokat i at det var greit å slutte å sende med tøy, til det hun hadde sendt ble returnert (noe det ikke ble, så da sendte hun ikke med noe deretter).

Du kan da ikke mene at bidraget skal dekke alt?

Det ligger jo i ordet; bidra. Begge foreldrene skal bidra. Bidraget skal være med å dekke en del av klær, utstyr, hus og varme så vidt jeg har skjønt det. Det er vel derfor vi har utregnet hva det koster å ha barn på bidragsutregneren?

mumitrollet

Det ligger jo i ordet; bidra. Begge foreldrene skal bidra. Bidraget skal være med å dekke en del av klær, utstyr, hus og varme så vidt jeg har skjønt det. Det er vel derfor vi har utregnet hva det koster å ha barn på bidragsutregneren?

Det er nok ment slik at bidraget skal være, som det står, bidragsyters andel av hva det koster å ha et barn i en aktuell alder. nav.no har en kalkulator der man deler inn i 6-deler. F.eks. kan det være slik at mor skal dekke 4/6 mens far skal dekke 2/6. Med i regnestykket er evt stønad til barnetilsyn, ekstra barnetrygd, kontantstøtte og andre stønader. Totalt sett skal altså mot, far og staten dekke 100% hva det koster å ha et barn.

Ergo kan far med loven i hånd nekte å kjøpe noe ekstra. Hvordan det går når far roter vekk ting vet jeg ikke...

Jeg tolket det slik at pestina mener at "dekke alt" betyr alt det faren skal betale av ting til barnet. Slik at når han har betalt bidrag, trenger han ikke å betale ekstra for klær og sko.

Selvfølgelig dekker det ikke alt barnet trenger. Det dekker fars andel av alt. Og hvis han har samvær, får han litt fradrag, for å betale mat, helse og fritidsaktiviteter når barnet er hos ham. Men samværsfradraget gjelder ikke klær og sko.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...