Gå til innhold

6 måneder - må jeg begynne med grøt ?


carol

Anbefalte innlegg

Jenta vår er nå 6 måneder og veier 9500 gram, jeg har fullammet henne frem til nå og vi er begge veldig fornøyd med det.

På helsestasjonen anbefaler de alle å begynne med grøt ved 6 måneders alder på grunn av at jernlageret hos barnet nå var oppbrukt. Da jeg spurte litt nærmere om dette, fikk jeg vite at det var litt motstridende meldinger fra eksperthold ute og gikk, noen mener visst at barnet trygt kan bli fullammet til det er nærmere året. Derfor var det i følge helsesøster opp til foreldrene å velge hva de ville gjøre, men at anbefalingen fortsatt var grøt fra 6 måneder.

De siste 10-20 årene har jo rådene som gis angående sped- og småbarnsernæringen endret seg en del. Det jeg lurer på da er hvilken forskning som er gjort på dette området, finnes det klare indikasjoner på at barn som ikke får grøt fra 6 måneders alder virkelig får jernmangel? Er det andre måter å tilføre barnet jern på enn gjennom grøt ? Kan jernopptaket via melken økes ved at jeg selv tar jerntilskudd ?

Kan jeg fortsette å fullamme i noen måneder til uten at jeg utsetter barnet mitt for noen risiko ?

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat samme situasjon var jeg oppe i for et drøyt år siden. Jeg hadde stort barn (rundt 11 kilo) og ville fullamme. Helsesøster anbefalt mat (grøt) i tillegg p.g.a. jern / blodprosent. Mener å huske at det hadde noe med hjernens utvikling å gjøre.

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få tatt blodprosenten på ham, det gjorde jeg, den var såvidt innefor det tilfredstillende nivået (husker ikke hva det var), da var han 7 måneder. Jeg fortsatt å fullamme til han var 8 måneder.

Jentene mine har jeg fullammet til de var hhv 9 og 8 måneder. De var også store, men ikke så store som Minstemann.

Kanskje noen eksperter kan supplere eller korrigere mine kunnskaper (hukommelsen er ikke perfekt, kan det skyldes ammetåke??)

Uansett, jeg har gode erfaringer med å fullamme til 8-9-måneders alder, til tross for at mine barn var store.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få målt jernlagrene på barnet, så vet du hva du har å forholde deg til. Husk også på at det kan hende at du får problemer den dagen du skal introdusere fast føde, at det tar litt lengre tid enn beregnet.. For oss tok det tre måneder med daglig prøving før han begynte å spise litt, så var jeg deg ville jeg begynt med noen smaksporsjoner allerede nå for å venne barnet til annet enn morsmelk. På grunn av disse problemene fullammet jeg til gutten min var 8 måneder.. og det gikk helt greit, det, men det var altså tre måneder lenger med fullamming enn jeg hadde tenkt meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med jernet er visst ikke eneste grunnen:

"Det ser ut til at det ideelle er å begynne åg i fast føde rundt et halvt års alder. Da er barnet modent til å "tygge", svelge og fordøye mat. Det begynner selv å strekke ut hånden og forsyne seg. Dersom barnet ikke får sjansen på denne tiden, kan det bli vanskeligere å få det til å spise fast føde senere."

Sitatet er hentet fra Gro Nylanders bok "Mamma for første gang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest boken til Gro Nylander, og jeg anbefaler at du tar en titt i den. Til og med hun, som er ammingens forkjemper nr.1, anbefaler at man starter med fast føde rundt 6 mnd alder.

Jeg hadde ikke ventet med all fast føde til barnet var nærmere ett år ! Sier ikke naturen fra ved å gi barna tenner lenge før...?? At nå kan jeg faktisk ta til meg annen føde her i verden ? Og skal du ikke begynne å jobbe igjen da..? (du nevner ikke noe om det, så kanskje du er hjemmeværende ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære carol.

Du lurer på når du skal begynne med grøt. Ja det er diskusjon innen fagmiljøet , men der går diskusjonen på fullamming inntil 9 måneder, ikke til et år. De fleste innen fagmiljøet mener at de studier som forsvarer fullamming til 9 måneder ikke er gode nok eller store nok. Det er også viktig å skille mellom gennerelle retningslinjer ogå gi spesiell veiledning som kan diskuteres med den enkelte mor. De gennerelle retningslinjene fra Statens råd for ernæring og også WHO, inntil mere forskning kan dokumentere noe annet, gjelder at det anbefalles å gi annen tilleggskost fra 6 måneders alder. 6 måneder er også en alder hvor de fleste barn begynner å ville ta ting i munnen og strekke seg etter mat om de sitter sammen med oss ved bordet. Å gi jern til et barn for å kunne fortsette ammingen om det ikke er noe spesielle forhold ville jeg ikke anbefalt. Hva du skal gjøre må du bestemme selv etter å ha diskutert ditt barn med helsestasjonen. Det går ikke en klar grense på akkurat 6 måneder, men man må vurdere hele situasjonen.

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du

rådføre deg med din kontaktperson i det

offentlige helsevesen.

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du

rådføre deg med din kontaktperson i det

offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...