Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg i deep shit og merker at jeg begynner å tenke og handle litt i panikk her.

I dag fikk jeg brev fra NAV der jeg er blitt innvilget 100% tidsbegrenset uføretrygd. So far, so good. Men etter å ha sett nærmere på økonomien ser jeg at trygden ikke dekker utgiftene slik de er i dag. Jeg har i særdeleshet en høy husleie og et stygt studielån som er ved å kvele privatøkonomien min. Fordi uføretrygden ikke er varig men tidsbegrenset, krever Lånekassen ubønnhørlig sine faste terminbeløp.

Min psykiater mener at det ikke er så sannsynlig at jeg kan komme tilbake til arbeidslivet, men jeg tenker at dette kanskje er litt vel dystert. H*n har primært sett meg i dårlige perioder, og kanskje ikke fått så godt inntrykk av ressurssidene mine.

Jeg føler nå at den økonomiske situasjonen puster meg i nakken, jeg er blitt skikkelig redd. Nå har jeg vært inne på Finn for å se etter jobber. Jeg er liksom redd for å gjøre noe som går på tvers av psykiaterens anbefalinger. Samtidig ser jeg jo at jeg MÅ finne en løsning på min økonomiske situasjon. Jeg er redd for at psykiatrien kommer til å vende meg ryggen hvis jeg nå tar meg en jobb – ja etter all den hjelpen jeg har fått virker det liksom så nonchalant å gå på tvers av alt de har bidratt med.

Og så er jeg redd for følgene hvis jeg går på trynet igjen. At psykiatrien vil være uvillig til ytterligere hjelp… noe jeg på sett og vis forstår. Men hva skal jeg gjøre da?

Hva synes dere?

Har noen god tips eller råd som jeg kan få? Det haster!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301714-tiltagende-panikk-%E2%80%93-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest utgifter og inntekter

Du må vel rett og slett gjøre noe med utgiftene dine. Har du gjort alt du kan med dem og det bare er studielån og bolig som gjør at det ikke strekker til har du kanskje så lav TU at lånekassen vil gi deg betalingsutsettelse og rentefritak.

For deg som er på tidsbegrenset uføretrygd kan du søke om rentefritak+betalingsutsettelse. Om du tjener under 188 748 (+ 10 240 for hvert barn under 16 år) kan du få rentefritak og betalingsutsettelse 12 måneder i året. Denne "ordningen" kan du bruke i tilsammen 3 år av din tilbakebetalingstid om du tar 100% reduksjon av terminbeløpene, og tilsammen 6 år om du går for 50% reduksjon av terminbeløpene.

Fra og med 2008 holder det med én søknad per år (som da altså dekker alle 12 månedene).

Forutsatt at du ikke allerede har brukt opp ordningen med rentefritak+betalingsutsettelse er vel problemet "her og nå" løst.

Søknader finner du på lanekassen.no.

Takk SMIR, takk for god info! Jeg har under mine siste studieår dessverre brukt opp de 12 gangene der en har rett til betalingsutsettelse. Too bad!

Jeg er på yrkesrettet attføring og har studielån men har altså fått betalingsutsettelse.Slik at lånet blir fryst en periode,

Kanskje du kunne komme innunder en slik ordning også?

Om du får en permanent uføretrygd vil jo det innebære at lånet også kan strykes

Annonse

Søk for all del om bostøtte.. Og en skulle jo tro at du har mulighet til å få utsettelse på studielånet rentefritt. Ta en tlf. eller skriv en mail til lånekassen og søk om utsettelse. Jeg fikk utsettelse på lånet da jeg var på YA, så det skal gå.

Det ordner seg nok =)

Lykke til...

Du må rett og slett finne deg ett sted å bo som er billigere!

Etter alle rekninger er betalt, så bør du ha minst 3000.- (helst 4000.-) pr. mnd. til mat og husholdningsartikkler.

Bra du reagerer tidlig, ikkje stikk hodet i sanden...

Ps! Lykke til.

Takk Geir!

Ja, jeg blir skikkelig stinn i hodet ved tanke på at jeg må flytte :o( Jeg eier min egen leilighet, og trives godt her. Den økte husleien har skutt i været som følge av en rehabilitering i hele borettslaget. Denne beslutningen har jeg ikke hatt mulighet for å endre. Men realitetene kan jeg ikke løpe fra. Som du sier så bør jeg ha ca. 4000 å leve for pr. mnd. Det er utopi slik situasjonen nå blir. Men jeg skal snakke med sosialkontoret og høre om de har noen løsninger som jeg ikke har tenkt på.

Du må vel rett og slett gjøre noe med utgiftene dine. Har du gjort alt du kan med dem og det bare er studielån og bolig som gjør at det ikke strekker til har du kanskje så lav TU at lånekassen vil gi deg betalingsutsettelse og rentefritak.

Takk for innspill fra deg. Jeg har sett på alle løsninger i forhold til Lånekassen, og der er det ingen nåde. Jeg har brukt de 12 gangene man kan få betalingsutsettelse, og min månedlige trygdeutbetaling ligger litt over deres grense for rentefritak. Når det gjelder bolig, så eier jeg min egen bolig, så det er ikke bare å flytte, men en drastisk løsning er selvsagt å selge, men det bør helst være løsninger som forhindrer dette. Skrekk og gru :o(

Takk Geir!

Ja, jeg blir skikkelig stinn i hodet ved tanke på at jeg må flytte :o( Jeg eier min egen leilighet, og trives godt her. Den økte husleien har skutt i været som følge av en rehabilitering i hele borettslaget. Denne beslutningen har jeg ikke hatt mulighet for å endre. Men realitetene kan jeg ikke løpe fra. Som du sier så bør jeg ha ca. 4000 å leve for pr. mnd. Det er utopi slik situasjonen nå blir. Men jeg skal snakke med sosialkontoret og høre om de har noen løsninger som jeg ikke har tenkt på.

Her har du et bra utgangspunkt i kor mye som trengs for å leve rimelig greit i følge Statens institutt for forbruksforskning: http://www.sifo.no/files/standardbudsjett_lavopplost.pdf

Nå er ikke jeg noen ekspert, men du sier selv at du har høy husleie - og den kan kanskje reduseres ved å flytte?

Ønsker deg forøvrig lykke til!

Hei sann ViViola. Takk for innspill fra deg. Ja, en av grunnene til at panikken er ved å slå ut i full blomst er nettopp tanken om å måtte selge hjemmet mitt. Det er virkelig worst case synes jeg. Derfor virrer jeg nå rundt inne på finn.no for å lete etter en inntektskilde.

Jeg er på yrkesrettet attføring og har studielån men har altså fått betalingsutsettelse.Slik at lånet blir fryst en periode,

Kanskje du kunne komme innunder en slik ordning også?

Om du får en permanent uføretrygd vil jo det innebære at lånet også kan strykes

Hei Miamarian,

Som du skriver kan studielånet delvis slettes. Det skjer ved innvilgelse av varig ufør.

Jeg hadde på sett og vis håpet at jeg fikk varig fremfor tidsbegrenset uføretrygd, da dette ville utgjøre hele forskjellen. Ellers har jeg under perioden med YA brukt opp gangene med betalingsutsettelse.

Søk for all del om bostøtte.. Og en skulle jo tro at du har mulighet til å få utsettelse på studielånet rentefritt. Ta en tlf. eller skriv en mail til lånekassen og søk om utsettelse. Jeg fikk utsettelse på lånet da jeg var på YA, så det skal gå.

Det ordner seg nok =)

Lykke til...

Takk for hyggelig lykkeønskning, det trenger jeg nå føler jeg. Bostøtte er undersøkt. Der vurderer de boliglånets størrelse, men ikke husleien. Husleien i vårt borettslag steg drastisk til over tre tusen i måneden i forbindelse med felles rehabilitering.

Jeg håper også at det ordner seg.

Annonse

Her har du et bra utgangspunkt i kor mye som trengs for å leve rimelig greit i følge Statens institutt for forbruksforskning: http://www.sifo.no/files/standardbudsjett_lavopplost.pdf

Tusen takk igjen Geir - du er jo helt rå på nyttige linker! Jeg har allerede printet den ut, og skal gå den etter i sømmene før jeg tar kontakt med sosialkontoret.

Hm. Da melder du deg opp til eksamen i 15 studiepoeng. Da er du student og trenger ikke betale lån. Nå har vel fristene gått ut tenker jeg, men du kan jo gjøre det til høsten.

Hei igjen SMIR.

Jeg måtte begynne å betale tilbake lånet før jeg var ferdig med utdannelsen fordi jeg allerede hadde benyttet meg av de 12 gangene med betalingsutsettelse. Det hjelper dessverre ikke å være heltidsstudent når denne kvoten er brukt opp. Lånekassen er hard i klypa :o/

Takk for hyggelig lykkeønskning, det trenger jeg nå føler jeg. Bostøtte er undersøkt. Der vurderer de boliglånets størrelse, men ikke husleien. Husleien i vårt borettslag steg drastisk til over tre tusen i måneden i forbindelse med felles rehabilitering.

Jeg håper også at det ordner seg.

man får vel bostøtte om man leier også. Jeg kjenner iallefall flere som har fått det. Så da skulle en jo tro at de legger sammen alle mnd. utgifter på boligen, altså både husleien og låneavdrag..

Jeg forstår godt at du ikke ønsker å selge, så hva med å sjekke ut litt ang. lånet også, finn ut hvor mye mindre du kan betale i mnd. på lånet om du f.eks tar avdragsfritt en periode.

Der er nok en eller annen måte å løse dette på. Det er jo ikke lov å kaste folk på gaten, så staten er jo pliktig til å hjelpe deg slik at du har tak over hodet. Snakk med sosialen, banken, nav, kommunen. Noen vet nok en smart måte å hjelpe deg på.

Er ikke de villig til å hjelpe, så send et brev til stortinget. (det har faktisk fungert for enkelte) =) Kjenner en som gjorde dette, og kommunen/sosialen fikk kjefte brev fra regjeringen, og at de måtte vise litt skjønn og se ting litt mellom fingrene av og til. ;-)

Igjen Lykke til =)

man får vel bostøtte om man leier også. Jeg kjenner iallefall flere som har fått det. Så da skulle en jo tro at de legger sammen alle mnd. utgifter på boligen, altså både husleien og låneavdrag..

Jeg forstår godt at du ikke ønsker å selge, så hva med å sjekke ut litt ang. lånet også, finn ut hvor mye mindre du kan betale i mnd. på lånet om du f.eks tar avdragsfritt en periode.

Der er nok en eller annen måte å løse dette på. Det er jo ikke lov å kaste folk på gaten, så staten er jo pliktig til å hjelpe deg slik at du har tak over hodet. Snakk med sosialen, banken, nav, kommunen. Noen vet nok en smart måte å hjelpe deg på.

Er ikke de villig til å hjelpe, så send et brev til stortinget. (det har faktisk fungert for enkelte) =) Kjenner en som gjorde dette, og kommunen/sosialen fikk kjefte brev fra regjeringen, og at de måtte vise litt skjønn og se ting litt mellom fingrene av og til. ;-)

Igjen Lykke til =)

Thanks Loralei! Ja, jeg skal kontakte alle de instansene du nevner, og jeg er allerede i gang med å kladde et brev til banken vedr. avdragsfrihet for en periode. Som du skriver, så er jo ingen tjent med at jeg blir kastet på gaten - så jeg håper på godvilje og fornuft fra for eksempel sosialen....hvis ikke sender jeg Jense-mann på dem :o)

Gjest ViViola

Hei sann ViViola. Takk for innspill fra deg. Ja, en av grunnene til at panikken er ved å slå ut i full blomst er nettopp tanken om å måtte selge hjemmet mitt. Det er virkelig worst case synes jeg. Derfor virrer jeg nå rundt inne på finn.no for å lete etter en inntektskilde.

Hvis du eier, kan du da f.eks. refinansiere, få lånet over lengre tid eller noe sånt?

Hehe, du tar nå feil, men i dette tilfellet er det jo bra for deg!

Les om rentefritak på http://lanekassen.no/templates/Page____5607.aspx . Om du får rentefritak får du også betalingsutsettelse.

Det er ganske enkelt - studenter betaler ikke lånet før de er ferdige. Du kan melde deg opp til 50% studie slik at du kvalifiserer for rentefritak og betalingsutsettelse.

En midlertidig løsning, men trygda di er jo også midlertidig. Enten så blir du bedre og kommer i jobb, eller så får du varig uføretrygd.

Du kan til og med kanskje avlegge eksamen i ett fag? Det er enorm forskjell arbeidsbelastningsmessig mellom det å studere 100% og det å studere 25%... sett at du ikke greier eksamen er det ingen krise, hva slags følger ville dette ha for deg?

SMIR - Ai løv ju...Her har jeg kanskje noe jeg kan slå i bordet med. Jeg forstår at jeg har en høne...nei faktisk en kalkun å plukke med Lånekassen. I høst, da jeg var fulltidsstudent, fikk jeg ikke hverken rentefritak eller betalingsutsettelse. Dette tross brevveksling og telefoner. De var nådeløse. Årsaken var at AF-trygden var over grensen for rentefritak og at jeg hadde benyttet 12 betalingsutsettelser.... MEN nå skal jeg gå disse reglene mer etter i sømmene. Kanskje finnes det noe å ta tak i her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...