Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nå brukt Zeldox en stund, og syns det er den beste medisinen for meg som jeg har prøvd. I høst var det en periode jeg hadde redusert til 40 mg per dag (20+20), og jeg følte meg verre etter denne reduksjonen. Du, NHD, sa denne gangen at 40 mg hver dag er "nesten ikke noe" (eller noe lignende), så jeg økte til 80 mg per dag (40+40). Dette viste seg etterhvert å være for mye for meg, for selv om jeg sov mye og hadde normal døgnrytme hadde jeg problemer med at jeg falt i søvn eller i det minste holdt på å falle i søvn også på dagtid. Dette er jo et veldig stort problem avhengig av hvilken livssituasjon man er i. Det var min lege som fant ut at jeg fikk for mye, så vi reduserte doseringen til 40 mg om kvelden. Dette fjernet søvnproblematikken fra første stund. Her kommer problemet: jeg er engstelig for at dette på lang sikt kan være for lite. Sånn jeg lever nå er alt rundt meg "i orden". Hva skjer om noe dramatisk skjer? Hva skjer om jeg må ut å reise? Jeg har erfaringer med at jeg kan gjøre store tilbakesteg om jeg er ute å reiser, jeg er engstelig for å reise, nemlig.

1. Det finnes ingen måte å måle om jeg får korrekt dose?

2. Om du synes jeg burde øke, hvordan ville doseringen da sett ut? 40 mg hver morgen og kveld forårsaker altfor mye døsighet på dagtid, og dette er ingen forbigående bivirkning, for jeg hadde det slik i lang tid, i alle fall en måned.

3. Finnes det en måte jeg selv kan kjenne etter om jeg trenger med medisin? Jeg synes dette er vanskelig, for jeg er ikke helt frisk medisinert, ei heller, etter min mening, åpenbart syk umedisinert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301726-zeldox-40-mg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er mulig på ta hele dosen om kvelden. Det er også mulig å ta 60 mg.

La psykiateren din være med å vurdere om du trenger mer eller mindre. På deg er det lett å observere. Selv på nettet kan jeg se lett om du er korrekt dosert :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301726-zeldox-40-mg/#findComment-2442582
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...