Gå til innhold

Zoloft, sobril, hjertemedisiner????

Anbefalte innlegg

Gjest sliten jente ja

Hei. Jeg er da ei jente på 19 som har slitt med depresjoner i 9 år, fått behandling gjennom psykolog på BUP i to år tidligere og fikk også da antidepressive=citalopram (sluttet hos BUP for litt under 1 år siden). Sluttet på citalopram fordi det ikke ga noe virkning. For fire måneder siden fikk jeg et panikkanfall. Legen mente hvertfall det. hjertet "stoppet", jeg fikk ikke puste, begynte å svette og hele kroppen ble varm. Etter dette skjedde dette daglig. Og jeg oppsøkte fort fastlegen min, ganske desperat og HELT utmattet. Jeg skjønte ikke hva som hendte med meg, jeg som egentlig alltis har vært en selvstendig jente som skulle klare meg selv! Han skrev da ut sobril til meg, noe som har "holdt meg oppegående" i 3 måneder, han skrev også ut zoloft 25mg jeg skulle begynne med, og øke til 50mg etter en uke. Bivirkningene var store. Hadde ikke matlyst. Gikk vel ned rundt 10 kg og jeg har fortsatt store pupiller. Meg og legen holder gjevnlig kontakt og når jeg var hos han sist fortalte jeg som det var, angsten har ikke gitt seg! Han tok blodprøver, for å finne ut verdien av zoloft (noe vi ikke har fått svar på) og pga. hjerteflimringen min skrev han ut (hjertemedisiner jeg ikke husker hva heter, men som blir gitt til folk med høyt blodtrykk og etter et hjerteinfarkt) Altså. Jeg har angst. Jeg har store problemer med å klare å sove fordi pulsen min gjør meg nervøs og han gir meg medisiner som får pulsen lavere??? Jeg blir nervøs av tanken på å ta de... jeg liker legen min, men er dette virkelig en normal medisinering av folk med angst? Jeg lurer rett og slett på om jeg har fått helt feil medisiner. Jeg har vært sykemeldt i 4 måneder, jeg går bare hjemme, jeg er ung og vil i arbeid, men hverdagen min fungerer ikke. Jeg svetter bare jeg skal på butikken og hvis samboeren ikke er hjemme, får jeg panikkanfall....og tanken på å gå i byen alene....ja. men depresjonene er blitt bedre. det må jeg jo få sagt. Hadde virkelig satt pris på et svar.. Mvh Anette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301801-zoloft-sobril-hjertemedisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hoppsasa

Dette er ikke den vanligste behandlingen av angst, men den brukes av og til der hvor andre ting ikke gir ønsket resultat. Betablokkere, som jeg antar er medisinen, vil roe pulsen din og angsten blir mindre merkbar. Noen med angst sliter nemlig med mye høy puls og dette gir angstsymptomer.

Dette er ikke en farlig medisin, den har bivirkninger som de fleste medisiner har. Men jeg tror faktisk at dette kan ha en effekt på deg. Så kanskje du skal gi dem en sjanse?

Kan jo nevne at den brukes ved prestasjoner også, feks folk som opplever mye uro, angst, skjelvinger o.l som må prestere under feks en eksamen, opptreden e.l. Den roer rett og slett ned pulsen din og symptomene blir merkbart mindre.

Så legen din er nok inne på noe og synes det er verdt et forsøk.

Lykke til :)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror du og legen din er på ret spor. Det er overveiende sannsynlig at du har en panikklidelse.

Korrekt behandling er SSRI som feks Zoloft. Dosen må nesten alltid være større enn 50 mg. Det er vanlig at lidelsen forverrer seg i opptrappingsfasen av Zoloft. Derfor skal en ikke være redd for å gi Sobril i disse ukene. En betablokker vil dempe hjertebanken inntil Zoloft begynner å virke.

Jeg synes psykiatrien bude ta slike tilfeller inn umiddelbart til 2-3 konsultasjoner for diagnostikk og oppstart av behandling før fastlegen fortsete arbeidet. Jeg vet at det dessverre ikke er slik de fleste steder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...