Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Datteren min på 4 mndr har fått noe som jeg går ut fra er noe slags eksem. Utifra det jeg har lest på nettet tror jeg det kan være atopisk eksem, men jeg har ingen erfaring med sånt, så jeg spør her for sikkerhets skyld.

Det begynte for noen uker siden med en rød, litt nuppete flekk i panna. Jeg smurte med fet krem og tenkte at det sikkert ville forsvinne snart. Men nå virker det som det sprer seg litt mer utover pannen, og hun gnir seg mye i pannen - spesielt etter hun har lagt seg om kvelden er hun urolig og klorer seg - så det er tydelig at det klør. Hun har stadig kloremerker i pannen, selv om neglene er kortklipte. Har også oppdaget noen små, litt tørre flekker andre steder på hodet, bl.a på den bare flekken i bakhodet og ved ørene. Men disse er knapt synlige (ennå).

Så nå lurer jeg på hva dette er, hva det kommer av og hvordan man behandler det....er det nok å smøre med fet krem? Skal vi kontakte lege? Tenkte å spørre på helsestasjonen, men nå har de vel ferie der.... Hva gjør jeg?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301806-eksem-hos-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Den yngste her har slike tørre flekker her og der. Til daglig bruker jeg fet krem. Hvis eksemen plager henne bruker jeg en mild hydrokortison som jeg har fått hos legen. Jeg har også en sterkere variant i tilfelle det blir mer hissig. Til nå har jeg ikke brukt den på henne. Storesøster her har også eksem.

Det viktigste er at du holder huden mest mulig fuktig, for det er når det blir veldig tørt at det sprekker og klør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301806-eksem-hos-baby/#findComment-2443681
Del på andre sider

Den yngste her har slike tørre flekker her og der. Til daglig bruker jeg fet krem. Hvis eksemen plager henne bruker jeg en mild hydrokortison som jeg har fått hos legen. Jeg har også en sterkere variant i tilfelle det blir mer hissig. Til nå har jeg ikke brukt den på henne. Storesøster her har også eksem.

Det viktigste er at du holder huden mest mulig fuktig, for det er når det blir veldig tørt at det sprekker og klør.

Virker som det klør selv om jeg har smurt henne mange ganger i dag. I dag har det også blitt verre (lurer på om det har noe med at jeg har spist egg de siste dagene å gjøre?), så i kveld hadde hun vanskelig for å sovne (hun er ellers veldig grei å legge) - det var tydelig at eksemet klødde.... Stakkars liten, ikke mye vi får gjort med dette før etter helga :o(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301806-eksem-hos-baby/#findComment-2443802
Del på andre sider

AneM1365380603

Virker som det klør selv om jeg har smurt henne mange ganger i dag. I dag har det også blitt verre (lurer på om det har noe med at jeg har spist egg de siste dagene å gjøre?), så i kveld hadde hun vanskelig for å sovne (hun er ellers veldig grei å legge) - det var tydelig at eksemet klødde.... Stakkars liten, ikke mye vi får gjort med dette før etter helga :o(

Da jeg ammet mine spurte jeg legen om det kunne komme av noe jeg spiste, men jeg fikk aldri noe skikkelig svar på det. Han sa det var nesten umulig å finne ut av det, for eksemet kommer ikke så kjapt som f eks forbigående utslett og mageknip.

Jeg ville kontaktet legen for å få bekreftet at det er eksem, og ikke noe annet. Kanskje du da også får en mild hydrokortison.

Oljebad er veldig bra for eksemhud. Du kan også la henne sove luftig. Det verste for en med eksem er kløe og svette.

Stakkars liten som klør. Jeg vet godt hvor fortvilende det er. Sønnen min hadde også eksem, men han har vokst det av seg. Han har en veldig mørk hudtype som blir knallbrun om sommeren. Slik er den yngste datteren også, så jeg har stor tro på at hun også vokser det av seg. Den eldste har veldig lys hud som blir mer rød enn brun om sommeren. Hun har fremdeles eksem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301806-eksem-hos-baby/#findComment-2443812
Del på andre sider

Enig med AneM her.

Dra til legen og få en hydrokortisonkrem.

Det hjelper veldig bra på eksem, så er det bare å pøse på med en UPARFYMERT fuktighetskrem.

Det er bedre å bruke hydrokortison enn at hun klør seg opp. Åpne sår er veldig utsatt for bakterier.

Vi bruker rød apobase, men det finnes mange gode kremer på apoteket. Husk bare at de ikke må ha parfyme i seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301806-eksem-hos-baby/#findComment-2443877
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...