Gå til innhold

Får barna spise av påskeegget hele dagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Amatøra

Våre barn er 3 og 4 1/2 år, vi har ikke pleid å hatt påskeeggtradisjon, men i år skal de få hvert sitt påskeegg. Men hvis de får egget skjærtorsdag eller påskeaften f.eks. får de lov til å styre med eggene hele dagen, eller bestemmer de voksne at det kun skal være til barnetv f.eks? Hvordan gjør dere dette?

Fortsetter under...

Mine får påskeegget formiddagen påskeaften (eller palmelørdag om førstedelen av påska er mammapåske) og da får de gjøre som de vil til egget er tomt. :o) Skjønt, jeg pleier å holde igjen de siste par timene før middag da.

Velfyllte er eggene også - trodde jeg! Det tok sannelig ikke lang tid å tømme dem alikevel. :o/

Her får de påskeegg tidlig om morgenen påskeaften etter skattejakt. Påskeharen legger igjen skattekart her.

guttene er 6 ogt 3 år. Da får de spise en del til påskemorgen den dagen. Resten gjemmes til kvelden. Småspising hele dagen orker jeg ikke. Ikke noe særlig med tanke på tennene og de ville heller ikke spist noe mat om de puttet godteri i munnen hele tiden. Og da tror jeg ikke påska ville blitt noe koselig for noen av oss:-)

Gjest Shira :o)

Her varierer det litt når han får egget, men det er pga hvor vi er, om han er med oss, eller hos besteforeldre.

Jeg vokste opp med at det var påskeaften som var dagen da jeg fikk egget. Noen ganger vanket det ett ekstra egg om jeg var hos pappa deler av påsken.

Jeg lar han styre egginnholdet selv, men det er pga at han ikke stapper alt i seg. Han spiser det jevnt fordelt, og som oftes er det jeg eller pappaen som spiser restene.

Hadde han ikke kontrollert det OK selv, hadde jeg vel kanskje sagt at litt på formiddagen påskeaften, så legge egget vekk til kvelden.

Denne påsken fikk han også ett palmeegg, som han selv kaller det. Var familie som ville gi han mens de var her. Og jeg må ærlig innrømme at jeg aner ikke hva han har spist eller ikke av innholdet.

Men du, gjør det som du føler for, og som funker hos dere :o)

Annonse

Her pleier påskeeggene å deles ut etter middagen påskeaften, altså ved barnetv tid. Nå er barna så store at de gjør som de vil. Da de var små fikk de spise som de ville om kvelden påskeaften. 1. påskedag fikk de spise evt rester etter frokost.

tzatziki1365380058

Påskeegget får de en gang i året, og de får gjøre akkurat som de vil med det. De får eggene på ettermiddagen påskeaften, og om de spiser alt med en gang, sparer alt til dagen etter eller fordeler over de siste påskedagene bryr jeg meg ikke med.

Synes ikke det er noe vits i å være gledesdreper og krangle med ungene om det. Det blir ikke hull i tenner pga de dagene, så lenge vi pusser som vanlig, og jeg synes ikke det er noen grunn til å risikere konflikter pga påskeegget som er en en-gang-i- året -tradisjon, og som det faktisk er vi voksne som innført for dem.

De får det enten etter frokosten på lørdag eller til barne-tv om kvelden.

Men de får ikke så mye mer godt i enn det de ville fått en vanlig lørdag.

Legger dere så mye oppi siden de kan gjemme og spare?

Påskeegget inneholder mer enn bare normal mengde lørdagsgodt ja! :o)

Annonse

Så lenge barna var så små, så var det vi voksne som styrte det hele. De fikk spise litt i løpet av dagen, men stort sett ble det godteri til etter kveldsmaten og til barne-TV.

Nå har de to eldste blitt 7 og 8, og skal få lov til å styre litt mer selv. Minstemann på 2 kommer vi fortsatt til å bestemme over :)

Gjest Elextra

Påskeegget inneholder mer enn bare normal mengde lørdagsgodt ja! :o)

Ikke hos oss, mengden er ikke mye større enn vanlig lørdagsgodt.

Men de får jo en del annet godt i påsken også da, men vi foretrekker å styre tidspunktene - Kvikklunsj på tur etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...