Gå til innhold

borderline pf

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest solfnugg

Fælt med alle disse menneske med pf, altså. Eller kan man kalle oss mennesker i det hele tatt?

Jeg tror jeg skjønner hvorfor du blir irritrert. Utifra de fleste tråder her om personlighetsforstyrrelser, kan man få inntrykket av at personlighetsforstyrrede mennesker er manipulerende drittsekker man bør holde seg lang unna (spes de med borderline) Am I right?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301917-borderline-pf/#findComment-2445066
Del på andre sider

Gjest samme følelse

Jeg tror jeg skjønner hvorfor du blir irritrert. Utifra de fleste tråder her om personlighetsforstyrrelser, kan man få inntrykket av at personlighetsforstyrrede mennesker er manipulerende drittsekker man bør holde seg lang unna (spes de med borderline) Am I right?

Nå er jeg ikke cathlin, men ja, for meg har du rett. Nå synes jeg kanskje ikke det passet under akkurat dette svaret fra NHD, men jeg er veldig ofte enig i den rekasjonen cathlin hadde på dette. Og jeg synes det er veldig synd at personlighetsforstyrrelser har fått dette "stempelet", for det trenger slett ikke være slik. Og jeg tror det kan ødelegge masse for de som eventuelt har fått en slik diagnose at uansett hvor man søker på nettet får man omtrent høre at man er en drittsekk. Hva gjør vel det med selvfølelsen til folk (selv om det ikke stemmer)? Alle med borderline/emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er slett ikke drittsekker selv om _noen_ er det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301917-borderline-pf/#findComment-2445141
Del på andre sider

Gjest jentaa23

Nå er jeg ikke cathlin, men ja, for meg har du rett. Nå synes jeg kanskje ikke det passet under akkurat dette svaret fra NHD, men jeg er veldig ofte enig i den rekasjonen cathlin hadde på dette. Og jeg synes det er veldig synd at personlighetsforstyrrelser har fått dette "stempelet", for det trenger slett ikke være slik. Og jeg tror det kan ødelegge masse for de som eventuelt har fått en slik diagnose at uansett hvor man søker på nettet får man omtrent høre at man er en drittsekk. Hva gjør vel det med selvfølelsen til folk (selv om det ikke stemmer)? Alle med borderline/emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er slett ikke drittsekker selv om _noen_ er det.

Hei, jeg skjønner problemstillinga.. Og jeg må si at jeg føler meg litt truffet, i og med at jeg skreiv et innlegg for noen dager siden om å leve med en med borderline pf. Er lei meg dersom jeg har framstilt det på en ensidig måte, jeg har aldri ment at han som var partneren min var en drittsekk, og det kommer jeg aldri til å mene heller.

Jeg forsøker bare å finne ut hvorfor jeg ikke klarer å leve med han selv om jeg elsker han. Det er en helt forferdelig følelse.

Og det er godt mulig det er meg det er noe galt med i og med at jeg ikke klarer det, alt jeg vet er bare at det ikke går. Og grunnen til at det er så trist er nettopp at han IKKE er noen drittsekk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301917-borderline-pf/#findComment-2445348
Del på andre sider

Jeg reagerer på at folk med pf blir tillagt en rekke negative egenskaper, blir generalisert over. Altså måten den som uttaler seg faglig stiller seg på. Jeg skulle ønske det kunne være større forståelse rundt det å ha en personlighetsforstyrrelse, uten å undergrave at enkelte væremåter selvfølgelig kan gjøre det vanskelig for andre igjen. Alle har rett til å uttale seg, og det er jo minst to stykker i et forhold/samspill.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301917-borderline-pf/#findComment-2445513
Del på andre sider

Hei, jeg skjønner problemstillinga.. Og jeg må si at jeg føler meg litt truffet, i og med at jeg skreiv et innlegg for noen dager siden om å leve med en med borderline pf. Er lei meg dersom jeg har framstilt det på en ensidig måte, jeg har aldri ment at han som var partneren min var en drittsekk, og det kommer jeg aldri til å mene heller.

Jeg forsøker bare å finne ut hvorfor jeg ikke klarer å leve med han selv om jeg elsker han. Det er en helt forferdelig følelse.

Og det er godt mulig det er meg det er noe galt med i og med at jeg ikke klarer det, alt jeg vet er bare at det ikke går. Og grunnen til at det er så trist er nettopp at han IKKE er noen drittsekk!

Det var ikke rettet mot deg:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301917-borderline-pf/#findComment-2445514
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magna

Sorry. Tror jeg skjønner hva du mener, nå. At en trenger ikke ha en pf for å oppføre seg slik og omvendt.

Noe av bilde er vel også at det med å stille et slikt spørsmål så trigger det en med pf. Alt blir tatt opp i verste mening. som nærperon balanserer en på en stram line og forsøker å formulere seg og si ting slik at det ikke blir feil, men uansett så blir det feil.

Jeg vil tolke "vil forstå" dit hen at dette er et spørsmål, uten baktanker. Så er det om å gjøre for de med pf ikke å suge det til seg.

Noen mennesker er onde, tror jeg. De er mer ondskapsfulle enn andre, og jobber hele tiden for å mele sin egen kake. De behøver ikke å ha pf av den grunn. Slik tolker jeg cathlin...

Noen mennesker med pf har vanskeligere for å takle egne følelser i direkte konfrontasjon med andre. Den andre sitter igjen med en ubehaglig følelse som ikke blir borte, en spenning som varer ved. Det her er MIN erfaring ift. en nærperson jeg hadde mye å gjøre med.

Alle referer vi til det vi selv har erfart. det behøver ikke være riktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301917-borderline-pf/#findComment-2445559
Del på andre sider

Gjest solfnugg

Noe av bilde er vel også at det med å stille et slikt spørsmål så trigger det en med pf. Alt blir tatt opp i verste mening. som nærperon balanserer en på en stram line og forsøker å formulere seg og si ting slik at det ikke blir feil, men uansett så blir det feil.

Jeg vil tolke "vil forstå" dit hen at dette er et spørsmål, uten baktanker. Så er det om å gjøre for de med pf ikke å suge det til seg.

Noen mennesker er onde, tror jeg. De er mer ondskapsfulle enn andre, og jobber hele tiden for å mele sin egen kake. De behøver ikke å ha pf av den grunn. Slik tolker jeg cathlin...

Noen mennesker med pf har vanskeligere for å takle egne følelser i direkte konfrontasjon med andre. Den andre sitter igjen med en ubehaglig følelse som ikke blir borte, en spenning som varer ved. Det her er MIN erfaring ift. en nærperson jeg hadde mye å gjøre med.

Jeg mener dette ikke bare har med denne tråden å gjøre. Spørsmålet alene er ikke noe å reagere på. Det er summen av de fleste tråder om pf her inne som gjør at noen blir oppgitt.

Dessuten gjør du noe skummelt. Tillegger det at noen med pf reagerer på dette som at det er et symptom på sykdommen. Dette liker jeg ikke med psykiske diagnoser, at det er så lett å dytte det inn i diagnosen hvis man reagere sterkt på noe. Kanskje er det faktisk en helt normal og sunn reaksjon noen ganger?

Jeg har ingen pf, men reagerer likevel på at den ensidige, negative måten personlighetsforstyrrede blir fremstilt på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301917-borderline-pf/#findComment-2445577
Del på andre sider

Jeg mener dette ikke bare har med denne tråden å gjøre. Spørsmålet alene er ikke noe å reagere på. Det er summen av de fleste tråder om pf her inne som gjør at noen blir oppgitt.

Dessuten gjør du noe skummelt. Tillegger det at noen med pf reagerer på dette som at det er et symptom på sykdommen. Dette liker jeg ikke med psykiske diagnoser, at det er så lett å dytte det inn i diagnosen hvis man reagere sterkt på noe. Kanskje er det faktisk en helt normal og sunn reaksjon noen ganger?

Jeg har ingen pf, men reagerer likevel på at den ensidige, negative måten personlighetsforstyrrede blir fremstilt på.

Ja helt enig.Personlighetsforstyrrelser kommer ofte fordi en har opplevd grove misbruk og overtramp i barndommen.Og at det blir fremstilt som en slags drittsekkdiagnoseå er utrolig leit.Det er en forferdelig sykdom å leve med for de enkelte og da få dette stemplet er utrolig leit.Ja det kan være vondt og vanskelig å leve med et menneske som har en PF.Men det er vel like vondt og vanskelig for den med PF.Dessuten finnes det utrolig grader av å ha en PF.Jeg er mye bedre enn jeg engang var og har det ganske greit.Ikke så ekstrem lenger.Men jeg kjenner borderlinern i meg og at jeg enda og at jeg må leve med den sårbarheten og identitetsproblemene.Det hjelper svært lite at nhd kommer med sine fordømmene utsagn og bastante råd om hold deg unna denne personen etc.Rett og slett litt sårende.Har opplevd å få slengt psykisk diagnose mot meg i en krangel uten at det hadde noen rolle i akkurat denne krangelen.Sånn bør det ikke være

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301917-borderline-pf/#findComment-2445605
Del på andre sider

For det første så suger jeg til meg akkurat det jeg vil, og for det andre så har jeg ikke fått inntrykk av at det er en "nærperson" her som "balanserer en på en stram line og forsøker å formulere seg og si ting slik at det ikke blir feil". Jeg det høres litt naiv ut å tro.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301917-borderline-pf/#findComment-2445641
Del på andre sider

Jeg oppfatter det som om en del reagerer på psykiaterens måte å skrive om personlighetsforstyrrelser på, mer enn på de spørsmålene som stilles.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301917-borderline-pf/#findComment-2445738
Del på andre sider

Gjest Mohikaneren

Det som kanskje ikke kommer frem her er at borderlinere ikke gjør dette for å manipulere. De gjør det fordi de har de vondt. Da blir det ikke for å være fæle de gjør det, men fordi de ikke har noen annen mestringsmekanisme. For omgivelsene kan det virke manipulerende, men når man snakker om empati, så er det jo empati å se at de faktisk ikke gjør det for å være slemme.

Sånn sett synes jeg fokuset blir litt feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301917-borderline-pf/#findComment-2445768
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...