Gå til innhold

Mistenkelig føflekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge den er utstående ville jeg ikke ofret det en tanke, annet enn selvsagt å dra til legen etter påske, fint at du fikk time, da.

Ellers har jeg aldri hørt at folk føler seg dårlig selv om de har farlige føflekker.

Med tiden som går (årene, alderen, om du vil...hehe..) så skjer det dessverre endel endringer i hudet som skyldes slitasje, at vi har levd en stund. Det popper opp ting som gjør at vi slett ikke ser ut som noen småbarn lenger. Men det er vel ikke meningen, det er jo greit at folk skjønner hvor "voksne og kloke" vi er...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• adelie

4

• Kåre Kruttlapp

4

• AneM1365380603

3

• Elis31

1

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Takk, en liten vekker dette ja. Nå har jeg heldigvis time tirsdag etter påske:)

Bra!! Ha en fortreffelig påske med masse god mat og drikke + barn og ski og sol men ikke under 15 i faktor!! "ler" Vaya con dios!

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Jeg trodde de gjorde dype inngrep rundt føflekker som de ikke var sikre på? Rart han legen din bare knipset den bort før han sendte den inn, eller?

Jeg ble hasteinnkalt som sagt etter den første fjerningen og da gikk de grundigere til verks! jeg fikk en flott informasjon hvor viktig dette var med oppfølging og også rekvisisjon til røntgen av hjerne,hjerte,og nyrer.! De åpnet det gamle såret og fjernet mere vev for å være sikker! Så jeg ble veldig godt ivaretatt i så henseende! Men jeg måtte selv pushe på etterkontrolllen etter 3 måneder! Skulle ønske det gikk mer automatikk i slikt!

Skrevet

Jeg ble hasteinnkalt som sagt etter den første fjerningen og da gikk de grundigere til verks! jeg fikk en flott informasjon hvor viktig dette var med oppfølging og også rekvisisjon til røntgen av hjerne,hjerte,og nyrer.! De åpnet det gamle såret og fjernet mere vev for å være sikker! Så jeg ble veldig godt ivaretatt i så henseende! Men jeg måtte selv pushe på etterkontrolllen etter 3 måneder! Skulle ønske det gikk mer automatikk i slikt!

Hmm.. Jeg fjernet noen utenpåliggende greier, det var bare knips-knips, og plaster på i tilfelle så jeg ikke skullel flekke til klærne. Veldig greit. Han tok mange ekstra, omtrent som han var garnter og skulle luke litt hvis du skjønner.

Men for noen år siden skulle jeg ta 1 sånn typisk utenpåligger, og legen tok halve armen min, så helt sprøtt ut i _mange_ år, og stygt arr ennå.

Ulik praksis med andre ord.

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Hmm.. Jeg fjernet noen utenpåliggende greier, det var bare knips-knips, og plaster på i tilfelle så jeg ikke skullel flekke til klærne. Veldig greit. Han tok mange ekstra, omtrent som han var garnter og skulle luke litt hvis du skjønner.

Men for noen år siden skulle jeg ta 1 sånn typisk utenpåligger, og legen tok halve armen min, så helt sprøtt ut i _mange_ år, og stygt arr ennå.

Ulik praksis med andre ord.

Leger er som alle andre "håndverkere" Noe er nysgjerrige og flinke andre er arrogante og laidback! desverre!! men man kan jo velge selv heldigvis nå om dagen da!

Skrevet

Leger er som alle andre "håndverkere" Noe er nysgjerrige og flinke andre er arrogante og laidback! desverre!! men man kan jo velge selv heldigvis nå om dagen da!

Han første var gått ut på dato, tror jeg, så ut som han var 80 år....

Skrevet

Bra!! Ha en fortreffelig påske med masse god mat og drikke + barn og ski og sol men ikke under 15 i faktor!! "ler" Vaya con dios!

God påske til deg også:) Skiturer med barna blir det, men er stygt redd for at været snur innen jeg kommer meg til fjells.

Ja ja, ut på tur skal jeg nå uansett:)

Skrevet

Hudkreft har gått veldig langt før man føler seg syk av den.

Som du beskriver føflekken din, så høres den ikke kreftsuspet ut, men få den sjekket likevel. Bedre med en sjekk for mange enn en for lite :)

Gjest Jente31
Skrevet

Takk og lige måde:)

Gleder meg til å komme meg på fjellet. De andre har allerede dratt, men stakkars meg på jobbe.

Neida, det er ikke synd på meg. Er hjemme alene og det er ferie god som gull:)

Hei, Wita.

La meg få høre hvordan det gikk med føflekken når du har vært hos legen da.

*tenker på deg*

Gjest annakan
Skrevet

Virker ikke som noen andre i tråden har turt å skrive det (eller kjenner til det?), men det som er skummelt med føflekkreft er at om den først har rukket å spre seg eller du får tilbakefall, så er den 100 % dødelig, og cellegifter kan ikke ta den vekk. Bare kanskje forlenge livet en liten periode.

Men de aller fleste (80%) får tatt vekk føflekken i tide og da er man helt frisk etterpå.

Derfor er det etter min mening bare å dra til legen og sjekke føflekker en er bekymret for uten å ha dårlig samvittighet for at en skal gå for mange ganger eller være masete og hypokondere.

Skrevet

Hei, Wita.

*tenker på deg*

Det skal jeg. Jeg regner med det går bra. Tar ingen sorger på forskudd. Avisene kan greie å skremme, men det var nå greit å få en påminnelse også:) Har tenkt den på den føflekken en stund, men ikke fått ut finger:)

• 5 uker senere...
Skrevet

Hei, Wita.

*tenker på deg*

Hei!

Jeg lovte deg å komme med rapport. Hudlegen synes også føflekken så mistenkelig ut, både den ujevne formen og det at den var mørk på den ene siden. Den ble fjernet med det samme. Fjernet mye av området rundt flekken også. Den behøver ikke være farlig, men jeg skal tilbake 5.juni og får svar på prøvene da. Han så ingen tegn til at den har vokst innover, men det vil labratoriet gi svar på. Det var et godt tegn at ingen andre i familien har hatt føflekkkreft. Jeg tenker at det er heller ingen i familien som har reist så mye og blitt utsatt for så mye sol som meg.

Han sjekket et par andre føflekker også, men der var han helt sikker på at det bare var aldersflekker.

Fotvortene ville han ikke ta nå. Hadde ikke tid og de skal han fjerne når jeg kommer tilbake 5.mai.

Jeg skal prøve å ikke tenke for mye på det i de nærmeste dagene. Forhåpentligvis går det bra.

Gjest Jente31
Skrevet

Hei!

Jeg lovte deg å komme med rapport. Hudlegen synes også føflekken så mistenkelig ut, både den ujevne formen og det at den var mørk på den ene siden. Den ble fjernet med det samme. Fjernet mye av området rundt flekken også. Den behøver ikke være farlig, men jeg skal tilbake 5.juni og får svar på prøvene da. Han så ingen tegn til at den har vokst innover, men det vil labratoriet gi svar på. Det var et godt tegn at ingen andre i familien har hatt føflekkkreft. Jeg tenker at det er heller ingen i familien som har reist så mye og blitt utsatt for så mye sol som meg.

Han sjekket et par andre føflekker også, men der var han helt sikker på at det bare var aldersflekker.

Fotvortene ville han ikke ta nå. Hadde ikke tid og de skal han fjerne når jeg kommer tilbake 5.mai.

Jeg skal prøve å ikke tenke for mye på det i de nærmeste dagene. Forhåpentligvis går det bra.

Jeg skal svare deg litt mer utfyllende senere i dag, for nå må jeg stikke på jobb.

Vet det er enklere sagt enn gjort, men forsøk å ikke gruble så mye på det disse dagene..

*Klem*

Skrevet

Jeg skal svare deg litt mer utfyllende senere i dag, for nå må jeg stikke på jobb.

Vet det er enklere sagt enn gjort, men forsøk å ikke gruble så mye på det disse dagene..

*Klem*

Skal ikke gruble på deg jeg og det trengs ikke noe utfyllende svar på dette:-) Ikke tenkt på det du:o) Det er ikke så mye å si om dette og jeg er optimistisk. I de aller fleste tilfellene går det jo bra:-)

Skrevet

Hei!

Det er pussig med disse tingene man får med seg når man jevnlig er innom dol. Så også jeg har lurt på om du fikk sjekket føflekken din, og synes det er bra at du har fått fjernet den.

Satser på den ikke var "ondartet" eller hva det nå heter :-)

Skrevet

Det er pussig med disse tingene man får med seg når man jevnlig er innom dol. Så også jeg har lurt på om du fikk sjekket føflekken din, og synes det er bra at du har fått fjernet den.

Satser på den ikke var "ondartet" eller hva det nå heter :-)

Takk for det:-) Jeg satser på det jeg også. Nå skal jeg nyte det fine været og skal ikke grubling ødelegge mitt ellers for tiden gode humør:-) Det går nok bra.

Gjest Jente31
Skrevet

Skal ikke gruble på deg jeg og det trengs ikke noe utfyllende svar på dette:-) Ikke tenkt på det du:o) Det er ikke så mye å si om dette og jeg er optimistisk. I de aller fleste tilfellene går det jo bra:-)

Jeg syntes det var så hyggelig å få tilbakemelding fra deg, har tenkt på deg, skjønner du.

Og så må jeg si at jeg synes du viser en fin holdning til det hele. Kansje ville hudlegen være hundre prosent sikker, før han "slipper" deg. Jeg krysser fingrer og tær for at det går fint. Men det er nok lurt å ikke tenke for mye på det frem til du får resultatene fra labèn, ja..

Håper du har hatt en fin dag og at sola har vært fremme hos deg og. Her har det vært aldeles nydelig :-)

Skrevet

Jeg syntes det var så hyggelig å få tilbakemelding fra deg, har tenkt på deg, skjønner du.

Og så må jeg si at jeg synes du viser en fin holdning til det hele. Kansje ville hudlegen være hundre prosent sikker, før han "slipper" deg. Jeg krysser fingrer og tær for at det går fint. Men det er nok lurt å ikke tenke for mye på det frem til du får resultatene fra labèn, ja..

Håper du har hatt en fin dag og at sola har vært fremme hos deg og. Her har det vært aldeles nydelig :-)

Ja, har vært en nydelig dag her også. Har malt på terassen og skal fortsette i morgen om været blir bra.

Greide ikke helt å slippe tankene på føflekken. Tittet på brudebildet fra 1992. Da hadde jeg på meg stroppeløs kjole og jeg ser at føflekken den gangen var rund, fin og lys i fargen.

Så den har forandret seg mye siden den gangen, men vet ikke når den begynte å forandre seg. Husker at jeg stusset på den i fjor sommer og at jeg glemte å tenke på det igjen.

Så tenkte jeg da jeg var på Tenerife i jula at jeg måtte se og få sjekket den da jeg kom hjem. Så tenkte jeg ikke mer på det igjen før jeg leste om føflekkreft i avisa på nettet.

Det var da jeg skrev innlegget.

Trøsten er at om det skulle være kreft, så har den sannsynligvis ikke spredd seg. Ihvertfall sa hudlegen at det så ut som den ikke har vokst innover. Det så ikke slik ut for han, men labben må gi et endelig svar på det. Det er de som vokser innover som er de farligste.

Men nå skulle jeg jo ikke gruble mer på dette;o) Jeg føler meg jo frisk og fin så:-)

Gjest Jente31
Skrevet

Ja, har vært en nydelig dag her også. Har malt på terassen og skal fortsette i morgen om været blir bra.

Greide ikke helt å slippe tankene på føflekken. Tittet på brudebildet fra 1992. Da hadde jeg på meg stroppeløs kjole og jeg ser at føflekken den gangen var rund, fin og lys i fargen.

Så den har forandret seg mye siden den gangen, men vet ikke når den begynte å forandre seg. Husker at jeg stusset på den i fjor sommer og at jeg glemte å tenke på det igjen.

Så tenkte jeg da jeg var på Tenerife i jula at jeg måtte se og få sjekket den da jeg kom hjem. Så tenkte jeg ikke mer på det igjen før jeg leste om føflekkreft i avisa på nettet.

Det var da jeg skrev innlegget.

Trøsten er at om det skulle være kreft, så har den sannsynligvis ikke spredd seg. Ihvertfall sa hudlegen at det så ut som den ikke har vokst innover. Det så ikke slik ut for han, men labben må gi et endelig svar på det. Det er de som vokser innover som er de farligste.

Men nå skulle jeg jo ikke gruble mer på dette;o) Jeg føler meg jo frisk og fin så:-)

Det vil nok ligge der og ulme uansett, og det er forståelig.

Men det høres ut som prognosene er gode, og det er noe å tenke på :-)

Nå skal jeg snart ta med meg kaffekoppen og gå ut i finværet og se om jeg finner noe å gjøre der.

Ønsker deg en så fin dag som mulig, og forsøk å fokusere på noe annet frem til du får resultatene.

• 2 uker senere...
Gjest Wita
Skrevet

Det vil nok ligge der og ulme uansett, og det er forståelig.

Men det høres ut som prognosene er gode, og det er noe å tenke på :-)

Nå skal jeg snart ta med meg kaffekoppen og gå ut i finværet og se om jeg finner noe å gjøre der.

Ønsker deg en så fin dag som mulig, og forsøk å fokusere på noe annet frem til du får resultatene.

Den var godartet:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...