Gå til innhold

Er det greit å si at nok er nok

Gjest Taxi mamma som ikke gidder lenger

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 15 år som har en kjæreste som er like gammel. Jeg har skjønt at dem har sex og har snakket med han om det. Vi er sterkt imot at han har et slikt forhold.Vi kjenner verken jenta eller hennes foreldre.

MEN det jeg føler blir helt feil for meg er at han nesten hver dag skal bli kjørt til henne og hentet hos henne . Det er jeg som kjører og henter. Føler det ikke noe særlig bra å drive rene taxi virksomhenten når jeg vet at dem er alene og at de gjør ting jeg mener dem ikke er modne for.

Er det greit å si NEI, at jeg ikke vil kjøre han til døra mer, men at han får komme seg dit selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor langt unna er det da? Til sommeren kan han kanskje sykle? Eksen og jeg bodde et par km unna hverandre da vi var unge og det var aldri snakk om å bli kjørt. Vi hadde ikke bil heller da. :o) Om vinteren hendte det jeg tok bussen om været var ille, men stort sett gikk vi - evt. syklet eller sparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Inviter jenta hjem til dere en tur da vel. Og snakk med dem om prevensjon. Det er jo ikke helt uvanlig at femtenåringer har sex. Og det er ikke en avgjørelse de skal spørre mor og far om de får lov til å ta eller ikke.

Du bør kanskje heller kjenne litt på hvorofr du reagerer så sterkt på at de har sex? Kanskje det kan fikses hvis det feks er at du er redd for at de skal bli gravide?

Hva sier hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter jenta hjem til dere en tur da vel. Og snakk med dem om prevensjon. Det er jo ikke helt uvanlig at femtenåringer har sex. Og det er ikke en avgjørelse de skal spørre mor og far om de får lov til å ta eller ikke.

Du bør kanskje heller kjenne litt på hvorofr du reagerer så sterkt på at de har sex? Kanskje det kan fikses hvis det feks er at du er redd for at de skal bli gravide?

Hva sier hennes foreldre?

Har invitert henne hjem, men har aldri sett snurten av henne.

Mora hennes er visst " aldri hjemme ", borte hos ny kjæreste hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna er det da? Til sommeren kan han kanskje sykle? Eksen og jeg bodde et par km unna hverandre da vi var unge og det var aldri snakk om å bli kjørt. Vi hadde ikke bil heller da. :o) Om vinteren hendte det jeg tok bussen om været var ille, men stort sett gikk vi - evt. syklet eller sparket.

5 - 6 km vel. Men det er ikke lenden som er poenget, det er bare at jeg ikke gidder lenger. Kjører til trening med 2 stk barn 5 dager i uka........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 - 6 km vel. Men det er ikke lenden som er poenget, det er bare at jeg ikke gidder lenger. Kjører til trening med 2 stk barn 5 dager i uka........

Klart du kan si at nok er nok. Ungdommen krever av deg det du lar dem kreve av deg. Hvis du hjelper med kjøring og diverse, så er det klart at det er den letteste måten å komme fra A-B på, og vil sikkert gjerne fortsette med det.

Kjører du ikke, så finner de nok andre måter å treffes på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Da synes jeg du skal informere sønnen din _utrolig_ tydelig om prevensjon. Kjøp inn kondomer og legg dem på rommet hans med jevne mellomrom.

Ellers er det jo ikke så mye du kan gjøre, egentlig. Han er jo forelsket og da er det ikke mye annet i verden enn den utkårede som betyr noe i den alderen der :-)

Men så lenge de har sex med hverandre innenfor rammen av et forhold, de er like gamle og såpass "store" som femten, så tror jeg det beste vil være om du fortsetter å holde fokus på å være en god mor og stoler på at han vet hva han gjør. Under forutsetning av at han tar prevensjonen på alvor såklart.

Men jeg må innrømme at dete nok er lett å skrive så lenge mine unger ikke er fullt så store enda - jeg vil nok slite betydelig verre når de er der de også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

...men i forhold til å kjøre ham hver eneste dag - det hadde jeg ikke giddet. Et par ganger i uka hadde jeg kjørt, ellers måtte han ha tatt seg dit selv, eller de måtte møtes hos dere feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt ok at du ikke gidder å kjøre lenger. Jeg har aldri gjort det selv. Ungene har busskort og det er kun i spesielle tilfeller jeg kjører og henter. Noen ganger for å være grei og fordi det er ok for meg og andre ganger fordi de ønsker å være der etter at siste buss har gått. Da spør de og ingenting forventes.

At de har sex må du bare godta og heller ta en snakk om prevensjon ev. bare gi poden en pakke kondomer. Har gjort det selv jeg. :-))

Inviter henne til dere slik at du får hilse på henne. Si til sønnen din at dette ønsker du. Alltid greit å vite hvem ens barn omgås med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt du skal stekke din "taxi virksomhet" synes jeg også avhenger av hvordan dere bor.

Finnes det gode alternativer til å reise med kollektivt? Eller har dere bosatt dere usentralt så det er vanskelig å ferdes omkring uten bil?

I ungdomstiden utvider man gjerne sin bekjentskapskrets til et større geografisk område.

Og ungdom som vokser opp "utenfor allfarvei," kan være ganske avgengige av skyss for å treffe venner og ha fritidsaktiviteter utenom skoletiden.

På den annen side synes jeg du er i full rett til å sette grenser for kjøring som ikke er "nødvendig"

En avstand på 5-6 km er ikke lengre enn at en 15-åring lett kan sykle på sommerstid.

Og når du heller ikke liker at han er i dette forholdet, så er det jo ingen grunn til å aktivt tilrettelegge for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

En femtenåring er mer enn stor nok til å komme seg rundt på egenhånd, i alle fall når det er snakk om så små avstander som 5-6 km. Den turen sykler han jo på godt under en halvtime. Men jeg ville nok ikke brukt det at du misliker forholdet som begrunnelse overfor ham. Bare forklar at du synes det blir masete med all kjøringen fram og tilbake, og at han er gammel nok til å sykle/ta bussen nå.

Når det gjelder forholdet, så er det ikke stort du kan gjøre, men jeg synes godt du kan forlange å få hilse på jenta. Kanskje du kan invitere dem begge med ut på peppes eller noe lignende før du sender dem på kino alene, det føles gjerne mindre pinlig for dem enn å skulle sitte "skolerett" under søndagsmiddag i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Noe sier meg at du tenker "som mor, så datter"? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Klart du kan si at nok er nok. Ungdommen krever av deg det du lar dem kreve av deg. Hvis du hjelper med kjøring og diverse, så er det klart at det er den letteste måten å komme fra A-B på, og vil sikkert gjerne fortsette med det.

Kjører du ikke, så finner de nok andre måter å treffes på:-)

Gutter og jenter i den alderen er noen seksuelle dyr flest. De har sex helt sikkert flere ganger for dagen. Husker selv i den alderen, var konstant kåt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest såpass ja

Jeg ville ikke kjørt.

Jeg ville snakket med jentas foreldre for å forsikre meg om at det er ok at de har sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter og jenter i den alderen er noen seksuelle dyr flest. De har sex helt sikkert flere ganger for dagen. Husker selv i den alderen, var konstant kåt;)

Men det har da overhodet ingenting med om mor skal kjøre fram og tilbake å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...