Gå til innhold

Hjelp! - Noen som vet hva det kan være?

Anbefalte innlegg

Hei

Min fireåring har de siste tre døgn hatt hissig utslett som har kommet og gått på ulike deler av kroppen. Områdene har vært fra ca.1cm til 10cm i diameter. De har startet som røde hissige områder (lett opphovnet i huden), for så å blekne i midten og se ut som en slags ring. I følge ungen har de ikke klødd.

Etter 1-5 timer har de forsvunnet og utslettet "flyttet" seg til nye deler av kroppen. Så langt har ansikt og mage vært fritt for utslett.

Ungen har siste to døgn hatt litt feber som har kommet og gått, men har ellers virket i OK form.

Noen som har noen anelse om hva det kan være?

Tenker litt på elveblest...men det klør da? Sant?

mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302194-hjelp-noen-som-vet-hva-det-kan-v%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres definitivt ut som elveblest. Han han/hun fått paracet? De små kan visst relativt ofte reagere slik på dette.

Hun har ikke fått paracet på ei god stund nei. Lurer meg grønn på hva det er hun reagerer på - kan ikke komme på at hun har fått noen nye matvarer - eller noe annet for den del - introdusert de siste dagene.

Hun har ikke fått paracet på ei god stund nei. Lurer meg grønn på hva det er hun reagerer på - kan ikke komme på at hun har fått noen nye matvarer - eller noe annet for den del - introdusert de siste dagene.

Det er ihvertfall plenty av lesestoff om emnet, dersom du ikke skulle ha planer om å legge deg på noen timer http://www.google.no/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2005-45,GGLG:en&q=elveblest+sm%c3%a5barn ;-)

Forøvrig vet jeg ikke om elveblest alltid klør, men da sønnen vår hadde det (kun én gang) var han tydelig plaget, men var da så liten at han ikke kunne uttrykke noe mer spesifikt..

Gjest togli

Elveblest klør som bare fy, så jeg tror nok ikke det er det. Du kan kanskje gi ham en zyrtec (reseptfritt på apoteket) og se om utslettet forsvinner? (sjekk hvor mye han skal ha mht alder).

Kan det være varmeutslett? Eller noe som heter "ringorm" tror jeg? Har dere husdyr?

Annonse

Gjest togli

Høres definitivt ut som elveblest. Han han/hun fått paracet? De små kan visst relativt ofte reagere slik på dette.

Men elveblest klør vel alltid voldsomt?

Både jeg og ungene har hatt det det siste året og det klødde noe innmari på oss....

Elveblest klør som bare fy, så jeg tror nok ikke det er det. Du kan kanskje gi ham en zyrtec (reseptfritt på apoteket) og se om utslettet forsvinner? (sjekk hvor mye han skal ha mht alder).

Kan det være varmeutslett? Eller noe som heter "ringorm" tror jeg? Har dere husdyr?

Ringorm er det neppe. Utslettet var for stort i diameter - og forsvant for raskt. (Ringorm-ringer holder seg der lenge).

Ungen er til legen nå pga. høy feber&hals/ørevondt siste døgn - så får vi se om vi får no svar på utslettet i samme slengen.

Utslettet er forøvrig borte - kun fotografisk dokumentasjon er igjen ;-)

Gjest togli

Ringorm er det neppe. Utslettet var for stort i diameter - og forsvant for raskt. (Ringorm-ringer holder seg der lenge).

Ungen er til legen nå pga. høy feber&hals/ørevondt siste døgn - så får vi se om vi får no svar på utslettet i samme slengen.

Utslettet er forøvrig borte - kun fotografisk dokumentasjon er igjen ;-)

Ok, du får fortelle hvordan det går hos legen da :)

Ok, du får fortelle hvordan det går hos legen da :)

Legen hadde ingen gode tips på hva det er/var, men avslo elveblest-teorien siden det ikke hadde klødd.

Han trodde det var en form for allergisk reaksjon da - men på hva vites ikke.

...og ellers har ungen plenty streptokokker i sin lille hals, og medisinen smakte så vondt at det framkalte brekninger. Stakkars liten.

Gjest togli

Legen hadde ingen gode tips på hva det er/var, men avslo elveblest-teorien siden det ikke hadde klødd.

Han trodde det var en form for allergisk reaksjon da - men på hva vites ikke.

...og ellers har ungen plenty streptokokker i sin lille hals, og medisinen smakte så vondt at det framkalte brekninger. Stakkars liten.

MIne unger har til tider også hatt utslett vi ikke har funnet ut av... Huff da, håper du får i ungen medisin. Jeg har en som spyr av fæle smaker, så jeg håper virkelig hun slipper å gå på pencillinkur før hun blir eldre!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...