Gå til innhold

Noen som husker gode gamle "strikkeleker"?

Anbefalte innlegg

Gjest husmusa 3

Husker da jeg var lita hadde vi et lite strikk vi festet mellom hendene, og ved å bruke fingerene lagde vi forskjellige "ting" som "kaffekoppen" o.l Man kunne også være to, der den ene liksom tok over strikkene og man fikset og trikset til vi lagde forskjellige mønster,hehe.

Husker ikke hva det heter, og huskr ikke "oppskriften". Håper noen kan hjelpe meg her! Vil så gjerne lære ungene mine dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302211-noen-som-husker-gode-gamle-strikkeleker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Javisst husker jeg det, men vi brukte hyssing, ikke strikk. Umulig å forklare skriftlig hvordan de forskjellige figurene lages, det må vises. Husker godt regla: Amanda lå i vogga (laget vogge) Amanda fikk et brev (lagde vogga om til brev med en håndbevegelse) I brevet stod det at hun skulle få et strykebrett (gjorde om brevet til strykebrett) Amanda ble så glad at hun heiste flagget.

Annonse

Gjest togli

Det er en som heter Eifeltårnet ja. Den er vel en av de letteste å lage. I motsetning til himmelstigen, som i hvertfall jeg syns var vanskelig.

Da må det være himmelstigen jeg kan, for den er vanskelig. Jeg husker ikke hvordan Eiffeltårnet var.. Skulle vært en nettside med "oppskrifter" ;)

Jeg husker! Nå spørs det om jeg klarer å forklare :)

Man tar en hyssing som er bundet sammen i endene... "en ring". Holder den mellom hendene så tommel og lillefinger holder ringen oppe (regner med du datt av her :))

Så tar man pekefingeren og "henter" hyssing fra den andre siden. Dette gjør du med begge hendene og da får du to kryss.

Neste person bruker sin tommel og pekefinger til å stikke inn i de to kryssene. De holder fast, tar med kryssene rundt og opp gjennom hullet i midten og drar ut. Førstemann slipper og man har lagd et nytt mønster. De fleste mønstrene har slike kryss som andremann stikker fingre inn i og henter opp gjennom hullet.

Regner med dette gjorde alt mye klarere!! ;)

Annonse

Min datter (5) har lært dette i barnehagen av ei annen jente der, så ja det gjøres fortsatt. Både jeg og min mor har gjort det samme i hver vår generasjon!

Jeg har aldri hørt om at man bruker strikk til disse tråd-lekene, bare hyssig eller tråd.

Jeg husker jeg fant en bok på biblioteket en gang som forklarte disse ulike "tråd-lekene"

Gjest finnes det ikke bildeoppskrifter et sted!??;0)

Jeg husker! Nå spørs det om jeg klarer å forklare :)

Man tar en hyssing som er bundet sammen i endene... "en ring". Holder den mellom hendene så tommel og lillefinger holder ringen oppe (regner med du datt av her :))

Så tar man pekefingeren og "henter" hyssing fra den andre siden. Dette gjør du med begge hendene og da får du to kryss.

Neste person bruker sin tommel og pekefinger til å stikke inn i de to kryssene. De holder fast, tar med kryssene rundt og opp gjennom hullet i midten og drar ut. Førstemann slipper og man har lagd et nytt mønster. De fleste mønstrene har slike kryss som andremann stikker fingre inn i og henter opp gjennom hullet.

Regner med dette gjorde alt mye klarere!! ;)

Ja, men det gjorde faktisk det, hehe. Du skjønner, så langt har jeg bare kommet til krysset..;0)

Gjest oppskrifter...;0)

Kanskje noen kunne legge den ut der? Jeg kan ikke hele, ellers kunne jeg gjort det.

Jeg mener jeg kunne lage klessnor, eifelltårnet, kaffekopp og visp.

Ja, noe for youtube.:0) Hva skal man søke på da mon tro...

Kom igjen folkens å last opp videoer, hehe.

Gjest oppskrifter...;0)

Min datter (5) har lært dette i barnehagen av ei annen jente der, så ja det gjøres fortsatt. Både jeg og min mor har gjort det samme i hver vår generasjon!

Jeg har aldri hørt om at man bruker strikk til disse tråd-lekene, bare hyssig eller tråd.

Jeg husker jeg fant en bok på biblioteket en gang som forklarte disse ulike "tråd-lekene"

Får løpe ned på biblioteket iløpet av uka.;0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...