Gå til innhold

Snart 17 år, og tisser på meg.

Gjest Lei og flau jente.

Anbefalte innlegg

Gjest Lei og flau jente.

Dette er utrolig flaut, men jeg er en jente på snart 17 som ikke klarer å kontrollere urinen min. Det hender ofte at jeg plutselig må tisse, helt uten forvarsel, men så rekker jeg ikke frem på do i tide. Jeg klarer heller ikke å holde igjen... Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Tanken på at dette skal skje en gang jeg er f.eks. på byen eller på skolen...er utrolig skremmende.

Hva kan være årsaker til dette, og hva kan jeg gjøre med det? Hva vil fastlegen min mest sannsynlig foreslå som løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det som deg, og det skyldtes feilstilling av urinrøret slik at man ikke hadde normal kontroll over urinen. Jeg ble henvist fra fastlege til røntgen, og det var visst enkelt å fikse på. Det som skjedde med meg var at det ordnet seg av seg selv, så jeg slapp operasjon, men operasjonen er visst bare et lite inngrep:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Det kan være flere løsninger, og aller først må legen se etter årsaker.

Uansett finnes det mange gode tiltak, så dra til legen og forklar. Medisiner finnes det også, som er ganske ukomliserte og ta.

Det du kan gjøre for legetimen er og se om du ser noen sammenheng mellom inntak av forskjellige typer væske før uhellene skjer.

Det kan hende du må fylle ut vannlatningskjemaer etter du har vært hos legen, da får du lister hvor du skriver opp mengde drikke, mende urin, og evnt uhell, om du har sterk trang, og eller smerter. Slik kan legen få et bedre innblikk i hvordan det forløper seg.

Ta med deg en morgenurinprøve til legen, så sjekkes det også for en evnt infeksjon. Så finnes det tester for og se om blæra er overaktiv, og urografi, som er røntgen av urinveiene.

Så, det er mange muligheter, og mange måter som kan hjelpe deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Det er vel dette som heter hasteinkontinens. Ettersom det har et navn, så regner jeg med det er ganske mange som lider av dette, og legen vil ikke synes det er rart om du kommer og sier at du sliter med dette. Jeg mener bestemt at det finnes tabletter som skal gjøre at blæren ikke gir slike plutselige signaler om å tømme seg, så ta en tur til legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klok kone

Kan hende du har slapp bekkenmuskulatur? Kvinner får ofte det etter fødsler osv og da er det viktig å trene denne muskulaturen. Du har sannsynligvis ikke fått dette pga fødsel pga jeg ser din unge alder, men det kan jo være en sammenheng.

Knipeøvelser er tingen, ligg på ryggen med bøyde knær, løft bekkenet opp og stram nedentil. Du kan gjøre øvelsen hvor som helst, også når du sitter, bare sitt og stram. Eller stå og stram. Du kan teste om du bruker rette musklene ved å knipe av strålen når du tisser.

Pass på at du ikke drikker for mye på dagene, man skal ha i seg mye væske, men for mye kan gjøre at blæren blir sprengt så du må tisse hele tiden.

Du kan bruke Tena inkontinensbind så du slipper at det går igjennom.

Hvis dette ikke hjelper ville jeg oppsøkt lege og hørt om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...