Gå til innhold

Jeg blir litt lei meg...

Anbefalte innlegg

Tospråkelige barn er ofte senere å prate, tar lenger tid å lære to enn et språk, så det kan jo forklare hvorfor han er sein med å prate, men tenk så flott å kunne to språk allerede som liten, så ha tålmodighet, så lenge helsesøster synes han er innenfor normal, men dog litt sen utvikling og at det ikke er noe annet galt.

Anngående selvstendighet som påkledning så må det trenes på daglig. Begynn med en ting i gangen og ha tålmodighet og oppmuntre masse. Et lite tips er å begynne med å mestre å kle av seg selv først, det er lettere enn å kle på.

Du skal se at det går seg til, det gjør jo stort sett det:)

Vi øver og øver :) Jeg har nok blitt flinkere til å sette grenser og ikke være så utrolig hjelpsom med alt. Siden det bare har vært oss to så har jeg kledd på, matet og dullet litt for mye med. Det går seg til etterhvert og jeg tror han kan mer enn jeg tror, for det er utrolig hvor fort han klarer ting om jeg nekter å hjelpe han. Det er ikke så gøy å ligge på ganggulvet og skrike med ytterklærne på om ingen kommer for å trøste og hjelpe ;)

Takk for tips :)

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

36

• mariaflyfly

6

• hidi, the scorpion

4

• AAA

2

hidi, the scorpion

Han sitter også og synger for seg selv om morgenen. Må si det er hyggeligere å våkne til det enn til skrikingen han brukte for å vekke meg tidligere ;)

Skriking er frustrasjon, nå har han oppdaget andre vekkemåter ;)

Han kommer til å bli hele familiens kjæledegge!

Jeg tror også det løsner når han begynner i barnehagen. Håper dere får plass fra høsten. :) Hvis ikke, ville jeg fått han inn i barnepark noen timer hver dag.

Jeg leter og leter etter en barnepark i Oslo, men klarer ikke finne fram til en.

Hjelp!

Uff.

Heldigvis kom sambo flyttende inn og informerte meg i streng tone at jeg og Squishy snakker vårt eget språk som ingen andre forstår. Jeg har selv en uvane med mye "mm", "mhm", mumling og peking. Og jeg skjønner jo hva gutten vil stort sett hele tiden, siden vi er sammen 24 timer i døgnet. Men han satte altså ned foten og nekter til og med å gi meg det jeg peker på før jeg formulerer en ordentlig setning ;)

hehe, du har en fin samboer :)

Uff.

Heldigvis kom sambo flyttende inn og informerte meg i streng tone at jeg og Squishy snakker vårt eget språk som ingen andre forstår. Jeg har selv en uvane med mye "mm", "mhm", mumling og peking. Og jeg skjønner jo hva gutten vil stort sett hele tiden, siden vi er sammen 24 timer i døgnet. Men han satte altså ned foten og nekter til og med å gi meg det jeg peker på før jeg formulerer en ordentlig setning ;)

Har et søskenbarn som gikk hjemme med mor til hun var 3-4 år også, ingen bortsett fra mor skjønte en døyt av hva ungen sa - som hos dere hadde nok de to sitt eget språk. Da hun begynte i barnehage gikk det ikke lange tiden før hun var pent nødt til å snakke så folk forsto henne. :o)

Annonse

AneM1365380603

Det er lett å sammenligne eget barn med andres barn, men framover kan du kanskje ha mer fokus på hans utvikling slik at han blir sammenlignet med seg selv.? Selv små framskritt er framskritt :) Mange av oss her inne som har barn på alder med din har dem i barnehagen, og ikke minst ha flere av dem storesøsken.

Jeg kjenner en liten jente på drøyt 2 år som er kommet omtrent like langt i utviklingen som din sønn. Hun har mange lyder, men omtrent ingen forståelige ord. Det kommer når lydene blir satt i system :) Broren hennes var også så sen, men da han var 4-5 år kunne ingen gjette at han hadde vært sen. Han gikk ikke før han var 2 år heller.

Jeg forstår bekymringen din, men jeg tror ikke du er alene. Om noen år tenker du ikke på det mer. Mange av de som snakker sent prater som en foss når det først løsner.

Jeg kledte på sønnen min til han var ferdig med 1. klasse. Hans interesser lå ikke der, og da evnene kom var han så lat at han foretrakk at jeg gjorde det. Han klarte det lenge før, men bare når det var lystbetont.

Minstedatteren min er heller ingen mester til å tegne. Det er nå bare streker og krusseduller.

Uff, nå blir jeg litt lei meg. Det er ikke meningen å fremheve minstemann på bekostning av noen, men som alle andre foreldre så blir vi stolte når ungene våre prestere - ut i fra forutsetningene :)

Jeg synes ikke sønnen din høres bekymringsverdig sen ut.

Det er mange som er eldre som knapt har ord også - og som utvikler seg til å bli fantastiske "snakkere".

At han ikke spiser med skje kan kanskje være fordi han har sluppet? Det innebærer ganske mye søl å skulle lære seg å spise selv, og når man bare har 1 så vet også jeg at det er lett å velge å gjøre ting selv. Dette fordi det går fortere og fordi man slipper ganske mye søl og konfrontasjoner på den måten.

Ut i fra de svarene du har skrevet i denne tråden (jeg har ikke lest alle), virker det som om du er klar over at du kanskje har dullet litt mye, men at du nå er i gang med å stille flere krav.

At han er tospråklig gjør at jeg overhodet ikke ville bekymre meg om språket hans. Det tar som oftest lengre tid å systematisere to språk enn ett.

Min lille er ikke interessert i av/påkledning heller. Han klarer å ta av seg enkle plagg, men nekter stort sett å kle på seg. Jeg har ikke stresset med det enda.

Bleieslutt er det nok lenge til vi kan begynne med her i huset også.

Så summa summarum virker din lille absolutt innenfor normalen (ut i fra det innlegget jeg har lest nå da).

Gjest trolline

Det skal du da ikke bekymre deg om! Det kommer når det kommer:0) Datteren min var ca 3 år, når hun snakket temmelig rent, og nabogutten var like gammel..og sa nesten ingenting! Jeg begynnte jo å lure litt...MEN så ett år senere...så begynnte det å fosse ut av ham, og jeg skal si deg...den gutten tok igjen, det var ingen forskjell lenger .:0))

Gjest togli

Jeg kan ikke skjønne at dere gjør det så vanskelig for ham, når han tydelig ligger litt etter på flere områder. Dere bor i Norge, og da bør vel norsk være viktigst å lære seg? Spesielt om han skal begynne i barnehage. Skal de være de barnehageansattes jobb å lære ham norsk?

All forskning viser at tospråklighet, på sikt, kun er positivt! Sånn sett gjør Glimtipper helt rett i at begge språk praktiseres på hjemmebane.

Annonse

Dette er et forum det _skal_ skrytes på!

Etter å ha lest tråden, så tror jeg neppe at det er noe som helst som mangler din sønn. Han er nok fullstendig normal.

Blir du i tvil om hørsel, så stol ikke på helsesøstra. Da går du til fastlegen, og krever henvisning til en audiograf.

Våre gutter har vært lynkjappe til å snakke, og i motorikken - MEN akk, det er mange ting de ikke har mestret innen mors definisjon av "rimelig tid". Jeg nevner i fleng; spise pent, slutte å veive ned glass, kle på seg selv (OMG, tålmodighetsprøve de luxe..), utføre gitt oppdrag (dvs selektiv hørsel, bortforklaringer, gi beng) osv osv. Gutter er gutter. Nå er vi i en langvarig fase med 5-årstrass :(((

Men, det går seg vel til...

Uff, nå blir jeg litt lei meg. Det er ikke meningen å fremheve minstemann på bekostning av noen, men som alle andre foreldre så blir vi stolte når ungene våre prestere - ut i fra forutsetningene :)

Jeg synes ikke sønnen din høres bekymringsverdig sen ut.

Det er mange som er eldre som knapt har ord også - og som utvikler seg til å bli fantastiske "snakkere".

At han ikke spiser med skje kan kanskje være fordi han har sluppet? Det innebærer ganske mye søl å skulle lære seg å spise selv, og når man bare har 1 så vet også jeg at det er lett å velge å gjøre ting selv. Dette fordi det går fortere og fordi man slipper ganske mye søl og konfrontasjoner på den måten.

Ut i fra de svarene du har skrevet i denne tråden (jeg har ikke lest alle), virker det som om du er klar over at du kanskje har dullet litt mye, men at du nå er i gang med å stille flere krav.

At han er tospråklig gjør at jeg overhodet ikke ville bekymre meg om språket hans. Det tar som oftest lengre tid å systematisere to språk enn ett.

Min lille er ikke interessert i av/påkledning heller. Han klarer å ta av seg enkle plagg, men nekter stort sett å kle på seg. Jeg har ikke stresset med det enda.

Bleieslutt er det nok lenge til vi kan begynne med her i huset også.

Så summa summarum virker din lille absolutt innenfor normalen (ut i fra det innlegget jeg har lest nå da).

Takk for et veldig beroligende svar, jubalong :)

Og jeg ville absolutt ikke at du skulle føle deg ille fordi du fortalte om sønnen din. Han høres veldig skjønn ut.

Noen ganger høres det bare ut som alle andre 2-åringer er så mye mer modne enn sønnen min. Men det er nok mer nyansert enn som så, egentlig :)

Det skal du da ikke bekymre deg om! Det kommer når det kommer:0) Datteren min var ca 3 år, når hun snakket temmelig rent, og nabogutten var like gammel..og sa nesten ingenting! Jeg begynnte jo å lure litt...MEN så ett år senere...så begynnte det å fosse ut av ham, og jeg skal si deg...den gutten tok igjen, det var ingen forskjell lenger .:0))

Så godt å høre! :)

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1206298617' post='3831957]

Dette er et forum det _skal_ skrytes på!

Etter å ha lest tråden, så tror jeg neppe at det er noe som helst som mangler din sønn. Han er nok fullstendig normal.

Blir du i tvil om hørsel, så stol ikke på helsesøstra. Da går du til fastlegen, og krever henvisning til en audiograf.

Våre gutter har vært lynkjappe til å snakke, og i motorikken - MEN akk, det er mange ting de ikke har mestret innen mors definisjon av "rimelig tid". Jeg nevner i fleng; spise pent, slutte å veive ned glass, kle på seg selv (OMG, tålmodighetsprøve de luxe..), utføre gitt oppdrag (dvs selektiv hørsel, bortforklaringer, gi beng) osv osv. Gutter er gutter. Nå er vi i en langvarig fase med 5-årstrass :(((

Men, det går seg vel til...

Ja, så klart vi skal skryte :) Jeg skryter definitivt selv, mange ganger. Og det er nesten alltid koselig å høre om barn som klarer og barn som koser seg. Det er bare et litt sårt tema for tiden, tror jeg :)

All forskning viser at tospråklighet, på sikt, kun er positivt! Sånn sett gjør Glimtipper helt rett i at begge språk praktiseres på hjemmebane.

Her må jeg arrestere deg en smule. Det stemmer nemlig ikke at all forskning viser at tospråklighet er bra for alle på sikt. Dette gjelder for de med normal språkutvikling. For barn med språkproblemer derimot, kan tospråklighet være et kjempeproblem.

Prøv å google f.eks språkproblem+tospråklighet. Det finnes masse dokumentasjon.

Dette var ment som en generell kommentar altså, jeg sier ikke at Glimtippers sønn har språkproblemer.

MVH

Gjest togli

Her må jeg arrestere deg en smule. Det stemmer nemlig ikke at all forskning viser at tospråklighet er bra for alle på sikt. Dette gjelder for de med normal språkutvikling. For barn med språkproblemer derimot, kan tospråklighet være et kjempeproblem.

Dette var ment som en generell kommentar altså, jeg sier ikke at Glimtippers sønn har språkproblemer.

MVH

Det er jeg enig i. Jeg snakka nå sånn på generell basis. Det er sjelden tospråklighet er et problem, men at språkutviklingen kan bli forsinket er ikke uvanlig. På bakgrunn av det tror jeg ikke Glimtipper skal bekymre seg.

Jeg har tre tospråklige barn her hjemme og er selv tospråklig :)

Gjest togli

MVH

Jeg oppfatter de fleste artiklene om språkproblemer kontra tospråklighet, som problemer vedr. minoritetselever. Da kan man vel tenke seg at disse elevene _kun_ snakker morsmålet hjemme og andrespråket på skolen. Det blir altså ikke "bading" i begge språk kontinuerlig. Det tror jeg blir en litt annen problemstilling?

Etter det jeg har hørt, så er tospråklighet alltid et gode, så lenge barnet ellers er kognitivt "normaltfungerende".

Her er også en link:

http://web3.aftenbladet.no/fritid/midten/article553937.ece

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...