UlrikkeE Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg skjønner godt at du blir betenkt når du leser om "alle andre" og hvordan de er... Når det er sagt, så virker det som om du har en del av løsningen/årsaken selv! Det kan godt hende at han ikke ville vært av de raskeste uansett, men du har gjort det enkelt for ham, vet du Da trenger han jo ikke anstrenge seg så veldig! Jeg er ped.leder selv OG mamma til ei på 2 år og 4 mnd. Høres ut som han er innenfor normalen, spør du meg... Ihvertfall gitt "settingen" du gir. Snuppa mi var ekstremt treig som baby med tanke på alt fysisk. Vips, så løsnet det - da kunne hun alt på en gang. Språklig har hun vært tidlig ute, har fått mange kommentarer på det. Men hun har da sine ting! Påkledning gidder hun ikke prøve på en gang, blir forbanna bare ved tanken Doen vet hun hvor står, men den brukes til å sitte og lese på. Bordskikk-trening er en utfordring hvert måltid... Bare for å nevne noe... Han skjønner hva du sier til ham! Han har to språk han skal lære seg, og han har vært mye sammen med deg som forstår ham uten ord. Føler meg ganske trygg på at løsningen ligger her! Også er jeg helt overbevist om at du har en flott gutt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302266-jeg-blir-litt-lei-meg/page/5/#findComment-2448056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeMa Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hei Glimmertipper. Nå har ikke jeg lest alle svarene du har fått her og vet heller ikke hva du eksakt gjør for å stimulere din sønn, men i forhold til språk har jeg noen tips å komme med. Det aller første er at du bør være konsekvent med å snakke norsk til poden, så får samboeren og evt bhg(?) ta seg av det engelske språket. Podens morsmål er særdeles viktig for å kunne utvikle et andrespråk. Det kan..være lurt å rytmesette or, bruke rim og regler - de enkleste til Andre Bjerke f.eks., ellinger og ikke minst sanger. Syng mye sanger med bevegelser til. Bruk ros bevisst. Ros ham når han får det til, og når du vet at han forsøker å si det rette ordet, så gjenta ordet i riktig form for å bekrefte at du har forstått. Da vil han oppleve følelse av mestring. Du kan bruke billedkort istedetfor pekebøker. Pekebøker er fint, men statisk og til tider ganske kjedelig..... Billedkort kan du knytte opp mot sanger, fortellinger, eventyr, opplevelser han har deltatt på som å ta bussen eller toget f.eks.Det finnes noen gode pekebøker, særlig har Grossmann en fin pekebok. Tell, bruk tid på å lære tallrekka fra 1 til 10, dette er også språkstimulering i forhold til å lære å sortere/ordne/systematisere. Tell alt mulig, trappetrinn, kniver, skjeer, gafler, doruller, sokker. Snakk med ham om familien, hva de enkelte heter og hvor gamle de er... Utfordre ham på "klar, ferdig, gå" eller "førstemann til ...." og stimulere konkurranseinstinktet i forhold til påkledning. Eller premier ham når han har lært...osv. Bruk heller premiering og ros enn time-out og straff, det styrker selvtillitten og selvbildet. Slapp helt av, din sønn høres helt gjennomsnittlig ut! Det finnes ingen fasit på barns utvikling og heldigvis for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302266-jeg-blir-litt-lei-meg/page/5/#findComment-2448242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blikkboks Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Takk for svaret, Blikkboks. Har du en e-mail jeg kan nå deg på? Jeg vil gjerne spørre deg noen spørsmål Hei! Her er email adressen: [email protected] Ha en superduper dag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302266-jeg-blir-litt-lei-meg/page/5/#findComment-2448465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blikkboks Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Takk for svaret, Blikkboks. Har du en e-mail jeg kan nå deg på? Jeg vil gjerne spørre deg noen spørsmål Hei! Her er email adressen: [email protected] Ha en superduper dag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302266-jeg-blir-litt-lei-meg/page/5/#findComment-2448466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Hei! Her er email adressen: [email protected] Ha en superduper dag! E-mail sendt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302266-jeg-blir-litt-lei-meg/page/5/#findComment-2448476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blikkboks Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 E-mail sendt Iler for å lese mail nå ;-D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302266-jeg-blir-litt-lei-meg/page/5/#findComment-2448482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Helt enig at det kan bli vel mange skryteinnlegg. Du får tenke på at de som skryter av barnet sitt er kanskje nettopp de som har vært redd for at barnet ikke skulle være "normalt" og dermed må fortelle for å overbevise seg selv og andre om hvor flinkt nettopp deres barn er ). Det er veldig forskjellig når barn lærer å snakke. Har kjent til minst to barn jeg har vært litt bekymret for fordi de snakket dårlig helt til de nærmet seg tre år. Men begge har tatt grundig igjen siden, og mine nesten-bekymrninger har vært helt unødige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302266-jeg-blir-litt-lei-meg/page/5/#findComment-2448484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg skjønner godt at du blir betenkt når du leser om "alle andre" og hvordan de er... Når det er sagt, så virker det som om du har en del av løsningen/årsaken selv! Det kan godt hende at han ikke ville vært av de raskeste uansett, men du har gjort det enkelt for ham, vet du Da trenger han jo ikke anstrenge seg så veldig! Jeg er ped.leder selv OG mamma til ei på 2 år og 4 mnd. Høres ut som han er innenfor normalen, spør du meg... Ihvertfall gitt "settingen" du gir. Snuppa mi var ekstremt treig som baby med tanke på alt fysisk. Vips, så løsnet det - da kunne hun alt på en gang. Språklig har hun vært tidlig ute, har fått mange kommentarer på det. Men hun har da sine ting! Påkledning gidder hun ikke prøve på en gang, blir forbanna bare ved tanken Doen vet hun hvor står, men den brukes til å sitte og lese på. Bordskikk-trening er en utfordring hvert måltid... Bare for å nevne noe... Han skjønner hva du sier til ham! Han har to språk han skal lære seg, og han har vært mye sammen med deg som forstår ham uten ord. Føler meg ganske trygg på at løsningen ligger her! Også er jeg helt overbevist om at du har en flott gutt! Takk for svaret Og du har rett, det vil nok løsne nå når vi fokuserer mer på språk og uttale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302266-jeg-blir-litt-lei-meg/page/5/#findComment-2448490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Hei Glimmertipper. Nå har ikke jeg lest alle svarene du har fått her og vet heller ikke hva du eksakt gjør for å stimulere din sønn, men i forhold til språk har jeg noen tips å komme med. Det aller første er at du bør være konsekvent med å snakke norsk til poden, så får samboeren og evt bhg(?) ta seg av det engelske språket. Podens morsmål er særdeles viktig for å kunne utvikle et andrespråk. Det kan..være lurt å rytmesette or, bruke rim og regler - de enkleste til Andre Bjerke f.eks., ellinger og ikke minst sanger. Syng mye sanger med bevegelser til. Bruk ros bevisst. Ros ham når han får det til, og når du vet at han forsøker å si det rette ordet, så gjenta ordet i riktig form for å bekrefte at du har forstått. Da vil han oppleve følelse av mestring. Du kan bruke billedkort istedetfor pekebøker. Pekebøker er fint, men statisk og til tider ganske kjedelig..... Billedkort kan du knytte opp mot sanger, fortellinger, eventyr, opplevelser han har deltatt på som å ta bussen eller toget f.eks.Det finnes noen gode pekebøker, særlig har Grossmann en fin pekebok. Tell, bruk tid på å lære tallrekka fra 1 til 10, dette er også språkstimulering i forhold til å lære å sortere/ordne/systematisere. Tell alt mulig, trappetrinn, kniver, skjeer, gafler, doruller, sokker. Snakk med ham om familien, hva de enkelte heter og hvor gamle de er... Utfordre ham på "klar, ferdig, gå" eller "førstemann til ...." og stimulere konkurranseinstinktet i forhold til påkledning. Eller premier ham når han har lært...osv. Bruk heller premiering og ros enn time-out og straff, det styrker selvtillitten og selvbildet. Slapp helt av, din sønn høres helt gjennomsnittlig ut! Det finnes ingen fasit på barns utvikling og heldigvis for det. Takk for mange gode tips! Jeg har skrevet noen av de ned og jeg tror vi skal ta oss en tur på biblioteket denne uken. Han er veldig glad i bøker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302266-jeg-blir-litt-lei-meg/page/5/#findComment-2448492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Helt enig at det kan bli vel mange skryteinnlegg. Du får tenke på at de som skryter av barnet sitt er kanskje nettopp de som har vært redd for at barnet ikke skulle være "normalt" og dermed må fortelle for å overbevise seg selv og andre om hvor flinkt nettopp deres barn er ). Det er veldig forskjellig når barn lærer å snakke. Har kjent til minst to barn jeg har vært litt bekymret for fordi de snakket dårlig helt til de nærmet seg tre år. Men begge har tatt grundig igjen siden, og mine nesten-bekymrninger har vært helt unødige. Takk for beroligende svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302266-jeg-blir-litt-lei-meg/page/5/#findComment-2448495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Hei! Jeg kan ikke uttale meg om du har grunn til bekymring eller ikke (umiddelbart tror jeg ikke det), men jeg har noen kommentarer: Ingen av mine unger har vært i nærheten av å være interessert i bleieslutt før de var 3, Innen de var 3.5 år var alle tørre natt og dag, likevel. Det er fremdeles håp! Ingen av mine var spesielt interessert i å kle ¨på seg selv på den tida, heller. Jeg var ærlig talt ikke så interessert i å la dem gjøre det, heller. Min filosofi har hele tida vært at de ikke kom til å gidde å bli påkledd, sove i senga vår, spise med fingrene til de ble tenåringer, så jeg lot dem holde på til de var store nok til å skjønne ting, i stedet for å øve på alt mulig fra veldig tidlig alder, Alle kler nå på seg selv nå, spiser på vanlig måte, og sover i egne senger Det å være tidlig ute er ikke nødvendigvis tegn på spesielt oppvakte barn. Kan like gjerne være tegn på spesielt ivrige foreldre, og ikke minst er småsøsken gjerne kjappere med det meste enn førstemann, fordi de har noe å strekke seg etter. Ditt barn er førstemann, og har en mor som har "dillet litt", ditt utsagn, ikke mitt - det at han er senere enn mange trenger ikke bety noe som helst. Det med språket hadde jeg tatt tak i, og ser du har fått mange råd i forhold til det. En ung mann jeg kjenner sa ikke et ord før den sommeren han fylte 3 år - barnehagen hadde bestemt seg for at dersom det ikke løsnet over sommeren ville de få han utredet. Nå er han ferdig utdannet lege, og "sliter turnustjenesten". Det var definitivt håp, til tross for sein språkutvikling! Det er store normalvariasjoner der også, men det faktum at barnet ditt "blir utsatt for" to språk, gjør at jeg tenker at det er lurt å legge inn innsatsen der. Og til slutt: Når folk skryter her inne, så er det nettopp fordi de opplever barna sine som spesielt flinke for alderen. De beskriver altså unntak fra regelen, ikke alle normalvariasjonene. Siden det er en del slike innlegg her, noe jeg synes er helt ok, så kan det være lett å glemme at det faktisk er unntakene som beskrives, i stedet får man inntrykk av at "alle" har så flinke barn. Ikke mål barnet ditt etter alle skrytehistoriene her, for som sagt - de er unntakene. Det er derfor de legges inn som skrytehistorier 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302266-jeg-blir-litt-lei-meg/page/5/#findComment-2449947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.