Gå til innhold

Å flytte med barn og samvær

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Ehm... Jeg må innrømme at den forrige tråden min er blitt så lang at jeg har mistet oversikten *rødme*...

Men jeg har lyst til å sette på plass noen fakta.

I dag er det slik at den som har den daglige omsorgen for et barn har plikt til å sørge for at barnets kontakt med den andre av sine foreldre blir opprettholdt. Hvis man skal flytte langt vekk, feks, så har man altså en lov allerede i dag som sier at man værsågod skal sørge for at samvær ivaretas.

Så er det de som mener at mange flytter langt unna bare for å være slemme mot eksen sin, uten å bry seg om hva dette får å si for ungene.

Det er såpass komplisert å flytte så langt unna at jeg tror ikke det er så mange som velger denne løsningen bare for å være slemme. Det er nok ofte andre faktorer som også er til stede når noen velger å pakke sakene sine og flytte mange timer unna. I de tilfellene hvor dette gjøres er det i dag ingenting som hindrer den parten som flyttes fra å gå til sak for å få omsorgen for barna, og det legges vekt på i rettssystemet at ungene kan få bli i sitt nærmiljø.

Hvis dette forslaget vedtas blir det sånn at samværsforelderen kan lage problemer for sin eks ved hver eneste flytting bare ved å nekte å skrive under på en flyttemelding. Dette vil jeg tro er en betydelig lavere terskel å krysse enn den terskelen man må over om man velger å flytte langt avgårde?

Derfor tror jeg denne loven vil lage mer problemer enn de problemene den potensielt kunne ha løst.

Så er det en viktig ting - det skal to til for å krangle. Uansett hvem som startet krangelen, tror jeg at når det en gang har blitt så ille at den ene parten velger å bryte opp fra alt og flytte langt vekk, så er konflikten så alvorlig at det kanskje er bedre for barnet at det får avstand til denne konflikten istedenfor å måtte leve i den hver eneste dag fordi foreldrene fortsetter å trå hverandre på tærne også etter skilsmissen.

Og jeg er altså av den oppfatning at jeg mener unger skal ha god kontakt med begge foreldrene sine. Men foreldrene skal kunne ha nok avstand seg imellom til at de begge kan klare å fungere.

Jeg tror også at dersom man skal ha alt mulig opp i rettsvesenet hele tiden, så blir det veldig vanskelig å leve i landet. Å få opp en sak for retten tar lang tid, kanskje flere år. Innen en slik sak er avgjort er jobbmuligheter borte, økonomier lagt i ruiner for folk og konfliktnivået mellom foreldrene eskalert til det ubegripelige - det taper iallefall ungen på.

Dette forslaget kan jeg ikke skjønne at kan skape annet enn triste skjebner. Jeg tror heller man burde gi foreldre mer hjelp i konfliktløsning slik at de kommer ut av konfliktene - ikke tvinge dem opp i flere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302322-%C3%A5-flytte-med-barn-og-samv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Det er vel ikke den som har omsorg for barna som har denne plikten? Det er begge foreldrene! Eller har jeg misforstått?

Det er omsorgsforelderen som har jobben med å ta vare på ungen ja - inkludert behovet for å se den andre forelderen....

Gjest Valnøtt

Det er omsorgsforelderen som har jobben med å ta vare på ungen ja - inkludert behovet for å se den andre forelderen....

Men den andre har jo også et ansvar da. Slik jeg har forstått det er det imidlertid sånn at den som ungen bor hos har et ansvar for at ungen treffer den andre forelderen.

I følge folderen som jeg fikk på mekling, står det at begge foreldrene har ansvar for at smværet blir oppfylt.

Syns det er drøyt at den som har den daglige omsorgen skal slite med å få samværsforeldren til å stille opp.

Gjest Valnøtt

I følge folderen som jeg fikk på mekling, står det at begge foreldrene har ansvar for at smværet blir oppfylt.

Syns det er drøyt at den som har den daglige omsorgen skal slite med å få samværsforeldren til å stille opp.

Begge har ansvar. Men det betyr ikke at du kan gi blaffen selvom eksen din gjør det. Nå blir det jo ikke mulig å straffe deg hvis han ikke stiller opp såklart, men ansvaret er altså lovfestet å ligge på begge.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...