vici Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg tror tantebarnet mitt får for lite mat. Han er liten og tynn til å være 3 år, har alltid vært det. Vi har nå vært på hytta sammen med dem i påsken og han fikk da spise snop, chips og sånt så mye han ville. Var stort sett det han spiste. Kanskje en bit eller to av annen mat. Våre barn er også kresne og vanskelige, særlig viss de ikke får den vante maten, men de spiser alltid noe. Samt at de ikke får andre ting å spise. I går kom vi hjem og han var da syk. I går og i dag ville han bare sove og de hadde tatt han med på legevakten. Ingenting var galt, hadde tatt mange prøver og de fikk beskjed om å gi han farris/eplemost ofte. Etter endel sprøyter (i munnen) med dette kviknet han til igjen og er i form. Han er mye syk, ofte må han ha disse sprøytene hvert 10-15 minutt en dag eller to så kommer han seg igjen. Han er utrolig utskjemt og får det som han vil, de tar liksom ikke opp noen "kamp" i forhold til dette med sunn mat og snop. Vil han ha snop få får han det. Når vi er på besøk der står det alltid brus og godteriskål/chips på bordet selv når vi kommer uanmeldt. Han sitter aldri med bordet og spiser middag. Spiser en bit og får så leke istedenfor. Minstejenta på 1 år er også tynn og spinkel. (vet det kan ha med arv og å gjøre så er ikke det i seg selv jeg reagerer på). Hun spiser ikke middagsglass eller grøt. Får ikke tilbud om det. Hun drikker mye erstatning til hvert måltid og får som regel et par brødbiter eller litt middag. Jeg reagerer på mengden hun får, er jo ingenting. Så får hun litt saltestengenger eller en loffbit å knage på slik at de kan spise middag i fred selv. Jeg er oppriktig bekymret over tantebarna mine. Hvordan kan jeg gå fram for å få dem til å forstå at de bør tenke mer på kostholdet. Jeg mener at det er derfor ungene er så mye syke. Han største har vært på sykehus 3 ganger nå pga blodsukker/salt. De har måttet gitt han sprøyter med farris/eplemost hvert 10 min i 2 dager, men de gav han bare av og til pga var så stress når de kom hjem. Ønsker å bevare familiefreden og tror søsteren min tar det ille opp dersom jeg sier noe. Men hva kan jeg gjøre? Hva kan jeg si? Ungene er forresten ikke så kresne på hva dem spiser, men de får jo så lite mat/drikke. Kresne/vanskelige barn vet jeg alt om da jeg selv har en "særspiser" som har et lite variert kosthold, men de få tingene han spiser er "sunne/vanlige". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302340-tantebarnet-mitt-f%C3%A5r-for-lite-mat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg hadde glatt satt forholdet til søster i fare om det hadde kunnet redde helsa til tantebarna mine! For ungene er jo med stor mulighet feilernærte. Kan du ta en prat med helsesøster og få henne til å ta en prat med søstra di? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302340-tantebarnet-mitt-f%C3%A5r-for-lite-mat/#findComment-2448089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vici Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg hadde glatt satt forholdet til søster i fare om det hadde kunnet redde helsa til tantebarna mine! For ungene er jo med stor mulighet feilernærte. Kan du ta en prat med helsesøster og få henne til å ta en prat med søstra di? Jeg prøver å hinte litt men det når ikke fram. I dag når hun fortalte de hadde vært på legevakten uten å finne noe med beskjed om å komme tilbake dersom han bare sov så sa jeg at han kanskje hadde fått for lite drikke og mat siste uka. Da svarte hun bare at han jo hadde både tissa og bæsja så det kunne det ikke være. Det er flere som har reagert på kostholdet til ungene deres, blandet annet en felles kompis av oss. Kanskje jeg kan snakke med helsesøstera hennes. Men har helsesøster taushetsplikt eller kommer hun til å si at jeg har snakket med henne? Dersom hun nevner meg så er det jo bedre at jeg snakker direkte med søsteren min tror jeg. Dette er vanskelig.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302340-tantebarnet-mitt-f%C3%A5r-for-lite-mat/#findComment-2448092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg prøver å hinte litt men det når ikke fram. I dag når hun fortalte de hadde vært på legevakten uten å finne noe med beskjed om å komme tilbake dersom han bare sov så sa jeg at han kanskje hadde fått for lite drikke og mat siste uka. Da svarte hun bare at han jo hadde både tissa og bæsja så det kunne det ikke være. Det er flere som har reagert på kostholdet til ungene deres, blandet annet en felles kompis av oss. Kanskje jeg kan snakke med helsesøstera hennes. Men har helsesøster taushetsplikt eller kommer hun til å si at jeg har snakket med henne? Dersom hun nevner meg så er det jo bedre at jeg snakker direkte med søsteren min tror jeg. Dette er vanskelig.... Sjekk først med helsesøster om hun kan la være å si at det er du som har gått til helsesøster med bekymringene dine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302340-tantebarnet-mitt-f%C3%A5r-for-lite-mat/#findComment-2448095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Barna til ei god venninne av meg hadde det på samme måten da de var små. De fikk riktignok tilbud om sunn og god mat hver dag, men de orket ikke eller likte ikke. Ikke noe rart. De spiste potetgull og kjeks og drakk saft hele dagen, så selvsagt var de ikke sultne til måltidene. Moren var så fortvilet for at de ikke spiste til måltidene, så hun syns de måtte få i seg energi i form av kalorier mellom måltidene i steden. Jeg snakket med min venninne om det flere ganger. Hun ble ikke sur, men det ble heller ingen endring. Helt til de ble med oss på hytta en uke. Jeg sa fra på forhånd til foreldre og barn at på turen var det mine regler for måltider og godterier som gjaldt. Det var greit. Ungene fikk ikke godterier i det hele tatt i løpet av dagen. De spiste godt til alle måltider. Moren satt og så på dem med store øyne og mente det måtte være fjell lufta. De hadde vært på fjellet før uten at lufta hadde den effekten på dem. De dagene de skulle få godterier i ferien, fikk de det rett etter middagen. Da orket de nesten ingenting. Det som ikke ble spist ble satt bort til neste gang det skulle serveres godterier. Det var ingen sutring, gnåling eller misfornøyde unger pga matopplegget. Og moren forstod etterhvert. Etter den uka tok hun skjea i en annen hånd, og ungene har senere spist helt normalt. Noe mat er selvsagt bedre enn annen mat, og noe liker de ikke, men sånn har vel alle det. Det ble helt slutt på godterier der i huset, bortsett fra lørdager, ferier og spesielle anledninger, og da fikk de det etter middagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302340-tantebarnet-mitt-f%C3%A5r-for-lite-mat/#findComment-2448112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg synes du burde snakke med søsteren din og lufte bekymringen. Selvsagt på en fornuftig og saklig måte, med hovedvekt på at du vil barnas beste. Sønnen min på 2,5 år kan godt spise godteri hele dagen om han får lov. I dag har vært siste dagen av påsken, så han har fått i seg kjeks, rosiner, en bolle med corn flakes, kakao og en muffin. Kanskje et par bananer. Han har ikke rørt brødskivene og middagen ble stående, fordi han har spist seg mett på alt det andre. Slik er barn og derfor må foreldrene bestemme hva barna får spise. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302340-tantebarnet-mitt-f%C3%A5r-for-lite-mat/#findComment-2448143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det kunne nesten vært mine tantebarn du skrev om,for der er det på samme måten. Saft,kjeks og gotteri er tilgjengelig hele dagen,og liten eller ingen tilbud om sunn mat. Ungene er urolige,sutrete og stadig syke. I dette tilfelle er det moren som har dårlig kosthold og overfører dette til barna..så er det så lettvint..en hvetebolle til barnetv så slipper vi styret med kveldsmat..huff sier nå jeg da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302340-tantebarnet-mitt-f%C3%A5r-for-lite-mat/#findComment-2448189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nåjavelja Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Hvor ofte besøker du dem og observerer slike tilstander egentlig? Det kan være lett å trekke konklusjoner basert på for lite informasjon, vet du noe som helst om hvordan ting er ellers i uka - de gangene du ikke er innom? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302340-tantebarnet-mitt-f%C3%A5r-for-lite-mat/#findComment-2450041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.