Gå til innhold

Får ulike diagnoser, ingen leger er enige, er fortvilet!

Anbefalte innlegg

Gjest Mannen27

Hei. Jeg er en mann på 27 år. Jeg har en veldig komplisert og lang sykehistorie, men skal forsøke å gjøre den så kortfattet som mulig. Jeg har vært plaget med sykdom siden jeg var 18 år. Det begynte med urineringsproblemer (som jeg har enda), der jeg føler at jeg aldri får tømt meg. Kan gå og urinere, så 2 min senere må jeg tilbake igjen osv. I tillegg fikk jeg beskjed for 2 år siden jeg hadde lavt stoffskifte. Har gått på levaxin og liotyronin, og har blitt overdosert 2 ganger på begge deler, og medisinen gjorde meg egentlig verre en bedre, så den har jeg sluttet med. (i samråd med fastlege). Etter siste overdosering har jeg vært sykemeldt snart 1 og et halvt år i strekk. Jeg har vært hos utallige lege og de svarene jeg får er: ”du har noe med stoffskifte”, ”Du har Whiplash”, ”Du har angst”, ”du har cøliaki”, ”Du har panikkangst”.(har vært i CT, MR, øre nese hals, whiplash spesialist, stoffskifte spesialister, øyelege, øyespesialist, nevrolog for å nevne noe.) Grunnen til jeg skriver dette brevet til deg er fordi jeg vil ha svar på noen spørsmål ang. angst. Slik jeg har forstått angst, er det slik at den ikke trenger å oppstå av en spesiell situasjon, men er noe du kan bygge opp over tid. Fra om med siste overdosering så har jeg hatt (hver eneste dag!!): - Hodepine, synsforstyrrelser, miste balansen følelse, konsentrasjonsvansker, følelse av å besvime, vondt i nakken, mageproblemer, hårfall, blir redd når symptomene er sterke, sus i hode og øresus. Jeg vil igjen understreke at dette er noe jeg har daglig. Det som plager meg meg mest er synsproblemene med svarte prikker og lyste streker som dras over synsfeltet, samtidig som jeg har en sliten følelse i hode med sus og øresus. Min fastlege sier angst kan gi symptomene ovenfor (noe som jeg ser også ME, Stoffskifte, Utmattelsessyndrom etc., også kan gi!), men jeg lurer på om det virkelig er normalt å ha angst å ha disse symptomene daglig i et og et halvt år! I tillegg vet jeg jo at det var overdoseringen av levaxin og liotyronin som utløste mine plager. Min fastlege har sendt en henvisning til en psykolog. Jeg møtte opp hos psykologen, og han sa at legen hadde sendt en henvisning ut fra det han mente var ”panikk angst”. Så ber psykologen meg om å fortelle om mine symptomer. Jeg gjorde dette, og fikk beskjed om at dette var symptomer på panikk angst og at jeg derfor burde begynne å bruke Seroxat (alt dette første konsultasjon). Jeg sa jeg ville tenke på det. Så går jeg og leser på nettet om seroxat og ser produsenten har løyet om at den øker selvmordsfaren osv. I tillegg så er det en kjertel i kroppen et slikt preparat setter ut av drift. Jeg fikk også vite at bivirkninger er at man vil slite med å få reisning av penis, og hodepine. Jeg tok dette opp med psykologen, og fik til svar: ”det skader ikke å prøve det, se om det funker og funker det ikke så vet du det”. Jeg kjenner jeg blir vanvittig frustrert at dette, og har dermed kuttet ut denne psykologen. Jeg er så dårlig om dagene at jeg må bruke paracet, imbux et par ganger i uken. I tillegg har jeg fått av min fastlege Sobril, som skulle være muskelavslappende, men fare for avhengighet ved store inntak. Jeg tar denne kanskje 3 ganger i uken der jeg tar 5mg pr. dag. (Den demper litt av symptomene mine men langt fra alle). Jeg håper du kan svare meg på 4 spm: 1. Jeg kunne tenkt meg å hatt en person å snakke med som tok utgangspunkt i min historie, og ikke hva fastlegen tror det er. Er det kun psykologer jeg da kan bli henvist til eller det det andre instanser som kan hjelpe meg med dette? (Tenker da på å ha samtale om mine problemer etc., og ut fra det få vite om personen mener jeg har angst, og omså få hjelp ut fra det). 2. Synes du ut fra det jeg har skrevet at det tyder på at jeg har angst? Er det virkelig vanlig å ha slike symptomer daglig, og være relatert mot angst? 3. En venninne av meg fikk zoloft som preparat mot panikkangst, kan du fortelle meg forskjellen på det og Seroxat? 4. Har du noen synspunkter etc., tas de med takk

Fortsetter under...

Gjest sahoda

Heisann :) Jeg vet ikke hvem du forventer og få svar fra, men jeg svarer nå litt ut fra egenerfaring jeg da :)

Stoffskifteproblemer kan klusse til ganske så mye i kroppen og psyken din. Du sier du hadda lavt og ble medisinert med både Lio og Levaxin. Hvorfor begge deler? Overdosering fører til mange av de plagene du har, spesielt de som føles angsrelatert. Men du sier du har sluttet med medisinen. Hvordan er stoffskiftet ditt nå da?

Jeg mistenker at du under overdosering fikk en del av denne angstproblematikken. Og det vanskelige med angst er at hos noen av oss utvikler den seg til og få et godt grep om oss. Det blir mye, ekstremt mye fokus på symtomer og plager. Den minste endring i kroppen setter deg i "alarmberedskap". Så til svaret ditt om det går ann og ha det slik dag ut og dag inn med angstplager, så er svaret et klart JA.

Det virker som om din nåværende lege har gitt deg diagnosen angst og vil at du skal behandles for det, derfor henvisning til psykolog. Han/hun var jo rimelig raskt fremme med reseptblokka (noe som slett ikke er uvanlig). SSRI (altså zoloft, seroxat, cipramil, cipralex etc) er jeg selv motstander mot i angstbehandling, så her blir det vanskelig for meg og uttale meg om hvorvidt du skal starte opp med det.

Jeg synes du kanskje først skal få sjekket stoffskiftet ditt igjen, hvis det ike er gjort i senere tid. Føler du at legen din ikke vil være med og tenke annet enn at dette er angstrelatert og du ikke er komfortabel med det eller tanken på SSRI - så bytt fastlege. Evnt bestill en time hos en lege som praktiserer privat. Det koster litt, men kan være verdt det i form av at du blir tatt i mot med blanke ark.

At din venninne bruker Zoloft har ikke noe med deg og gjøre. Det har hun fått utskrevet for sine plager. Og preparatet er beslektet med Seroxat. Ofte de samme bivirkningene. Det er en del som må prøve forskjellige typer av disse medikamentene for og finne noe som fungerer, hvis det fungerer. Men som psykologen sier, det vet du jo ikke før du har prøvd. Ingen kan gi deg noe svar på dette på forhånd.

Hvilke plager spiser du smertestillende for?

Sobril kan virke godt på angst, men som du sier fjerner det ikke alle plagene dine. Det er heller ikke så rart da de ikke har lang virkningstid, og symptomene dine vender tilbake. Du kan jo ikke bruke disse hele tiden heller, da skaffer du deg bare et tilleggsproblem.

Jeg tror du har kommet inn i en ond sirkel pga av mange plager over lang tid, jeg vet ikke veien ut av dette. Men den starter hos en lydhør lege, som er vilig til og sende deg på undersøkelser som utelukker ting.

Jeg forstår godt din fortvilese jeg har selv gått runden med stoffskiftesykdom og angsrelaterte plager, så jeg vet altfor godt hvordan du har det. Jeg håper du finner noen som tar deg på alvor og at livet ditt snart tar en vending i positiv retning.

Kognitiv terapi er forøvrig en god behandlingsform for angst.

Gjest anna karenina 37

Jeg prøver å kommentere litt, uten at jeg åpenbart er NHD:o)

1. Jeg kunne tenkt meg å hatt en person å snakke med som tok utgangspunkt i min historie, og ikke hva fastlegen tror det er. Er det kun psykologer jeg da kan bli henvist til eller det det andre instanser som kan hjelpe meg med dette? (Tenker da på å ha samtale om mine problemer etc., og ut fra det få vite om personen mener jeg har angst, og omså få hjelp ut fra det).

Svar: Du kan bli henvist til psykiater, noe jeg ville kommet til hvis jeg var deg. Eller hvis du er villig til å bla opp noen hundrelapper, bestille time med en privatpraktiserende en. Da kommer du raskt til. I tilfelle, undersøk om vedkommende har et godt rykte, om mulig. Jeg har desidert best erfaring med psykiatere når det gjelder slike problemstillinger du har, og når en blir sendt rundt i systemet. De tar vare på tanken om både psyke og somatikk.

2. Synes du ut fra det jeg har skrevet at det tyder på at jeg har angst? Er det virkelig vanlig å ha slike symptomer daglig, og være relatert mot angst?

Svar: Det er godt mulig du har angst. Mye som tyder på det. Men det betyr ikke at du også kan ha andre ting som ikke har noe med angst å gjøre. Eller lidelser som influerer på angsten og motsatt.Psykiatere er flinkere enn mange andrer leger og behandlere til å skille og sortere disse tingene.

Man kan bli temmelig dårlig fysisk av angst.

3. En venninne av meg fikk zoloft som preparat mot panikkangst, kan du fortelle meg forskjellen på det og Seroxat?

Svar: Begge disse medikamentene er antidepressiva som virker mot både angst, depresjon og tvang. De går under gruppen SSRI. Det med "selvmordsproblematikk" ville jeg ikke brydd meg en døyt om i din situasjon. Det med libidoet er verre. Du kan prøve Aurorix eller Wellbutrin, andre antidepressiva(ikke SSRI) som ikke virker inn på libidoet hvis du er redd for denne bivirkningen. Ved økt angst i begynnelsen kan du bruke litt sobril til det verste har gitt seg. Det er individuelt hva som passer den enkelte. Personlig ville jeg prøvd cipralex før seroxat. Cipralex er et vanlig SSRI, mye brukt.

Mvh

Gjest Mannen27

Jeg prøver å kommentere litt, uten at jeg åpenbart er NHD:o)

1. Jeg kunne tenkt meg å hatt en person å snakke med som tok utgangspunkt i min historie, og ikke hva fastlegen tror det er. Er det kun psykologer jeg da kan bli henvist til eller det det andre instanser som kan hjelpe meg med dette? (Tenker da på å ha samtale om mine problemer etc., og ut fra det få vite om personen mener jeg har angst, og omså få hjelp ut fra det).

Svar: Du kan bli henvist til psykiater, noe jeg ville kommet til hvis jeg var deg. Eller hvis du er villig til å bla opp noen hundrelapper, bestille time med en privatpraktiserende en. Da kommer du raskt til. I tilfelle, undersøk om vedkommende har et godt rykte, om mulig. Jeg har desidert best erfaring med psykiatere når det gjelder slike problemstillinger du har, og når en blir sendt rundt i systemet. De tar vare på tanken om både psyke og somatikk.

2. Synes du ut fra det jeg har skrevet at det tyder på at jeg har angst? Er det virkelig vanlig å ha slike symptomer daglig, og være relatert mot angst?

Svar: Det er godt mulig du har angst. Mye som tyder på det. Men det betyr ikke at du også kan ha andre ting som ikke har noe med angst å gjøre. Eller lidelser som influerer på angsten og motsatt.Psykiatere er flinkere enn mange andrer leger og behandlere til å skille og sortere disse tingene.

Man kan bli temmelig dårlig fysisk av angst.

3. En venninne av meg fikk zoloft som preparat mot panikkangst, kan du fortelle meg forskjellen på det og Seroxat?

Svar: Begge disse medikamentene er antidepressiva som virker mot både angst, depresjon og tvang. De går under gruppen SSRI. Det med "selvmordsproblematikk" ville jeg ikke brydd meg en døyt om i din situasjon. Det med libidoet er verre. Du kan prøve Aurorix eller Wellbutrin, andre antidepressiva(ikke SSRI) som ikke virker inn på libidoet hvis du er redd for denne bivirkningen. Ved økt angst i begynnelsen kan du bruke litt sobril til det verste har gitt seg. Det er individuelt hva som passer den enkelte. Personlig ville jeg prøvd cipralex før seroxat. Cipralex er et vanlig SSRI, mye brukt.

Mvh

Takk begge 2 for svar.

Ja tror jeg skal oppsøke en privatpraktiserene psykolog som kan ta meg imot med blanke ark, uten påvirkning fra hva faslegen mener.

Jeg vil også spørre om en ting til. Jeg kan oppleve å stå og føle meg dårlig, så får jeg sånn at det er akkurat som om jeg mister balansen... er helt jævlig rart... får et slags trykk i hode når dette skjer. er det vanlig angst symptom?

Er jo redd mine plager kan skyldes ME eller MS

Nils Håvard Dahl, psykiater

S: Ja, du kan også henvises til en psykiater. En ny behandler bør uansett stille diagnose uavhengig av hva som står på henvisningen.

S: Ja, jeg er rimelig sikker på at dette er en form for angst.

S: Det er nesten ingen forskjell på de to preparatene.

4. Har du noen synspunkter etc., tas de med takk

S: Om mulig burde du blitt henvist til psykosomatisk avdeling på Rikshospitalet.

Takk begge 2 for svar.

Ja tror jeg skal oppsøke en privatpraktiserene psykolog som kan ta meg imot med blanke ark, uten påvirkning fra hva faslegen mener.

Jeg vil også spørre om en ting til. Jeg kan oppleve å stå og føle meg dårlig, så får jeg sånn at det er akkurat som om jeg mister balansen... er helt jævlig rart... får et slags trykk i hode når dette skjer. er det vanlig angst symptom?

Er jo redd mine plager kan skyldes ME eller MS

Det kan være angst.Men det kan også være en fysisk lidelse som du sier.Jeg har en følelse av at i kompliserte tilfeller hvor v det er vanskelig å diagnostisere kan legen lettere skylle på at det er "psykisk" fremfor somatikk.Men sannheten er jo at det er komplisert.Angst kan i høyeste grad være fysisk.Da jeg fikk mitt første panikkanfall var jeg overbevist om at nå dør jeg fysisk.Tanken at det var angst var helt borte og fjern.

På psykosomatisk avdeling på Rikshospitalet kan en også få en grundig utredning av det somatiske.

Det kan også godt være du både ahr en somatisk lidelse men også angstproblematikk.Det er veldig vanlig.Ting er ikke så enten eller svart hvitt.En terapeut kan kanskje hjelpe deg å takle dette bedre uansett.Som å leve med at legen kanskje ikke vet helt hva som forårsaker plagene dine.Er verdt et forsøk ihvertfall.

En annen ting er at det er vanlig å ha kroppslige "symptomer" uten at det nødvendigvier er noe sykdom.Noen er plaget med hyppig vanlating eller muskelsmerter eller nummenhet.

Annonse

Gjest Mannen27

S: Ja, du kan også henvises til en psykiater. En ny behandler bør uansett stille diagnose uavhengig av hva som står på henvisningen.

S: Ja, jeg er rimelig sikker på at dette er en form for angst.

S: Det er nesten ingen forskjell på de to preparatene.

4. Har du noen synspunkter etc., tas de med takk

S: Om mulig burde du blitt henvist til psykosomatisk avdeling på Rikshospitalet.

Har vært på aker endokrinologisk avdeling, og fikk vite at stoffskifte mitt svinger, ths vandrer fra 8,1 - 2,2 på en uke osv. De mener at jeg kan lide av MS, siden jeg har så mye hodesus, synsforstyrrelser og vannlatingsproblemer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...