Gå til innhold

Unormalt liten?

Anbefalte innlegg

Gjest centimeter

Min gutt har alltid vært liten av vekst. Da han var 3 uker var han 42 cm og 2 kg. Da han var 1 år var han 68,4 cm og 7,52 kg Da han var 2 år var han 79 cm og 9,35 kg Nå som han er 3 år er han 86,5 cm og 10,4 kg. Høydekurven hans "følger" vekstkurven, men ligger jo ganske langt under "normalen". Vektkurven har sunket i forhold til høyde siden han var rundt 1 år. Ved 8 mnd lå han helt på normalen i forhold til sin høyde, nå er han under nederste linja på vekstkurven. Pga av vekten skal han nå utredes for cøliaki. Han er ikke småspist og liker stort sett all mat. Han har ingen tegn på at han har noen plager. Han har aldri vondt i magen, han har ikke diare, så jeg tror vel egentlig ikke det er årsaken til at han blir tynnere og tynnere. Mitt spørsmål dreier seg ikke om vekt, men om høyden: hvor langt under normalen kan man ligge uten at man antar att det er noe feil? Når vil det være naturlig å teste om det er noe vekstforstyrrelser? Kan dårlig opptak av næring være årsak til lav høyde? Han er adoptert fra Etiopia, og kom til oss 3,5 mnd gammel. Vi vet ikke noe om hvor lange hans biologiske foreldre er, men hadde han vært vårt biologiske barn ville jeg ha forlangt utredning for lenge siden (vi er litt over gjennomsnittlig lange). Er det riktig å bare anta at hans biologiske matriale tilsier at han skal være så liten, for alt vi vet kan jo hans biologiske foreldre være lange. Annen bakgrunnsinformasjon: Papirene hans sier at han var underærnært under svangerskapet, og muligens prematur. Han fikk sin første tann da han var 19 mnd, og i en alder av 3 år venter vi ennå på 2 tenner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302355-unormalt-liten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest centimeter

Og nå med avsnitt :-)

Min gutt har alltid vært liten av vekst.

Da han var 3 uker var han 42 cm og 2 kg.

Da han var 1 år var han 68,4 cm og 7,52 kg

Da han var 2 år var han 79 cm og 9,35 kg

Nå som han er 3 år er han 86,5 cm og 10,4 kg.

Høydekurven hans "følger" vekstkurven, men ligger jo ganske langt under "normalen".

Vektkurven har sunket i forhold til høyde siden han var rundt 1 år. Ved 8 mnd lå han helt på normalen i forhold til sin høyde, nå er han under nederste linja på vekstkurven. Pga av vekten skal han nå utredes for cøliaki. Han er ikke småspist og liker stort sett all mat. Han har ingen tegn på at han har noen plager. Han har aldri vondt i magen, han har ikke diare, så jeg tror vel egentlig ikke det er årsaken til at han blir tynnere og tynnere.

Mitt spørsmål dreier seg ikke om vekt, men om høyden:

hvor langt under normalen kan man ligge uten at man antar att det er noe feil?

Når vil det være naturlig å teste om det er noe vekstforstyrrelser?

Kan dårlig opptak av næring være årsak til lav høyde?

Han er adoptert fra Etiopia, og kom til oss 3,5 mnd gammel. Vi vet ikke noe om hvor lange hans biologiske foreldre er, men hadde han vært vårt biologiske barn ville jeg ha forlangt utredning for lenge siden (vi er litt over gjennomsnittlig lange). Er det riktig å bare anta at hans biologiske matriale tilsier at han skal være så liten, for alt vi vet kan jo hans biologiske foreldre være lange.

Annen bakgrunnsinformasjon: Papirene hans sier at han var underærnært under svangerskapet, og muligens prematur. Han fikk sin første tann da han var 19 mnd, og i en alder av 3 år venter vi ennå på 2 tenner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302355-unormalt-liten/#findComment-2448353
Del på andre sider

Og nå med avsnitt :-)

Min gutt har alltid vært liten av vekst.

Da han var 3 uker var han 42 cm og 2 kg.

Da han var 1 år var han 68,4 cm og 7,52 kg

Da han var 2 år var han 79 cm og 9,35 kg

Nå som han er 3 år er han 86,5 cm og 10,4 kg.

Høydekurven hans "følger" vekstkurven, men ligger jo ganske langt under "normalen".

Vektkurven har sunket i forhold til høyde siden han var rundt 1 år. Ved 8 mnd lå han helt på normalen i forhold til sin høyde, nå er han under nederste linja på vekstkurven. Pga av vekten skal han nå utredes for cøliaki. Han er ikke småspist og liker stort sett all mat. Han har ingen tegn på at han har noen plager. Han har aldri vondt i magen, han har ikke diare, så jeg tror vel egentlig ikke det er årsaken til at han blir tynnere og tynnere.

Mitt spørsmål dreier seg ikke om vekt, men om høyden:

hvor langt under normalen kan man ligge uten at man antar att det er noe feil?

Når vil det være naturlig å teste om det er noe vekstforstyrrelser?

Kan dårlig opptak av næring være årsak til lav høyde?

Han er adoptert fra Etiopia, og kom til oss 3,5 mnd gammel. Vi vet ikke noe om hvor lange hans biologiske foreldre er, men hadde han vært vårt biologiske barn ville jeg ha forlangt utredning for lenge siden (vi er litt over gjennomsnittlig lange). Er det riktig å bare anta at hans biologiske matriale tilsier at han skal være så liten, for alt vi vet kan jo hans biologiske foreldre være lange.

Annen bakgrunnsinformasjon: Papirene hans sier at han var underærnært under svangerskapet, og muligens prematur. Han fikk sin første tann da han var 19 mnd, og i en alder av 3 år venter vi ennå på 2 tenner.

Jeg synes egentlig det er rart ikke noe har blitt gjort enda, jeg da.

Nå skal det sies at jeg har liten erfaring med adopterte barn, men etiopere er jo ikke kortvokste folk - som regel.

Personlig ville jeg nok bedt om utredning. Ikke at det er noe galt med å være liten, men det kan jo være greit å ha en forklaring (hvis den finnes).

Snart vil nok gutten selv også bli oppmerksom på at han er mindre enn de som er jevnaldrende. Vil tro at han også vil synes det er greit å vite hvorfor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302355-unormalt-liten/#findComment-2448554
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er alltid vanskelig å bedømme barn av annen rase når det gjelder lengevekst, men filg. norske kurver litgger han under " normalen" i lengde, men vi kjenner ikke hans foreldre og deres lengde.

Jeg er enig i at han undersøkes mht cøliaci, men også med tanke på hormonell mangel som årsak ( Thyeoidea og Vektshormon ) Du bør få henvisning til barneavdelingen der du bor og slik utredning.

Av tallene dine kan det synes som om barnet var påfallende liten som nyfødt, mulig pga dårlige vekstforhold for barnet i svangerskapet, eller det kan også være for tidlig født, ervt. begge deler. Dette vil kunne forklare den dårlige lengdeveksen i første leveår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302355-unormalt-liten/#findComment-2448681
Del på andre sider

Gjest centimeter

Jeg synes egentlig det er rart ikke noe har blitt gjort enda, jeg da.

Nå skal det sies at jeg har liten erfaring med adopterte barn, men etiopere er jo ikke kortvokste folk - som regel.

Personlig ville jeg nok bedt om utredning. Ikke at det er noe galt med å være liten, men det kan jo være greit å ha en forklaring (hvis den finnes).

Snart vil nok gutten selv også bli oppmerksom på at han er mindre enn de som er jevnaldrende. Vil tro at han også vil synes det er greit å vite hvorfor.

Da vi fikk han, tilskrev vi hans størrelse en litt tøff start på livet. Jeg har tålmodig ventet på at han skal begynne å ta igjen de andre, men det har jo ikke skjedd. Alle mine spørsmål til helsesøster på helsestasjonen har blitt besvart med "Han er nok prematur" uansett hva spørsmålet har vært. Jeg har begynt å lese litt på nettet rundt dette temaet, og har vel ikke blitt beroliget av det.

Vi vil nok følge opp dette nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302355-unormalt-liten/#findComment-2449298
Del på andre sider

Da vi fikk han, tilskrev vi hans størrelse en litt tøff start på livet. Jeg har tålmodig ventet på at han skal begynne å ta igjen de andre, men det har jo ikke skjedd. Alle mine spørsmål til helsesøster på helsestasjonen har blitt besvart med "Han er nok prematur" uansett hva spørsmålet har vært. Jeg har begynt å lese litt på nettet rundt dette temaet, og har vel ikke blitt beroliget av det.

Vi vil nok følge opp dette nå.

Premature blir jo ikke nødvendigvis små resten av livet.

At han var 42 cm lang (var det ikke det) når han var 3 mnd tyder jo på at han var mer en prematurt-født-for-liten, hvis du skjønner hva jeg mener :)

Jeg hadde ikke roet meg med de svarene du har fått, og krevd utredning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302355-unormalt-liten/#findComment-2450313
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...