Gå til innhold

Slikker du på skjeen når du lager mat?


Gjest Gjestene vet ingenting.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    25

  • frosken

    8

  • Bookworm

    8

  • Kalevala

    7

Mest aktive i denne tråden

Jepp, jeg smaker på maten enten det er til gjester eller bare familien, men jeg har vett nok til å skifte skje om jeg er forkjølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestene vet ingenting.

Nei, om jeg smaker på, så bruker jeg en annen skje. Må det smakes flere ganger så er det ny skje hver gang ja.

Så prektig du er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så prektig du er da.

Ja ikke sant =)

Vet du. Det er vel mest for å unngå smitte. Vet jo aldri om man er smittefarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjestene vet ingenting.

Ja ikke sant =)

Vet du. Det er vel mest for å unngå smitte. Vet jo aldri om man er smittefarlig.

Alle tåler noen uskyldige bakterier. De dør sikkert når de blir kokt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så kommer det litt an på.

Når jeg og min kjære lager mat sammen, smaker vi begge av samme skjeen. Er vel enige om at vi har de samme bakteriene likevel. :-)

Lager jeg mat til andre gjester, bruker bruker jeg øsa eller det jeg rører med og tar over på skjea. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en ren teskje fra skuffen og heller det som skal smakes over på den. På den måten kan jeg smake flere ganger av den samme skjeen uten å overføre mine bakterier til maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Jeg tar en ren teskje fra skuffen og heller det som skal smakes over på den. På den måten kan jeg smake flere ganger av den samme skjeen uten å overføre mine bakterier til maten.

Gjør som deg, jeg. Ikke pga bakteriene, de koker man jo vekk, men fordi jeg tenker på gjestene mine og fordi jeg rett og slett syns det virker ekkelt. En kokk jeg kjenner mener det er helt OK å bruke samme skje flere ganger, nettopp fordi man ikke overfører bakterier ettersom de koker vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestene vet ingenting.

Gjør som deg, jeg. Ikke pga bakteriene, de koker man jo vekk, men fordi jeg tenker på gjestene mine og fordi jeg rett og slett syns det virker ekkelt. En kokk jeg kjenner mener det er helt OK å bruke samme skje flere ganger, nettopp fordi man ikke overfører bakterier ettersom de koker vekk.

Hvorfor er det så uappetittlig hvis bakterien dør av varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smaker stort sett bare en gang og bruker da en ren skje. Smaker jeg flere ganger vasker jeg skjeen først. Dette er om vi har gjester, hvis det kun er familien (sambo og barn) så er vi ikke så nøye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det nok av og til når det er bare vi, men har vi besøk så er jeg nøye på å ikke gjøre det.

Dersom jeg baker kake til utlodning eller i skolesammenheng så passer jeg på å ikke smake på røra med fingeren, men det er jeg redd ganske mange gjør, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Nei! Som andre her heller jeg over på ei skje, og smaker. Putter aldri skjea ned i gryta igjen, samma faen om den blir aldri så kokt.

Svigermor gjør disse ekle tingene, slikker seg på fingrene og på skjea og på sleiva og gud vet hva, og putter det tilbake i maten. Jeg må virkelig konsentrere meg om å tenke "det blir kokt, det blir kokt" - men jeg synes det er direkte uapetittelig. Jeg hadde jo aldri i verden tungekysset med den dama, så hvordan hun kan tro at jeg ønsker hennes spytt i min munn fatter jeg bare ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så uappetittlig hvis bakterien dør av varmen?

Det er instinktene våre som trer inn her.

Avsky mot å spise noe andre har hatt i munnen er et naturlig instinkt som skal beskytte oss mot sykdom. Instinkter er ikke alltid rasjonelle, men ligger i genene våre og trer inn der de mener at de kan gjøre nytte for seg.

Her kan du teste instinktene dine:

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/disgust/index.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som deg, jeg. Ikke pga bakteriene, de koker man jo vekk, men fordi jeg tenker på gjestene mine og fordi jeg rett og slett syns det virker ekkelt. En kokk jeg kjenner mener det er helt OK å bruke samme skje flere ganger, nettopp fordi man ikke overfører bakterier ettersom de koker vekk.

Sant nok - bakteriene kokes vekk.

Det er nok heller som du sier - av hensyn til gjestene. Og av "gjør som du vil at andre skal gjøre mot deg" - prinsippet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en ren teskje fra skuffen og heller det som skal smakes over på den. På den måten kan jeg smake flere ganger av den samme skjeen uten å overføre mine bakterier til maten.

Jeg gjør som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Nei, det gjør jeg så absolutt ikke. For noe gris, har faktisk ikke tenkt over at noen andre kan få seg til å være så grisete heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestene vet ingenting.

Nei, det gjør jeg så absolutt ikke. For noe gris, har faktisk ikke tenkt over at noen andre kan få seg til å være så grisete heller.

Så du kysser ikke mannen din heller? Det er jo mye mer grisete enn noen døde bakterier i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Så du kysser ikke mannen din heller? Det er jo mye mer grisete enn noen døde bakterier i maten.

Jeg kysser selvfølgelig mannen min, men det er noe annet med andres slim...og jeg skjønner ikke hvorfor man skal holde på på den måten. Og jeg kan vel ikke være sikker da på om dere har passet på å koke maten skikkelig igjennom etter siste putt med skje som er slikket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...