Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Åsemor

9

• Lillemus

6

• frosken

3

• Bookworm

3

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Gjest mandolina

Men betyr det også innsyn til ektefelles konti? Lønnsslipper? Slike ting.

Dette innsyn får du jo gjennom å se på selvangivelsen, hva ektefellen har tjent og hva ektefellen har av formue.

Du har rett til innsyn i selvangivelsen, ikke bare de tall som blir offentliggjort.

Hilsen

Er du sikker på det? Jeg mener å ha hørt at man har rett til fullt innsyn i ektefelles økonomi, men jeg garanterer ikke for ordlyden. :o)

I utgangspunktet har ikke ektefelle noen større rett til innsyn i den andres banktransaksjoner, lønnsslipper mm. Det finnes imidlertid en del særbestemmelser, som f.eks. at man ikke kan ta opp lån med pant i bolig hvor også ektefelle bor uten samtykke.

I utgangspunktet har ikke ektefelle noen større rett til innsyn i den andres banktransaksjoner, lønnsslipper mm. Det finnes imidlertid en del særbestemmelser, som f.eks. at man ikke kan ta opp lån med pant i bolig hvor også ektefelle bor uten samtykke.

Du har ikke helt rett her, i ekteskapsloven §39 står følgende:

Ektefeller har plikt til å gi hverandre de opplysningene som er nødvendige for å vurdere deres økonomiske stilling. For dette formålet kan en ektefelle kreve at den andre ektefellen og ligningsmyndighetene gir opplysninger om eller kopi av den felles eller den andre ektefellens selvangivelse og ligning. En ektefelle kan også kreve opplysninger av selskaper, foretak eller andre institusjoner som driver finansieringsvirksomhet eller forsikringsvirksomhet, og av andre som har midler til forvaltning.

Fra ekteskapslovens §39:

Ektefeller har plikt til å gi hverandre de opplysningene som er nødvendige for å vurdere deres økonomiske stilling. For dette formålet kan en ektefelle kreve at den andre ektefellen og ligningsmyndighetene gir opplysninger om eller kopi av den felles eller den andre ektefellens selvangivelse og ligning. En ektefelle kan også kreve opplysninger av selskaper, foretak eller andre institusjoner som driver finansieringsvirksomhet eller forsikringsvirksomhet, og av andre som har midler til forvaltning.

Du har med andre ord rett til å kreve å få se hans ligning bl.a.

Ser at denne lovbestemmelsen går ganske langt i forhold til å gi ektefelle rett til å kreve innsyn.

Gjest Elextra

Å få kopi av selvangivelse og ligning er noe ganske annet enn å få kopi av kontoutskrift, da. En kontoutskrift opplyser jo om langt mer enn den økonomiske situasjonen - nå som det meste betales med kort kan man jo nærmest se nøyaktig hva hver krone er gått til. Ikke at jeg mener ektefeller skal skjule ting for hverandre, men kontoutskriften synes jeg likevel er såpass privat at det skal være helt opp til den enkelte om man vil dele den.

Gjest Elextra

Fra ekteskapslovens §39:

Du har med andre ord rett til å kreve å få se hans ligning bl.a.

Men som også sagt annet sted - ligning er noe ganske annet enn kontoutskrift!

Annonse

ringerikskringla

jeg har prøvd og gå i banken for og spørre om noe iforhold til min mann sin konto men har fått beskjed om att det må stå i banken att jeg disponerer han sin konto for og få disse opplysninger.jeg tar med en fullmakt fra han om det er noe spesielt..dette er dnbnor

Er du sikker på det? Jeg mener å ha hørt at man har rett til fullt innsyn i ektefelles økonomi, men jeg garanterer ikke for ordlyden. :o)

Jeg tror ikke man har noen rett til det, fordi da jeg og min mann åpnet kontoer, fikk vi beskjed om at vi ønsket tilgang og oversikt over den andres konto, så måtte vi underskrive på at den andre kunne disponere over den andres konto.

Men når det er sagt da, hvorfor trenge dette via banken? Her er det den som tar inn posten som åpner bankbrevene, og ingen hemmeligheter. Lurer på hva denne mannen har gjort?

Joda, men dette er snakk om ligninger og lånepapirer, det er offentlige dokumenter uansett som også andre kan få tilgang til. Når det gjelder kontoutskrift, så er dette personlig som andre ikke har tilgang til.

Dette innsyn får du jo gjennom å se på selvangivelsen, hva ektefellen har tjent og hva ektefellen har av formue.

Du har rett til innsyn i selvangivelsen, ikke bare de tall som blir offentliggjort.

Hilsen

Dette gir jo da bare informasjon om inntekt og skatt, stort sett. Det jeg tror trådstarter er ute etter, er hva mannen bruker penger på, og det har hun ikke tilgang til uten hans fullmakt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...