Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ifølge damen i Skandiabanken så har man ikke lov til å oppgi pin-koden på kontoen til NOEN. Uansett hvem det er.

Samme hvor mye jeg prøvde å forklare hvordan vi har det økonomisk, så sto kjærringa på sitt. Så jeg måtte snakke med Skandiabanken om flytting av penger, selv om jeg overhode ikke ante hva det dreide seg om. Gubben sto bak og sufflerte, så hele situasjonen ble jo urkomisk.

Hvis du gjør det på den rette måten ved å fylle ut et disposisjonsrettskjema i banken trenger du ikke hans kode. Da Står hans konto disponibelt for deg når du logger deg på nettbanken. Mye enklere og banken er fornøyd ;-)

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Åsemor

9

• Lillemus

6

• frosken

3

• Bookworm

3

Mest aktive i denne tråden

Hvis du gjør det på den rette måten ved å fylle ut et disposisjonsrettskjema i banken trenger du ikke hans kode. Da Står hans konto disponibelt for deg når du logger deg på nettbanken. Mye enklere og banken er fornøyd ;-)

Tror det er sånn vi har gjort det, ja. Det er i hvert fall ikke noe tvilsomt med løsningen vår, banken var selv med på å sette den opp. Vi har tilsammen 4 konti tilgjengelige i nettbanken, og vi oppgir ingen kode.

Men det forutsetter selvsagt at man har felles økonomi og stoler på hverandre.

Gjest ViViola

Det er helt sikkert veldig fint og greit, men vi har ikke gjort noe slikt siden vi har nettbank - og dermed tilgang hjemmefra.

Nå er det ikke noe problem, da, men det ble bare en smule komisk situasjon av det hele.

Gjest bankansatt

Jeg jobber i bank og har nettopp lært på kurs i personlig økonomi at banken har opplysningsplikt ovenfor ektefelle vedr saldo på konto og lån, men ektefelle har ingen innsynsrett på kontoutskrift og kan heller ikke utføre transaksjoner på konto uten samtykke fra den andre.

Jeg jobber i bank og har nettopp lært på kurs i personlig økonomi at banken har opplysningsplikt ovenfor ektefelle vedr saldo på konto og lån, men ektefelle har ingen innsynsrett på kontoutskrift og kan heller ikke utføre transaksjoner på konto uten samtykke fra den andre.

Ok, takk for svar! Kjekt å få et dødsseriøst ordentlig svar innimellom og. ;)

Gjest prust

Jepp. Vi skal begynne med det NUH, men tenkte å sette opp et budsjett med hvor pengene flyr hver mnd. Vi har utrolig mye penger inn, og jaggu klarer alle sammen å finne veien ut igjen og. ;)

Vi satte og ned her for noen dager siden for å analysere likviditeten på kontiene våre... Et dystert syn :-(

Vi har også mangfoldige tusen inn hver måned (vi er ikke høytlønnede, men sånn gjennomsnittlige), men sitter omtrent ikke igjen med NOE ved slutten av måneden. Denne måneden er det helt svart....

Og når jeg i tillegg ødelegger garasjeporten og krasjer bilen i løpet av to uker pluss at vi trenger 2 nye sommerdekk - så går det ikke i hop....

Vi må også sette opp budsjett!

Annonse

Gjest Elextra

Ifølge damen i Skandiabanken så har man ikke lov til å oppgi pin-koden på kontoen til NOEN. Uansett hvem det er.

Samme hvor mye jeg prøvde å forklare hvordan vi har det økonomisk, så sto kjærringa på sitt. Så jeg måtte snakke med Skandiabanken om flytting av penger, selv om jeg overhode ikke ante hva det dreide seg om. Gubben sto bak og sufflerte, så hele situasjonen ble jo urkomisk.

En kan jo forstå at ansvarsforhold kan bli litt uklare om det plutselig skjer rare overføringer fra kontoen.

Gjest ViViola

En kan jo forstå at ansvarsforhold kan bli litt uklare om det plutselig skjer rare overføringer fra kontoen.

Joda, men nå jeg er identifisert, gjennom kontrollspørsmålet, og jeg forteller at dette er det egentlig en fordel om du snakker med gubben om - så burde hun jo tatt hintet...

Nå flytter vi fra Skandiabanken, da, så den damen slipper vi å snakke med igjen. :-)

For å få en god økonomisk oversikt anbefaler jeg at dere oppretter en felles regningskonto. Der setter dere begge inn et passende beløp og alle regninger betales fra denne. Det er viktig at det som går inn virkelig dekker alle utgifter i løpet av et år. Setter dere inn en lik sum hver måned har dere mere å rutte med i juni og desember.

Vi har også hver vår sparekonto.

Hos oss setter gubben inn et større beløp enn meg. Dette er fordi han tjener mer enn meg, og jeg tar det meste av de daglige innkjøpene.

Og vi overfører selvfølgelig penger til hverandre når det er nødvendig :-)

Nå må jeg innrømme at jeg har overlatt de fleste økonomiske vurderinger til gubben, og ikke har den helt store oversikten lenger, men dette er bare fordi at jeg vet at han er veldig flink til dette.

Gjest Sakzi

Det er da det er kjekt å bo på et lite sted:)

Kjæresten min hadde rota vekk kodebrikken til nettbanken, og ventet på en ny i posten. Men han skulle hatt noen utskrifter fra kontoen før den tid. Da ba han meg om å stikke ned i banken fordi banken stengte før han var færdig på jobb.

Det var null problem å få en utskift. Hadde ingen underskrift fra han eller noe. Sa bare navn, og hvilket kontonr jeg skulle ha utskiften fra. Veldig enkelt:)

Men tviler på at at du får dette til i Oslo f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...