Gå til innhold

Lege råder til abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja gjett om de gjør. Det kjenner jeg ganske godt til fordi jeg har vært midt oppe i sånne saker. Du kjenner jo ikke igjen hva som fremstilles en gang.

Nå skal jeg ikke si at det er slik i denne saken da.

Journalister må være den yrkesgruppen som gjør mest for å ødelegge for sin egen troverdighet.

Saken om abort var ikke sensurert står det. Hidi minnet meg på det.

''Journalister må være den yrkesgruppen som gjør mest for å ødelegge for sin egen troverdighet''

Jeg blir faktisk ganske småirritert til tider når jeg ser overskrifter. Når man så åpner/leser saken så er det noe helt annet, gammel sak el.l. som skal se ut som noe nytt. Og veldig ofte er ikke saken annet enn vissvass, sladder og fulle av usannheter osv. Det finnes selvsagt flinke journalister også. Aviser er jo ok iblant også :)

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

9

• pekkaline

5

• Glimtipper

5

• hidi, the scorpion

3

Mest aktive i denne tråden

Mrs. Wallace
Skrevet

Saken om abort var ikke sensurert står det. Hidi minnet meg på det.

''Journalister må være den yrkesgruppen som gjør mest for å ødelegge for sin egen troverdighet''

Jeg blir faktisk ganske småirritert til tider når jeg ser overskrifter. Når man så åpner/leser saken så er det noe helt annet, gammel sak el.l. som skal se ut som noe nytt. Og veldig ofte er ikke saken annet enn vissvass, sladder og fulle av usannheter osv. Det finnes selvsagt flinke journalister også. Aviser er jo ok iblant også :)

Nå er det jo som regel ikke journalistene som lager sakene de samme som de som lager forsider og titler, da. Det har vel en viss sammenheng med at det av og til blir i overkant misvisende.

Skrevet

Nå er det jo som regel ikke journalistene som lager sakene de samme som de som lager forsider og titler, da. Det har vel en viss sammenheng med at det av og til blir i overkant misvisende.

Det var da en merkelig måte å gjøre det på? Da vil jeg tro det er mye misnøye mellom de to partene.... Jeg var ikke klar over det.

Gjest Ikke vanlig
Skrevet

Det var da en merkelig måte å gjøre det på? Da vil jeg tro det er mye misnøye mellom de to partene.... Jeg var ikke klar over det.

Nei, det er ikke vanlig. Journalisten skriver som regel overskrift og tekst selv til forsiden. Men det hender desken forandrer på det om de synes det er nødvendig.

Mrs. Wallace
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Journalisten skriver som regel overskrift og tekst selv til forsiden. Men det hender desken forandrer på det om de synes det er nødvendig.

Jovisst er det vanlig, i hvert fall i de store avisene og magasinene.

I lokalaviser er det selvsagt annerledes.

Gjest journalisten i både mindre og større avis
Skrevet

I de avisene jeg har jobbet har det vært sånn: Journalisten skriver hele saken, inkludert tittel og ingress + eventuelt henvisning. Dette sendes over til desken, som da

a) beholder tittel ingress og henvisning

B) endrer etter eget forgodtbefinnende.

I de tilfeller desken endrer, har det vært vanlig at jeg som journalist har fått sjekka at tittel og ingress/henvisning samsvarer med saken - men ikke alltid. Det har vært ganger jeg har hatt lyst til å kakke desken i hodet med noe hardt, ja....

Skrevet

I de avisene jeg har jobbet har det vært sånn: Journalisten skriver hele saken, inkludert tittel og ingress + eventuelt henvisning. Dette sendes over til desken, som da

a) beholder tittel ingress og henvisning

B) endrer etter eget forgodtbefinnende.

I de tilfeller desken endrer, har det vært vanlig at jeg som journalist har fått sjekka at tittel og ingress/henvisning samsvarer med saken - men ikke alltid. Det har vært ganger jeg har hatt lyst til å kakke desken i hodet med noe hardt, ja....

Jeg skjønner at det kan skape frustrasjon. Men det er svært vanlig at det som skrives om en sak er svært på kanten. Antagelig fordi at hadde man holdt seg til rene fakta, så hadde det ikke blitt noe å skrive om.

Jeg er i alle fall glad for at de fleste yrkesgrupper har en viss stolthet og deremd forsøker å gjøre en så god jobb som mulig og holde seg til fakta. Tenk om alle hadde vært som journalistene.

Men det ryktet journalistene har så er jeg glad jeg ikke har det yrket.

Gjest mora2
Skrevet

Galskap...

Mange drikker jo de første ukene før de får vite de er gravide!!

Og gjorde det med begge mine, og de har ingen misdannelser...

Skrevet

Trist!

Men historien er full av leger med dårlige sosiale og empatiske "antenner", Dr. Mengele har nok vært blandt de verste...

Skrevet

Tja, hun ser jo ut til å ha drukket forferdelig mye.. :-( Og som man spør, får man svar.

Men uten å kunne noe særlig lege-etikk, skurrer det likevel kraftig i mine ører når en lege gir et så direkte råd via en slik ufullstendig "konsultasjon".

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Trist!

Men historien er full av leger med dårlige sosiale og empatiske "antenner", Dr. Mengele har nok vært blandt de verste...

Selv om rådet kan diskuteres, synes jeg sammenligningen med Hr Mengele ble vel drøy.

fei1365380229
Skrevet

Galskap...

Mange drikker jo de første ukene før de får vite de er gravide!!

Og gjorde det med begge mine, og de har ingen misdannelser...

Det gjorde jeg også ved førstemann. Det er ikke noe galt med han, men må innrømme at jeg tenker at han kunne vært litt roligere, litt smartere eller litt mer kosete hvis jeg kanskje ikke hadde gjort det. Leiter stadig etter tegn :-).

Skrevet

Selv om rådet kan diskuteres, synes jeg sammenligningen med Hr Mengele ble vel drøy.

Jo, skjønner det men eg likestillte ikkje disse to, men skreiv at de begge hadde (etter min oppfatning) dårlige sosiale og empatiske

"antenner"...

Men en aldri så liten brannfakkel, var eg fullstendig klar over at det ville være å nevne Mengeles navn i denne sammenhengen.

Eg er ihvertfall glad over at ikkje mi mor fikk tilsvarende råd fra legen når ho gikk gravid med meg (og fulgte det!), og det er vel de fleste her inne glade for når det gjelder sine mødre....Eller? :-)

Gjest Æsjogusj
Skrevet

Jeg skjønner at det kan skape frustrasjon. Men det er svært vanlig at det som skrives om en sak er svært på kanten. Antagelig fordi at hadde man holdt seg til rene fakta, så hadde det ikke blitt noe å skrive om.

Jeg er i alle fall glad for at de fleste yrkesgrupper har en viss stolthet og deremd forsøker å gjøre en så god jobb som mulig og holde seg til fakta. Tenk om alle hadde vært som journalistene.

Det er nettopp mennesker som deg som får oss til å ønske at vi hadde valgt et helt annet yrke.

Skrevet

Tja, hun ser jo ut til å ha drukket forferdelig mye.. :-( Og som man spør, får man svar.

Men uten å kunne noe særlig lege-etikk, skurrer det likevel kraftig i mine ører når en lege gir et så direkte råd via en slik ufullstendig "konsultasjon".

Jammen hun spør jo ikke, det er vel egentlig det som er problemet. Det hun spør om, er om det er noen måte hun kan finne ut om dette har skadet fosteret. Det nettlegen skulle ha gjort, var å svare på dette (nei, ingen mulighet) og henvist henne til fastlegen...

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er nettopp mennesker som deg som får oss til å ønske at vi hadde valgt et helt annet yrke.

Hvis du går rundt og ønsker at du hadde valgt et annet yrke, er det jo fullt mulig å bytte. Alternativt vurdere egne arbeidsmetoder.

Gjest Kritisk til media
Skrevet

Ja, enda det ikke hadde vært en eneste journalist:-)

Skrevet

Jammen hun spør jo ikke, det er vel egentlig det som er problemet. Det hun spør om, er om det er noen måte hun kan finne ut om dette har skadet fosteret. Det nettlegen skulle ha gjort, var å svare på dette (nei, ingen mulighet) og henvist henne til fastlegen...

Enig

Skrevet

Jeg synes det er en uting å skjære alle i en yrkesgruppe over en kam.

Skrevet

Du har helt rett. Men han tenkte kanskje det var like greit å gå rett på sak for å spare jenta for litt tid, at han mente det var best å få utført abort så fort som mulig.

Ikke lett å vite hva han har tenkt, det må ha gått litt fort i svingene da han svarte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...