Gå til innhold

Lekser i helgene

Gjest liker ikke innblanding

Anbefalte innlegg

Gjest liker ikke innblanding

Vi har siden 7-åringen begynte på skolen gjort litt lekser i helgene. Dette har fungert utmerket for oss. Har aldri vært noen protester mot det. Han er med på håndball en gang i uka, går på sfo hver dag, pluss at jeg jobber turnus og ikke er alltid hjemme om kveldene. Det blir ofte litt for travelt for min mann og hjelpe sønnen min med lekser når han er alene med barna. Minstemann er bare to år

Men nå går ut og sier til barna at de ikke får lov til å gjøre lekser i helgene, selv om de får to ukers planer. Læreren sa også til min sønn at han skulle ta seg fri i helgen. Han er nå begynt å trasse mot leksene i helgene og sier at læreren mener at han da skal ha fri. Jeg ser også at ideelt sett skulle han hatt fri i helgene men at ut fra vår livssituasjon så er det best at vi tar litt lekser igjen i helgene.

Hvlken rettighet har en egentlig en lærer til å blande seg i dette?

Jeg føler at hun setter ham litt opp imot oss på en måte. Vi har diskutert litt dette før ang. lekser og hun vet om vår livssituasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302490-lekser-i-helgene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her synes jeg læreren går for langt. Hvis dere har vært tydelige på hvordan dere ønsker å innrette dere, så synes jeg familien har rett til å finne egne løsninger.

I forhold til barnet, så hadde jeg fokusert på at mengden lekser uansett er konstant, så dermed kan han vel forsåvidt velge å gjøre unna alt han rekker før helgen, men i såfall må han klare seg uten noe særlig hjelp?

Når ungene er så store at de er helt selvgående i forhold til lekser, så synes jeg det er en god vane at de lærer seg å få det unna i løpet av uken og kan ta fri i helgen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302490-lekser-i-helgene/#findComment-2449974
Del på andre sider

Kjipt når læreren skal blande seg med sånt.

Hos oss er det omvendt, vi vil helst ikke gjøre lekser i helger og ferier, men lærerne legger opp til at det skal gjøres på den måten, så da blir det kort tid å gjøre de på i ukedagene og både barn og voksne blir irriterte på hverandre.

Jeg er veldig for lekser, gammeldags sånn, men ikke til det punkt at det blir krangel av det. Da forsvinner både glede av å mestre og motivasjon.

Gi beskjed til læreren at innblanding ikke blir godt mottatt, h*n tenkte vel ikke lenger enn nesen rekker, som jeg synes mange lærere gjør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302490-lekser-i-helgene/#findComment-2450009
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke læreren skal si slikt til elevene. Hvis lærer ønsker å gi noen beskjeder som er ment til foreldrene bør dette gis til foreldrene og IKKE gjennom elevene. Det er jo ikke eleven som skal bestemme dette uansett så det må bli en sak mellom lærer og foreldre/foresatte. Kan det tenkes at eleven selv ikke ønsker lekser i helg og sier at læreren har sagt det?..bare spør for jeg synes min egen syvåring kan komme med "merkelige" beskjeder fra lærer og når vi undersøker nærmere var det visst ikke helt sånn likevel.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302490-lekser-i-helgene/#findComment-2450060
Del på andre sider

Gjest jamvold

Du sier at det er ofte for mye for din mann å hjelpe med leksene og barna. Tro om din mann hadde sagt det samme om deg hvis det var omvendt? Jeg mener at man kan klare begge deler.

Tenk på alle som er aleneforeldre, de fleste får det meste til å gå rundt i hverdagen.

Alle bør få fri i helgene. Selv jobber jeg noen helger i måneden og synes der er tungt. Det synes kanskje ditt barn også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302490-lekser-i-helgene/#findComment-2450158
Del på andre sider

Gjest efoll

Kanskje dere bør ta en ny prat med læreren? Det bør jo være sånn når man har ukeplaner at elevene skal kunne gjøre leksene når det passer dem, og at læreren ikke bør legge seg borti det. Det viktigste er vel at det gjøres på et tidspunkt der eleven er opplagt og motivert til å jobbe litt. Og selvsagt at de er gjort til den tid de skal leveres.

Veldig dumt at læreren går over hodet på dere og sier dette til eleven, men det er ikke sikkert det var helt tilsiktet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302490-lekser-i-helgene/#findComment-2450254
Del på andre sider

Gjest hos oss

Jeg ville tatt en snakk med læreren, men ha som utgangspunkt at det læreren har sagt er en generell komentar, ikke en spesiell irettesettelse av ditt barn, selv om ditt barn selvsagt oppfatter det slik.. Slik at dere sammen kan komme frem til hva læreren kan si til alle i klassen for å rette opp den eventuelle misforståelsen, slik at ingen barn kommer i unødvendig lojalitetskonflikt mellom hjem og skole.

Det er kanskje noen i klassen som trenger et råd om at det ikke er meningen at man skal gjøre alle lekser umiddelbart etter man har fått toukersplanen, eller det kan være noen i klassen som sliter faglig, og læreren ser at bruker alt for mye tid på lekser hver dag og i helgen også.

Og så tar din sønn dette til seg, selv om han ikke hører hjemme i kategorien læreren mente å si noe til..

Min frøken sa til oss når jeg var syv år, at hun synes det var "trist" at frukten hun forbandt med julen i sin barndom, nå var tilgjengelig hele året. I ettertid ser jeg godt hva hun mente, men jeg trodde hun ble oppriktig lei seg av å se klementinene jeg hadde med i matpakken, og spiste disse på hjemveien slik at ikke frøken ble lei seg, eller mamma skule påpeke at jeg ikke spiste opp frukten min..

Det er viktig å forebygge lojalitetskonflikter mellom hjem og skole, hvis barna tilstadighet oppfatter at foreldrene er uenige med læreren, kan det lett ødelegge for pedagogikken på skolen (og dette gjelder selvsagt like mye den andre veien, det er uheldig hvis læreren virker uening med foreldrene).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302490-lekser-i-helgene/#findComment-2450264
Del på andre sider

Rettighet og rettighet for læreren....

Nei, lærere har jo ingen rettigheter, kun plikter!

Og en av disse pliktene er å lære ungene våre det som forlanges etter Kunnskapsløftet. For å kunne klare det, planlegger læreren repetisjoner for barnet, (også kalt lekser), slik at barnet skal lære...

Disse leksene bør gjøres den dagen barnet har hatt om temaet på skolen, for ved repetisjon sitter kunnskapen lettere.

Jeg synes altså at læreren er i sin fulle rett ved å si at lekser bør gjøres i uka, og IKKE i helgene!:-)

En annen ting som foreldre bør huske på, er at lekser ikke er noen form for "straffarbeid", altså et arbeid som SKAL gjøres, men et etterarbeid etter gjennomgått emne/tema, kalt repetisjon, og bør gjøres den dagen læreren har bestemt at det skal gjøres!

Et eksempel:

Min 8-åring får ukeplan/lekseplan fredager.... Hvis han skulle gjort leksene sine i helga, hadde han faktisk enda ikke vært igjennom emnene på skolen engang, før han gjør leksene... Slikt kan det bli vranglære av, og selv om det er foreldrene som gjør en tabbe ved å la ungene gjøre slike feil, er det skolen som får skylda den dagen barnet sitter der, og ikke kan noen ting! (Satt på spissen:-) Og tror du det ville blitt aktuelt for mitt barn å gjort om igjen en lekse han allerede hadde gjort, før han visste hvordan han skulle gjøre den!? Nope, ikke den karen!:-(

Lekser er også en måte å lære seg å jobbe progressivt på, altså ikke skippertak! Ved å gjøre litt hver dag i uka, sitter kunnskapen mye bedre, enn om alt gjøres på forhånd i helga, uten de kunnskapene som faktisk trengs for å kunne gjøre jobben.

For å si det sånn: Lekser er etterarbeid, skole er forarbeid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302490-lekser-i-helgene/#findComment-2450343
Del på andre sider

Her synes jeg læreren går for langt. Hvis dere har vært tydelige på hvordan dere ønsker å innrette dere, så synes jeg familien har rett til å finne egne løsninger.

I forhold til barnet, så hadde jeg fokusert på at mengden lekser uansett er konstant, så dermed kan han vel forsåvidt velge å gjøre unna alt han rekker før helgen, men i såfall må han klare seg uten noe særlig hjelp?

Når ungene er så store at de er helt selvgående i forhold til lekser, så synes jeg det er en god vane at de lærer seg å få det unna i løpet av uken og kan ta fri i helgen.

Bare en kommentar: Hvis ungene skal lære seg å jobbe i ukene, og ikke i helgene, bør de faktisk begynne med det allerede fra 1. klasse!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302490-lekser-i-helgene/#findComment-2450347
Del på andre sider

Annonse

Bare en kommentar: Hvis ungene skal lære seg å jobbe i ukene, og ikke i helgene, bør de faktisk begynne med det allerede fra 1. klasse!

Det er jeg ikke nødvendigvis enig med deg i. De aller minste trenger ofte hjelp fra foreldre, og da må foreldrene ha mulighet til å organisere hverdagen slik de finner det fornuftig. F.eks. trenger alle unger hjelp til å trene på lesing de første årene, og jeg synes man skal lese i helgene hvis det har blitt litt lite i uka. Når ungene selv tar fullt ansvar for leksene, blir situasjonen annerledes. De har da også gjerne lenger tid hver ettermiddag hjemme fordi de legger seg senere og ikke går på sfo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302490-lekser-i-helgene/#findComment-2450591
Del på andre sider

Det er jeg ikke nødvendigvis enig med deg i. De aller minste trenger ofte hjelp fra foreldre, og da må foreldrene ha mulighet til å organisere hverdagen slik de finner det fornuftig. F.eks. trenger alle unger hjelp til å trene på lesing de første årene, og jeg synes man skal lese i helgene hvis det har blitt litt lite i uka. Når ungene selv tar fullt ansvar for leksene, blir situasjonen annerledes. De har da også gjerne lenger tid hver ettermiddag hjemme fordi de legger seg senere og ikke går på sfo.

Lesing har da ingenting med lekser å gjøre!:-/ Selvfølgelig har ungene leselekser som skal gjøres, men alle må da kunne sette av noen minutter hver kveld, for å enten lese for, eller med ungene!

Jeg jobber som lærer sjøl, og jeg har elever (andre klasser enn min egen) som gjør alle leksene sine i helgene. Dvs. de får lekseplan for neste uke på fredag, og gjør leksene den påfølgende helga. Det er IKKE greit! Da hender det seg at de ikke har fått den informasjonen/ kunnskapen om det de skal ha i lekse, som de trenger, og dermed blir leksene ikke gjort riktig= vranglære... Er det greit, da!?

Lesing bør nå gjøres hver eneste dag, så å komme med at disse leksene må gjøres i helga, når foreldrene er tilstede, er i utgangspunktet uholdbart.

Jeg for min del, deler nå ut lekseplanen for uka mandag morgen, nettopp for å unngå disse misforståelsene ang. hvordan ting skal gjøres, osv. Og alle foreldrene i min klasse var enig i at dette var logisk og riktig.

Når ungene gjør algebra som ikke er gjennomgått først på skolen, er sjansen veeeeeldig stor for at oppgavene i hjemmelekse ikke blir riktig gjort, og da er jo vitsen med lekser borte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302490-lekser-i-helgene/#findComment-2451082
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...