Gå til innhold

Sosial/prestasjons angst og lav selvtillitt.

Anbefalte innlegg

Gjest Sorte Bill

Hei!

Jeg er en ung mann som har havnet i litt trøbbel. Jeg har vel bare følt at noe var galt det siste året. Men etter jeg nå har vært i behandling ett par måneder kan det virke som dette er litt mer dyptliggende og kanskje bare ventet på en "utløsende faktor" i flere år.

Har vel ikke hatt mer enn ca 10 timer med psykiater så langt så mye er kanskje uvisst enda. Ingen konkret behandling er iverksatt enda.

Men det som er helt sikkert er at jeg har elementer av sosial angs, ekstrem prestasjonsangst(henger kanskje sammen), skjult depresjon og en veldig ødelagt og redusert selvtillitt.

Nå har vi kommet dit hvor vi har begynt å snakke om behandling, det er dette som plager meg. Hun tar opp medisinering som et slags første alternativ. Det er jeg ekstremt skeptisk til om jeg skal si det mildt. Så det er nok uaktuelt, hvertfall som noe annet en en absolutt siste løsning.

Videre så har vi snakket om gruppeterapi....greit nok i'll play along.

Saken er den at jeg har liten tro på dette. Jeg vil ikke ha en medisin som roter med hode mitt. Og jeg tviler på at det å sitte i en ring å snakke om dette skal gjøre ting noe bedre.

Slik jeg føler dette er det å angripe problemet fra helt feil vinkel.

Jeg er ingen psykitarer men jeg kjenner meg selv godt, jeg tror det er selvtilliten som holder meg nede. Og jeg tror den på lang vei vil fikse de andre tingene om jeg har den på plass.

Jeg er open for all behanling som ikke involverer medisinering.

Så hva tror du/dere? Er psykitaren på rett spor ang behandling?

Høres disse behandlingsformene ut som en bra løsning for mine problemer som førstevalg?

Hvis ja, så vil jeg gjerne høre andrevalget:)

Sist, hva er den beste måten jeg selv kan jobbe med selvtillitten min på, det vil si bedre den?

Beklager det lange innlegget, men ordtaket "Im a man of few words" er ikke helt meg:/

Mvh

Fortsetter under...

''Jeg er open for all behanling som ikke involverer medisinering.''

Ok, da har du allerede utelukket medikamenter!

Det med gruppeterapi osv. har eg ikkje erfaring med, så det får du forhåpentligvis svar på hos andre.

Mitt råd er følgende: "Hold orden i sysakene!", økonomi osv.

Gå lange turer, minst 3-4 ganger i uka, tren eller mosjoner, spis et sundt og variert kosthold, vær sammen med gode venner, oppsøk aktiviteter o.l. som "beriker" deg og sørg for tilstrekkelig med søvn, sex og kjærlighet!

''Sist, hva er den beste måten jeg selv kan jobbe med selvtillitten min på, det vil si bedre den?''

Mestring, mestring & mestring!

Gjør MYE av det du er _god_ til, og gled deg over resultatene!

Ps! Lykke til! :-)

Jeg synes det er vanskelig å mene noe om medisiner, om det er et godt råd eller ikke som sådan, men det er klart det er viktig at du tror på behandlingen selv! Kan du ikke snakke åpent med psykiateren om dette? Uansett vet en at det mest effektive er å kombinere evt. medisiner med god behandling ved siden av, medisiner bør ikke være løsningen alene. Det som slår meg når jeg leser innlegget ditt er at du kanskje vil ha glede av en behandling som involverer større deler av deg, dvs. en kroppsbasert og/eller estetisk behandlingsform som uttrykksterapi, musikkterapi eller lignende, gjerne i kombinasjon med samtaleterapi. Vet ikke hvor du bor, men noen steder finnes dette som et privat tilbud, andre steder er det et tilbud gjennom distriktspsykiatrisk senter el.l.

Når det gjelder mer konkrete råd ift. de vanskene du beskriver bør det være mulig å få f.eks. ved svar til ekspertforum her.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...