Gjest Psyk av alt Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Det finnes jo mange slags AD. Om jeg har forstått det riktig så er vel Cipramil/Cipralex mest brukt ved depresjon (?). Det jeg lurer på er hvorfor man i noen tilfeller velger andre typer, spesielt lurer jeg på Remeron. Velger man dette preparatet fordi det gir færre bivirkninger seksuelt? Eller kan det være andre årsaker? Om man f.eks. lider av en "akutt" depresjon og har søsken med biopolare lidelser, kan det da være en årsak å velge Remeron framfor mer "vanlige" preparater? Og da evt. hvorfor? Hvor stor er sjansen for cyklotymi når søsken har biopolar lidelse og man selv har hatt depressiv episode med selvmordsfare? Dette ble litt rotete satt opp, men håper du tar deg tid til å svare alikevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302543-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Det finnes jo mange slags AD. Om jeg har forstått det riktig så er vel Cipramil/Cipralex mest brukt ved depresjon (?). S: Disse er SSRI, og disse blir ofte brukt som førstevalg. Det jeg lurer på er hvorfor man i noen tilfeller velger andre typer, spesielt lurer jeg på Remeron. Velger man dette preparatet fordi det gir færre bivirkninger seksuelt? Eller kan det være andre årsaker? S: Remeron gir mindre seksuelle bivirkninger. Det har større tendens til å gi vektoppgang. Det gir mer trøtthet som er en fordel for mange (søvnløse) og en ulempe for andre. Om man f.eks. lider av en "akutt" depresjon og har søsken med biopolare lidelser, kan det da være en årsak å velge Remeron framfor mer "vanlige" preparater? Og da evt. hvorfor? S: Nei, det er ingen grunn til å velge (eller ikke velge) Remeron foran et SSRI. Hvor stor er sjansen for cyklotymi når søsken har biopolar lidelse og man selv har hatt depressiv episode med selvmordsfare? S: Det vet jeg ikke (og ingen andre heller - tror jeg). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302543-nhd/#findComment-2450624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det finnes jo mange slags AD. Om jeg har forstått det riktig så er vel Cipramil/Cipralex mest brukt ved depresjon (?). S: Disse er SSRI, og disse blir ofte brukt som førstevalg. Det jeg lurer på er hvorfor man i noen tilfeller velger andre typer, spesielt lurer jeg på Remeron. Velger man dette preparatet fordi det gir færre bivirkninger seksuelt? Eller kan det være andre årsaker? S: Remeron gir mindre seksuelle bivirkninger. Det har større tendens til å gi vektoppgang. Det gir mer trøtthet som er en fordel for mange (søvnløse) og en ulempe for andre. Om man f.eks. lider av en "akutt" depresjon og har søsken med biopolare lidelser, kan det da være en årsak å velge Remeron framfor mer "vanlige" preparater? Og da evt. hvorfor? S: Nei, det er ingen grunn til å velge (eller ikke velge) Remeron foran et SSRI. Hvor stor er sjansen for cyklotymi når søsken har biopolar lidelse og man selv har hatt depressiv episode med selvmordsfare? S: Det vet jeg ikke (og ingen andre heller - tror jeg). Tusen takk for hjelpen! :-) Fikk ikke takket før nå, nettet har vært nede. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302543-nhd/#findComment-2452697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.