Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Hei

Jeg merker det er et press på oss for å arrangere en "kul" bursdag. Ungene bruker uttrykk som :"han skal i en veldig bra bursdag", og mener da en som er arrangert ute, f.eks bowling, kinobursdag, lekeland osv.

Datteren min bli 9 nå snart, og vi skal ha barnebursdag hjemme. Etter hennes initiativ. Jeg må inrømme at jeg blir litt svett, jeg vil jo ikke at ungene skal gå å snakke om at det var en kjip bursdag liksom! Vi har ikke så stor plass, og er heller ikke så drevne når det gjelder å holde selskaper (hverken for barn eller voksne). Jeg får rett og slett litt prestasjonsangst!

Har dere noen tips til hva vi kan gjøre som jenter i den alderen liker godt, uten at det tar for stor plass?

Tenkte jeg skulle kjøpe inn endel perler etc sånn at de kan lage seg smykker som kan ta med hjem. Er det er grei ide? Tips til hvor jeg får kjøpt det uten at det koster skjorta?

Hvor lenge arrangerer man egentlig barnebursdager? Slutter ved 10 år? 12 år? Når barna selv vil?

Andre tips?

Synes det er litt synd at folk liksom skal overgå hverandre i kule selskaper......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man slutter vel egentlig aldri med bursdagsfeiringer, gjør man? Tror det er vanlig å be på bursdag i alle fall ut ungdomsskolen? Bursdagene endrer vel karakter, men dog?

Tips til jentebursdag:

Dansebursdag - rigg til med musikken jentene liker, og litt kule lys (dersom du ikke har diskolignende lys, forhør deg blant venner og kjente - kanskje noen har noe? Vi har en billig lampe med flere fargespotter, type rund lampe som roterer - veldig kult synes åtteåringen vår;-) Slike koster ikke all verden i innkjøp heller (omlag 200 kroner???) - og kan jo event være en del av bursdagsgaven til bursdagsjenta???? Ha "disko" i et så mørkt rom som mulig. Dekk event vinduer med mørke pledd eller lignende. Dersom du har muligheten, finnes det sånne selvlysende partystaver (ligner på sugerør, skal knekkes og lyser av seg selv i noen timer) - selges på partybutikker.

Kjenner du noen som har ei litt eldre jente som er danseinteressert? Da kan man "leie" henne inn som "danseinstruktør - var veldig pop i ei jente jeg kjenners bursdag (her ble et eldre søskenbarn brukt - fikk vel en femtilapp i betaling :-)

Perleideen synes jeg er fin :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450618
Del på andre sider

Gjest efoll

Man slutter vel egentlig aldri med bursdagsfeiringer, gjør man? Tror det er vanlig å be på bursdag i alle fall ut ungdomsskolen? Bursdagene endrer vel karakter, men dog?

Tips til jentebursdag:

Dansebursdag - rigg til med musikken jentene liker, og litt kule lys (dersom du ikke har diskolignende lys, forhør deg blant venner og kjente - kanskje noen har noe? Vi har en billig lampe med flere fargespotter, type rund lampe som roterer - veldig kult synes åtteåringen vår;-) Slike koster ikke all verden i innkjøp heller (omlag 200 kroner???) - og kan jo event være en del av bursdagsgaven til bursdagsjenta???? Ha "disko" i et så mørkt rom som mulig. Dekk event vinduer med mørke pledd eller lignende. Dersom du har muligheten, finnes det sånne selvlysende partystaver (ligner på sugerør, skal knekkes og lyser av seg selv i noen timer) - selges på partybutikker.

Kjenner du noen som har ei litt eldre jente som er danseinteressert? Da kan man "leie" henne inn som "danseinstruktør - var veldig pop i ei jente jeg kjenners bursdag (her ble et eldre søskenbarn brukt - fikk vel en femtilapp i betaling :-)

Perleideen synes jeg er fin :-)

Ja, diskoideen har jeg tenkt på. Må i tilgelle gjennomføres på rommet til jenta, og det er jo lyst, da....må dekke til vinduet med noe....kanskje en ide. Kan kanskje kjøpe den plata til High school musical, er det kult? Har du flere tips til musikk? Vi er ikke helt med der tror jeg. Hits for kids?

Hvis alt går skeis så kan vi kanskje sette på en dvd (men en av de nyeste filmene?) Egentlig synes jeg det er litt kjedelig, men hvis det er krise og de kjeder seg.....?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450630
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal tenke på hva som er kul bursdag og ikke, fordi det gjelder ikke for alle. Min datter synes det er vel så greit med hjemmebursdag som ute. Og når de har hatt bowlingbursdag så har de bare hatt med tre-fire gjester.Hjemme kan de ha mange flere gjester, man skal jo ikke ruinere seg ute heller da.

Det med perler høres koselig ut, men er de mange så må du regne med at ikke alle vil alt. De styrer bra aktiviteter sjøl i den alderen. Min datter på ti hadde selskap i går, det var i utgangspunktet innvitert 11stk. Fire meldte avbud og tre stk kom.....(men det er en annen sak)

De lekte flasketuten peker på, stol-leken, gjemsel, hviskeleken mm. Jeg trengte ikke sette igang noe. De hadde også ps2 og singstar, det var jo kjempegøy å høre på dem. Alle sang i kor :)

Gjestene sa forresten at det bare var bra at de ikke ble så mange, for da var det lettere å få gjort ting. Jeg har sett at ting går i stå når det er mange gjester fordi det alltid er noen som ikke vil gjøre det og det. Det kan være greit å ha et par alternativer å velge i.

Eneste jeg kan si som jeg har merket meg med ungene, de forventer/regner med at du har godtepose/godterier til dem. En gang satte jeg bare en skål på bordet, en annen gang kjøpte jeg eggeglass i fine farger og satte kinderegg oppi, de fikk med eggeglasset hjem. En annen gang kjøpte jeg tegneblokker som jeg pakket inn og sendte med dem hjem, det likte de faktisk :)

Det var den gangen jeg skulle hoppe over snop. De savnet snop underveis, men det gikk bra når de fikk gave :) De kostet bare ti kr stk altså. Beklager at dette ble så langt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450633
Del på andre sider

Ja, diskoideen har jeg tenkt på. Må i tilgelle gjennomføres på rommet til jenta, og det er jo lyst, da....må dekke til vinduet med noe....kanskje en ide. Kan kanskje kjøpe den plata til High school musical, er det kult? Har du flere tips til musikk? Vi er ikke helt med der tror jeg. Hits for kids?

Hvis alt går skeis så kan vi kanskje sette på en dvd (men en av de nyeste filmene?) Egentlig synes jeg det er litt kjedelig, men hvis det er krise og de kjeder seg.....?

Nå har jeg ikke jenter selv (bare jentenieser), så jeg er ikke helt inne på "jentemusikk" for niåringer.... Mine nieser skulle kjøpe seg musikk i påska og valget sto mellom Rihanna og (og her holdt jeg på å miste munn og mæle) - åttitallsheltene ZOO. De hadde sett Kjetil Stokkan og "Romeo" på grand prix, og ble inspirert. Rare unger!

Men jeg vil tippe at hits for kids er OK, Rihanna, high school musical er sikkert midt i blinken- kanskje Hannah Montana?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450636
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke jenter selv (bare jentenieser), så jeg er ikke helt inne på "jentemusikk" for niåringer.... Mine nieser skulle kjøpe seg musikk i påska og valget sto mellom Rihanna og (og her holdt jeg på å miste munn og mæle) - åttitallsheltene ZOO. De hadde sett Kjetil Stokkan og "Romeo" på grand prix, og ble inspirert. Rare unger!

Men jeg vil tippe at hits for kids er OK, Rihanna, high school musical er sikkert midt i blinken- kanskje Hannah Montana?

''Nå har jeg ikke jenter selv'' uff, det ble jo litt feil - jeg HAR jo ei jente, da - men hun er så lita at for henne er det "lille bille" og barnas supershow som gjelder :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450639
Del på andre sider

Gjest efoll

Jeg synes ikke du skal tenke på hva som er kul bursdag og ikke, fordi det gjelder ikke for alle. Min datter synes det er vel så greit med hjemmebursdag som ute. Og når de har hatt bowlingbursdag så har de bare hatt med tre-fire gjester.Hjemme kan de ha mange flere gjester, man skal jo ikke ruinere seg ute heller da.

Det med perler høres koselig ut, men er de mange så må du regne med at ikke alle vil alt. De styrer bra aktiviteter sjøl i den alderen. Min datter på ti hadde selskap i går, det var i utgangspunktet innvitert 11stk. Fire meldte avbud og tre stk kom.....(men det er en annen sak)

De lekte flasketuten peker på, stol-leken, gjemsel, hviskeleken mm. Jeg trengte ikke sette igang noe. De hadde også ps2 og singstar, det var jo kjempegøy å høre på dem. Alle sang i kor :)

Gjestene sa forresten at det bare var bra at de ikke ble så mange, for da var det lettere å få gjort ting. Jeg har sett at ting går i stå når det er mange gjester fordi det alltid er noen som ikke vil gjøre det og det. Det kan være greit å ha et par alternativer å velge i.

Eneste jeg kan si som jeg har merket meg med ungene, de forventer/regner med at du har godtepose/godterier til dem. En gang satte jeg bare en skål på bordet, en annen gang kjøpte jeg eggeglass i fine farger og satte kinderegg oppi, de fikk med eggeglasset hjem. En annen gang kjøpte jeg tegneblokker som jeg pakket inn og sendte med dem hjem, det likte de faktisk :)

Det var den gangen jeg skulle hoppe over snop. De savnet snop underveis, men det gikk bra når de fikk gave :) De kostet bare ti kr stk altså. Beklager at dette ble så langt :)

Tusen takk for mange tips!

Jeg skal sørge for godteposer :) Det med kinderegget var jo morsomt, da.

Så rart at folk ikke ga beskjed om at de ikke kom! Vi har invitert ca 10, men jeg vet at det arrangeres en bursdag i nabolaget samme dagen, så jeg tror ikke alle kommer. Synes det er leit hvis det bare kommer 3- 4 da....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450640
Del på andre sider

Gjest efoll

Takk for tips! Rihanna og Hannah Montana skriver jeg opp....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450643
Del på andre sider

Tusen takk for mange tips!

Jeg skal sørge for godteposer :) Det med kinderegget var jo morsomt, da.

Så rart at folk ikke ga beskjed om at de ikke kom! Vi har invitert ca 10, men jeg vet at det arrangeres en bursdag i nabolaget samme dagen, så jeg tror ikke alle kommer. Synes det er leit hvis det bare kommer 3- 4 da....

''Synes det er leit hvis det bare kommer 3- 4 da....''

Det gikk som sagt bra, men ja...jeg hadde jo forberedt endel til dette selvsagt. Datteren min var glad for dem som kom, det var de tre næreste vennene :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450646
Del på andre sider

Da datteren min var i den alderen, var pysjparty (vanlig bursdag, men alle har på seg nattøy i stedet for penklær) og forskjellige variasjoner av karnevalsbursdag populært (kle deg ut som ditt idol, som ditt drømmeyrke,...).

I en periode var karaoke og disko-varianter veldig i skuddet blant de som er født noen år senere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450704
Del på andre sider

Vi hadde perler i bursdagen til min 7 åring. Det er lurt å forberede litt på forehånd - det er ikke alle som er like flinke til å knytte perlen fast på snoren for eksempel - jeg måtte hjelpe mange og da ble det venting før de kom igang.

Jeg kjøpte perler på panduro. Settet hvor de laget en nøkkelring (perledukke) var mest populært.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450934
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke lest de andre svarene, så det er mulig at du har fått dette før, men uansett: vi har alltid hatt bursdagene hjemme. Nå har vi svært god plass, men det har vi ikke alltid hatt. Selv da vi bodde trangere, synes vi det var koseligere å ha det hjemme. Da barna begynte å bli større, hadde vi gjerne temabesøk: en Harry Potter kveld, en gang var det Idol-kveld, da kledde de seg ut som sine Idol-favoritter og vi så på Idol som en den av underholdningen, en gang var det "kjendis-fest" osv. Av en eller annen grunn var det jenten min som var mest på dette, gutten har alltid hatt mer tradisjonelle besøk.

Hvor lenge de holder på?? Sønnen min ble 17 i fjor, da var det hamburgere, kake og boller, samt film på storskjerm med snacks... Jeg tror de holder på så lenge VI orker! Nå har han riktignok sagt at på 18-årsdagen trenger ikke vi å være hjemme...:-)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450939
Del på andre sider

Gjest efoll

Nå har jeg ikke lest de andre svarene, så det er mulig at du har fått dette før, men uansett: vi har alltid hatt bursdagene hjemme. Nå har vi svært god plass, men det har vi ikke alltid hatt. Selv da vi bodde trangere, synes vi det var koseligere å ha det hjemme. Da barna begynte å bli større, hadde vi gjerne temabesøk: en Harry Potter kveld, en gang var det Idol-kveld, da kledde de seg ut som sine Idol-favoritter og vi så på Idol som en den av underholdningen, en gang var det "kjendis-fest" osv. Av en eller annen grunn var det jenten min som var mest på dette, gutten har alltid hatt mer tradisjonelle besøk.

Hvor lenge de holder på?? Sønnen min ble 17 i fjor, da var det hamburgere, kake og boller, samt film på storskjerm med snacks... Jeg tror de holder på så lenge VI orker! Nå har han riktignok sagt at på 18-årsdagen trenger ikke vi å være hjemme...:-)

mvh

Den med 18 årsdagen var jo søt, da!

Takk for tips. Det er litt sent å tenke på temabursdag nå for det er ikke så lenge til festen går av stabelen. Får tenke på det til neste gang.

Jeg har forelsått endel av det dere skriver her inne for jenta mi. Men hun er utrolig konservativ! Det skal være akkurat som før, liksom....merkelig. Ikke engang Disney-quiz ville hun ha. Tampen brenner etc er godkjent. Sånt som vi har gjort tusen ganger før....

Musikk og snop er i hvert fall faste ingdredienser. Så får vi se....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2450980
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Den med 18 årsdagen var jo søt, da!

Takk for tips. Det er litt sent å tenke på temabursdag nå for det er ikke så lenge til festen går av stabelen. Får tenke på det til neste gang.

Jeg har forelsått endel av det dere skriver her inne for jenta mi. Men hun er utrolig konservativ! Det skal være akkurat som før, liksom....merkelig. Ikke engang Disney-quiz ville hun ha. Tampen brenner etc er godkjent. Sånt som vi har gjort tusen ganger før....

Musikk og snop er i hvert fall faste ingdredienser. Så får vi se....

Da er jo hun lett å tilfredsstille og det er jo det viktigste! :-)

Vi hadde barneselskap for ikke lenge siden, 8-årsselskap, og det som virkelig slo an var å slå katta ut av sekken. I stedet for en ordentlig piñata brukte jeg en papirpose, oppi der la jeg godteriet ungene skulle få. Så fikk de sitte i ring og komme opp og slå etter tur. Jeg brukte ikke bind for øynene på dem, jeg, de bommet jammen meg nok likevel.

Og du, hvis du velger å gjøre dette: Mannen min puttet oppi masse popcorn. For all del, ikke gjør det! Ikke popcorn i sekken!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2451044
Del på andre sider

Hos oss har de hatt store bursdagsselskaper fram til 10 år, dvs alle guttene eller jentene i klassen, pluss venner fra andre sammenhenger. F.o.m. 11 år har det vært de vennene de har vært mest sammen med. Fra ungdomsskolen har våre hatt ansvaret for å ordne til bursdagsselskapet selv, og vi foreldrene har vært på besøk hos naboer under selskapet. Men vi har jo i alle år hatt selskap også med familie og familievenner, og da er det vi voksne som har hovedansvaret for å ordne i stand.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2451048
Del på andre sider

Da er jo hun lett å tilfredsstille og det er jo det viktigste! :-)

Vi hadde barneselskap for ikke lenge siden, 8-årsselskap, og det som virkelig slo an var å slå katta ut av sekken. I stedet for en ordentlig piñata brukte jeg en papirpose, oppi der la jeg godteriet ungene skulle få. Så fikk de sitte i ring og komme opp og slå etter tur. Jeg brukte ikke bind for øynene på dem, jeg, de bommet jammen meg nok likevel.

Og du, hvis du velger å gjøre dette: Mannen min puttet oppi masse popcorn. For all del, ikke gjør det! Ikke popcorn i sekken!

Vi har også hatt pinjata, og det var veldig stas for barna:-)

LOL til det med popcorn!!

Jeg hadde på forhånd sortert godteriet i poser, slik at det var én pose til hver. Noen måneder senere kom jeg for å hente poden på en annen bursdag hvor de også hadde pinjata - de skulle akkurat til å slå på den da jeg kom. Der lå godteriet bare "fritt", og det førte til at noen veldig frampå gutter klarte å raske til seg det meste, så kan være lurt med 'porsjonspakker';-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302544-barnebursdag/#findComment-2451119
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...