Gå til innhold

Har ditt barn diktat el.l

Anbefalte innlegg

Tilbake til datteren min og rettskriving, engelsk etc.

Jeg kom til å tenke på at de ikke har diktater i norsk i klassen hennes. Hvordan skal da barnet mitt lære at ikke skrives med to k'er? Selvsagt vil hun lære ved at hun leser endel, men bør ikke læreren legge opp til diktater feks?

Hvordan lærer ditt barns lærer bort rettskriving....?

Kanskje det er noen lærere her som kan svare?

Jeg vet jo heller ikke hva som er normalt nivå å ligge på i 3.trinn...

Skal forresten kjøpe Josefinespill til henne (eller til begge barna egentlig). Håper det er bra spill. Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302546-har-ditt-barn-diktat-ell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Jeg har en gutt i første klasse, de har allerede begynt med diktat i norsken for og få en start på rettskrivingen.

I nabokommunen har de ikke noe slikt i første, der har de omtrent ikke innført skriving i det hele tatt, så det varierer tydligvis mye.

Min tredjeklassing kommer stadig hjem med diktater som skal rettes. Nå er skolen "vår" ganske tradisjonell i oppbygging - de opererer ennå med klasser (vel de er vel formelt delt inn i basegrupper eller hva det heter, men disse er reelt en god, gammel klasse). - vet at andre skoler følger andre pedagogiske prinsipper - så hvor vanlig diktat er, skal jeg ikke uttale meg om.

Gjest prust

Min gutt går i tredje klasse - og de har seks øveord hver uke (2 på engelsk og 4 på norsk), og dise skal skrives så pent som mulig 5 ganger på hvert ord. Øveordboka leveres inn hver fredag, og da har de diktat på de ordene. Diktaten rettes, og vi foreldre signerer hver uke. I løpet av uka øver vi muntlig på de seks ordene, og han staver dem for meg mens vi lager middag, på badet, på sengekanten osv.

De har også "forfatterbok" der de skriver små historier. Der retter læreren de ordene de "bør" kunne + tegnsetting, stor/liten bokstav osv.

Her fant jeg en link med en del norsk-opplæring på nett: http://www.minskole.no/minskole/pilot.nsf/faglenker?openview&cat=Norsk

Kanskje denne kan brukes (har ikke sjekket den ut)? http://www.gyldendal.no/abc/#

Kanksje du finner noe her? Ellers så har vi nettopp begynt å bruke denne i matematikken: http://www.gyldendal.no/multi/

Vår 3. klassing har diktat hver uke. De får 5-8 ord eller setninger de skal øve på gjennom uka. Torsdag har de diktat.

I tillegg har de penskrift, der de også øver på øveordene.

Så langt tror jeg ikke de har diktat i engelsk. I alle fall ikke som de skal øve på hjemme.

Jeg synes også det er litt rart at de fokuserer så mye på et fremmedspråk, og ikke mer på morsmålet.

Engelsk er viktig å kunne - rettskrivning i engelsk også, men det er jo viktigere å kunne norsk :)

Annonse

Min 3.-klassing har øveord og diktat nesten hver uke, slik jubalong70 beskriver.

Sønnen min, som nettopp fylte 9 år, er elendig til å stave (på norsk - engelsk har han omtrent null peiling på, både skriftlig og muntlig) hvis det kan være noen trøst.

Ja, en liten trøst er det jo. Jeg vet jo heller ikke hva som er normalt for en tredjeklassing, kan hende bekymrer jeg meg for mye? Hun er min eldste, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag....

Vår 3. klassing har diktat hver uke. De får 5-8 ord eller setninger de skal øve på gjennom uka. Torsdag har de diktat.

I tillegg har de penskrift, der de også øver på øveordene.

Så langt tror jeg ikke de har diktat i engelsk. I alle fall ikke som de skal øve på hjemme.

Jeg synes også det er litt rart at de fokuserer så mye på et fremmedspråk, og ikke mer på morsmålet.

Engelsk er viktig å kunne - rettskrivning i engelsk også, men det er jo viktigere å kunne norsk :)

Jeg synes også at de burde fokusere mer på norsk enn på engelsk. Men begge ting må jo læres. Jeg synes kanskje de kunne hatt mer terping på dobbel konsonant etc. Men det er jo mulig det kommer senere....?

Min gutt går i tredje klasse - og de har seks øveord hver uke (2 på engelsk og 4 på norsk), og dise skal skrives så pent som mulig 5 ganger på hvert ord. Øveordboka leveres inn hver fredag, og da har de diktat på de ordene. Diktaten rettes, og vi foreldre signerer hver uke. I løpet av uka øver vi muntlig på de seks ordene, og han staver dem for meg mens vi lager middag, på badet, på sengekanten osv.

De har også "forfatterbok" der de skriver små historier. Der retter læreren de ordene de "bør" kunne + tegnsetting, stor/liten bokstav osv.

Her fant jeg en link med en del norsk-opplæring på nett: http://www.minskole.no/minskole/pilot.nsf/faglenker?openview&cat=Norsk

Kanskje denne kan brukes (har ikke sjekket den ut)? http://www.gyldendal.no/abc/#

Kanksje du finner noe her? Ellers så har vi nettopp begynt å bruke denne i matematikken: http://www.gyldendal.no/multi/

Takk for linkene, skal sjekke det ut....

3. klassingen min har 6 "øveord" i norsk hver uke. De har diktat hver torsdag for å sjekke om de kan dem.

De nye Josefinespillene har jeg ikke prøvd, men vi har noen av de gamle, og noen fra Lek&Lær. De lærer mye av dem. Vurderte mattespillet, men har ikke kjøpt noe ennå.

Min 3. klassing har test i engelsk når de er ferdig med et tema (feks frokost). Jeg tror ikke fokuset er veldig på rettskriving da. Det står ord og bilder også skal ordene plsseres ved riktig bilde.

I norsk har de øveord hver uke, men ikke ukentlig test. En gloseprøve nå og da. Ser at hun skriver mye feil. Dobbeltkonsonanter feks. Er litt usikker på hvor mye vi foreldrene skal legge oss opp i det hun har skrevet og rette. Det har jeg tenkt å ta opp på foreldresamtale til uka.

Annonse

Ja, en liten trøst er det jo. Jeg vet jo heller ikke hva som er normalt for en tredjeklassing, kan hende bekymrer jeg meg for mye? Hun er min eldste, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag....

Jeg synes i hvert fall ikke man trenger å tenke på dysleksi selv om de staver ordene omtrent som de uttales, i den alderen.

Min 9-åring er barn nr. to, søsteren hadde vel én stavefeil i løpet av hele skolegangen sin , så den husker hun ennå ("gjernbanestasjon"). Lillebroren er mer gjennomsnittlig - og jeg synes jo han er helt på jordet, siden jeg ikke er vant til å ha barn som ikke automatisk staver riktig når de har sett ordene i en bok. Men læreren hans er ikke bekymret, og jeg har ikke inntrykk av at han ligger helt på bånn.

Det er viktig at de ikke må øve så mye at de får aversjon mot lesning, da det er grunnlaget for svært mye

tror

Hei,

Har også en 3. klassing, og de har ukeslutt prøver hver fredag. Her har de øvesettninger, engelske og ukesmål, Dette får de spørsmål i på fredager. Får stadig hjem prøver vi må signere. Det er kjempe gøy å se hvor flinke de blir. For øvelse gjør virkelig mester;-) hun er i huset er heller ikke så flink i hverken lesing eller skriving, men når hun øver blir hun bedre, det ser hun.

Vi har innført tidtaging på gitte ant settninger hun skal lese, så tar vi tiden 3 ganger og ser forskjellen fra første til siste gang. Da blir hun så stolt, og motivert til å fortsette ;-)

forslag til hvordan de kan lære rettskriving: kryssord, både norsk og engelsk.

Vi har magnus og myggen tallbutikken, den er kjempefin for 5 åringen vår. Han elsker å sitte å regne sammen opp til 6 og angi mengde. Nå vil han gjerne videre. I påsken øvde han på bokstavene... målet hans er å bli først ferdig med boken.... (de fikk hver sin til påske hun (9 år) gangetabellen og han (5år) skrivebok)

Lykke til :-)

Gjest tjomsa

Sønnen min har hatt diktatord siden midten av 1. klasse. Han går nå i andre klasse. De har ikke hatt diktatord hver uke, men neste. Synes skolen har vært for ambisiøs, i hvert fall i 1. klasse. Kan til illustrasjon oppgi diktatordene de skulle skrive da de lærte om bokstaven z og c:

zorro

wc

carlsen

cecilie

zalo

Ikke lett for en førsteklassing som knapt greier å lese de "normale" bokstavene...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...