Gå til innhold

Har ditt barn diktat el.l

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana

Jeg har en åttendeklassing, h*n har ikke hatt mange ditater i sin tid på skolen. De hadde kanskje en fire-fem til sammen på mellomtrinnet. Likevel skriver h*n feilfritt norsk.

Andreklassingen har hittil ikke hatt diktat. Så nei, mine barn har ikke diktat på skolen. Men de jobber da med rettskriving likevel, i form av oppgaver og skriving og slikt.

Fortsetter under...

Diktat er vel ikke først og fremst en måte å lære på, men en måte å bli prøvd på... Det viktigste er nok hva som ellers skjer i timene, variasjon i arbeidsformer, systematikk i arbeidet m.m. Ellers er lesing den aller beste veien til godt språk, både muntlig og skriftlig, i tillegg til at det er veien til annen kunnskap, så om skolen legger vekt på lesing er det bra. Hvis barnet ditt synes det er gøy med prøver kan dere jo lage en liten diktat hjemme ;) Josefine-spillet kjenner jeg ikke til, men generelt er spill en super aktivitet for samhandling og læring, ofte anbefalt ift. matematikk også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...