Gå til innhold

Reise med fly alene

Anbefalte innlegg

Gjest jamvold

Jeg ville ikke gjort det så lenge han må bytte fly, men så er jeg er skikkelig "verstafallstenker" også... Tenker typisk at flyet blir forsinket så han ikke når neste fly, blir sittende alene på flyplassen i timesvis osv. Vet jo at flyselskapene skal ta vare på barn som reiser alene, men stoler slett ikke på at det hadde skjedd!

mvh

Helt enig med deg. Det er for mye som kan gå galt.

Fortsetter under...

En mor jeg kjenner (ref. annet innlegg) har ikke latt barna sine ta buss eller tog alene, med mindre det er lokalbuss, noen gang - nå er de etterhvert godt oppi tenårene og har aldri reist noe sted alene... Så foreldre er veldig forskjellige!

Jeg kjenner unger som ikke tok bussen innenfor bygrensa alene før de var 12 år... Da hadde jeg selv reist alene med ferje + buss i mange år alt. Men jeg hadde neppe sendt mine alene avgårde på samme måten. ;o)

Vår eldste reiste alene fra Oslo til Trondheim i fjor sommer. Da var hun 7,5 år gammel.

Vinteren før reiste hun og lillesøsteren alene fra Trondheim til Oslo - det gikk også helt fint.

De har reist endel med fly før.

Om gutten ikke hadde store motforestillinger, så ville jeg ha sendt ham. Han blir jo fulgt.

Jeg reiste alene med tog til Tyskland som 12-åring. Det innebar nattog fra Oslo til København. Bytte der. Bytte i Hamburg (rimelig stor togstasjon), og ombord på et lite somletog som tok meg til besteforeldrene mine. Der ble jeg hentet.

Det gikk så fint atte :)

Jeg snakket tysk flytende og trivdes i eget selskap + at dette begynner å bli noen år siden nå :)

*imponert* 12-åringen min hadde definitivt ikke reist avgårde... og ikke hadde mor turt å sende henne avgårde heller.

Gjest Elextra

Jeg kjenner unger som ikke tok bussen innenfor bygrensa alene før de var 12 år... Da hadde jeg selv reist alene med ferje + buss i mange år alt. Men jeg hadde neppe sendt mine alene avgårde på samme måten. ;o)

Husker jeg selv gikk til stasjonen og tok lokaltoget til byen for å møte min far før jeg kunne lese navnet på stasjonene underveis. Og jeg kunne lese i god tid før jeg begynte på skolen! Hadde nok ikke sendt min 5-6-åring med toget på den måten, tror jeg.

Innland: ja

Utland: tja - nei.

Har selv en 10-åring som er invitert på besøk til en kamerat som midlertidig bor i et annet land som det ikke går direktefly fra Norge til. Dvs bytte enten i Englend, Tyskland eller Nederland. Det ble for tøft å svelge. Ser for meg forsinkelser og flypersonale som skal forklare dette på engelsk til sønnen min. Konklusjon: det blir ikke noen alenereise til utlandet på han!

AneM1365380603

Innland: ja

Utland: tja - nei.

Har selv en 10-åring som er invitert på besøk til en kamerat som midlertidig bor i et annet land som det ikke går direktefly fra Norge til. Dvs bytte enten i Englend, Tyskland eller Nederland. Det ble for tøft å svelge. Ser for meg forsinkelser og flypersonale som skal forklare dette på engelsk til sønnen min. Konklusjon: det blir ikke noen alenereise til utlandet på han!

Den konklusjonen har jeg ingen problemer med å forstå! Jeg håper sønnen din er av samme oppfatning :)

Annonse

Gjest ViViola

Husker jeg selv gikk til stasjonen og tok lokaltoget til byen for å møte min far før jeg kunne lese navnet på stasjonene underveis. Og jeg kunne lese i god tid før jeg begynte på skolen! Hadde nok ikke sendt min 5-6-åring med toget på den måten, tror jeg.

Litt rart dette med hvordan tidene forandrer seg, ja. Jeg ble visst sendt alene med bussen fra jeg var 3,5 år, da var riktignok "avsender" og "mottaker" i hver sin ende, og ingen bussbytter. Men det var jo plenty med stopper, da, og ett sted sto bussen lenge og ventet pga korrespondanse med andre busser. Turen tok vel omtrent 45 minutter.

Og jeg reiste hele reisen på 1 t 10 minutter inkl bussbytte fra året før jeg begynte på skolen (da jeg var drøyt 6).

Jeg har nå en 5-åring og en 7-åring, men ikke om alt i verden jeg hadde sendt dem avgårde på buss alene, verken som 3-åringer eller nå. Den eldste kjører dog skolebuss, men det er omtrent det eneste jeg takler. He-he. Og det er nok mer meg det står på, ja, den eldste er jo verdensmester i ALT, og mener hun fikser hva som helst.

*imponert* 12-åringen min hadde definitivt ikke reist avgårde... og ikke hadde mor turt å sende henne avgårde heller.

Jeg hadde nok ikke blitt sendt i disse dager, jeg heller.

Men i "urtiden" var nå verden et tryggere sted.

Jeg kan heller ikke huske at jeg var spesielt nervøs.

Jeg hadde med meg matpakke, flere bøker å lese i, penger nok til å takle evt. hindringer. I tillegg var jeg reisevant og trivdes i mitt eget selskap. Jeg snakket også flytende tysk, så språket var ingen hindring heller.

Husker jeg satt og kikket på folket, leste, spiste, sov litt og hadde det helt fllott.

Men det var godt å komme frem :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...