Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min 7-åring bruker setet sitt med rygg på hver minste tur med bilen, dette tar jeg som en selvfølge, og det er en fin vane!

Men jeg må si at klassekompisene ikke har samme vane hjemmefra, de sitter ofte usikret i forsetet til å fra skole og sfo, men dem om det, det blir ikke aktuelt i min bil eller med mine unger.

Men i dag skulle skolen på tur, det var et godt stykke å kjøre i privatbiler på vinterveier, så jeg leverte 7-åringen og setet.

Men av de tredve 7-åringene som var der var det ikke en eneste en som hadde med sete eller pute, og i den bilen han satt i var det bare han som hadde, så han fikk sitte foran, hmmm!

Forvirra her nå jeg, han ble selvfølgelig erta for setet sitt av de andre da, men han tåler det håper jeg.

Jeg syns det er en veldig betryggende ting at han er sikret i andres og våres biler, en billig ekstraforsikring, han sitter jo mye bedre også, og om han sovner henger han ikke i selen.

Faktisk er jeg litt irritert nå, for jeg skulle egentlig stille som sjåfør selv i dag, men jeg hadde ikke kjørt et eneste barn uten pute eller sete, og ingen av 7-åringene hadde fått sittet foran der det var airbag sånn som min sønn gjorde.

Så nå har jeg skrevet av meg litt frustrasjon :)

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Flott at du er en ansvarlig mor! Barna er det viktigste vi har, så det burde være en selvfølge at alle vil sikre dem best mulig...;(

Selv uten airbag i passasjersetet, satt mine barn bak i bilen, til de var store nok til å sitte foran, uten pute ;)

Mrs. Wallace

Sjuårigen min sitter alltid i sete.

Og hva angår å sitte i forsetet: Jeg er livredd for at noen (le: fortrinnsvis velmenende besteforeldre) skal la guttungen sitte i forsetet på bil med kollisjonspute. Barn under 140 kan bli drept av at kollisjonsputa utløses, og det skal ikke alltid så mye til for at ei sånn pute utløses. Grøss. Akkurat det skremmer vannet av meg, jeg innrømmer det glatt.

Det blir helt feil å kritisere noen for å sikre barna sine bra i bil - man kan ikke sikre for bra. Men sete med rygg er unødvendig for en 7-åring. Men vi brukte pute til vår 7-åring da hun var det.

Forresten, hva mener du med "ikke sikret i bil til skolen"? Uten sete/pute, eller rett og slett uten sele i tillegg? For er det tilfelle så er det helt uhørt:-)

Det blir helt feil å kritisere noen for å sikre barna sine bra i bil - man kan ikke sikre for bra. Men sete med rygg er unødvendig for en 7-åring. Men vi brukte pute til vår 7-åring da hun var det.

Forresten, hva mener du med "ikke sikret i bil til skolen"? Uten sete/pute, eller rett og slett uten sele i tillegg? For er det tilfelle så er det helt uhørt:-)

Uten sikring til og fra skolen mener jeg uten sele, gjerne i forsetet, klin inni frontruten mens de vinker og veiver når de passerer, og dette gjelder ikke et eller to barn, men mange!

Og ja, ryggen på sete er på inntil videre, han er ikke vokst ut av det, og til nå har han vært veldig glad i det også, men når han blir for lang så blir det bare pute her også, og det har jeg ingen planer med å slutte med ennå!

Annonse

Uten sikring til og fra skolen mener jeg uten sele, gjerne i forsetet, klin inni frontruten mens de vinker og veiver når de passerer, og dette gjelder ikke et eller to barn, men mange!

Og ja, ryggen på sete er på inntil videre, han er ikke vokst ut av det, og til nå har han vært veldig glad i det også, men når han blir for lang så blir det bare pute her også, og det har jeg ingen planer med å slutte med ennå!

Huff, det er jo helt hårreisende. Men som sagt, svaret mitt var overhodet ikke ment som noe kritikk, det er ikke mulig å kritisere foreldre som bare vil det beste for barna sine:-)

Da vi skulle på tur med privatbiler med 1 klasse i fjor fikk ungene klar beskjed om å ha med pute.

Lærerene ga ettertrykkelig beskjed, er det noen uten pute, blir det ingen tur. Dette ble også tatt opp på foreldremøtet.

Når vi sa skulle på tur var det en ( av 24) som ikke hadde pute med. Men jeg hadde to seter i bilen fra før, så det ordnet seg.

Ser også stadig vekk unger som ikke er forskriftsmessig sikret.:( Mine to på 6,5 og 8 sitter i Recaro seter til vanlig, og har pute m/rygg som reserveseter. De vet også at de ikke får lov å sitte fremme i bil, og gir beskjed om noen sier de kan sitte der. *flinke barna mine*

Du er ikke på bærtur. All forskning viser at barna sitter tryggere i sete enn uten.

Når jeg ser usikrede barn i bil, velger jeg å tro at det dreier seg om uvitenhet. Jeg kan ikke forstå at noen velger å ikke sikre hvis de kjenner konsekvensene ved en evt. kollisjon.

Tidligere hadde jeg ikke nakkestøtter i baksetet på bilen så da måtte Snuppa pent ha ryggen på bilputa. Poden var litt for stor til ryggen så han slapp unna, men jeg likte det ikke.

Nå har jeg ny bil, med nakkesøtter bak så nå sitter også Snuppa kun på pute, men den må de begge to ha en god stund ennå. Det er airbag i passasjersetet fremme så der får ingen barn sitte hos meg! Likeså i midten bak, der er det nemlig bare hoftebelte, så inntil ungene eller evt. passasjerer blir 140 cm så fraktes ikke mer enn 2 barn i min bil.

Er det mulig?! Ingen av mine biler starter så lenge ikke alle i bilen har sikkerhetsselen på seg, det gjelder også kjæresten min! *Knurr*

Tidligere hadde jeg ikke nakkestøtter i baksetet på bilen så da måtte Snuppa pent ha ryggen på bilputa. Poden var litt for stor til ryggen så han slapp unna, men jeg likte det ikke.

Nå har jeg ny bil, med nakkesøtter bak så nå sitter også Snuppa kun på pute, men den må de begge to ha en god stund ennå. Det er airbag i passasjersetet fremme så der får ingen barn sitte hos meg! Likeså i midten bak, der er det nemlig bare hoftebelte, så inntil ungene eller evt. passasjerer blir 140 cm så fraktes ikke mer enn 2 barn i min bil.

Liker innstillingen, bra det ikke er bare meg : )

Jeg er dessverre ikke overrasket. Jeg er ped.leder i barnehage, og ser stadig foreldre komme med ungene (alt fra 2-åringer og opp) på fanget mens de kjører til barnehagen... Og selvfølgelig slengende uten belte i både for- og baksetet... Jeg blir helt matt...

7-åringen her (min stedatter) sitter i integrert barnesete i bilen. Dvs at vi kan vippe opp sitteputen slik at den kommer høyere, og det ligger en slags "arm" rundt rygglenet som gjør at beltet passer til halsen hennes.

Hos mamma'n har hun sittet i forsetet i bestefarens varebil, uten pute, da de bare hadde en bil og bestefaren skulle kjøre henne og broren på dansing for å gjøre mamma'n en tjeneste. Storebroren hennes? Han satt bak i "lasterommet"/"varerommet". På gulvet, selvfølgelig uten noen slags sikring. Jeg blir ENDA mattere...

Det er nok dessverre vanlig å slurve med bilsikring for en del - og dermed blir vi som tar det nogenlunde på alvor fort sett på som hysteriske...

Annonse

Da vi skulle på tur med privatbiler med 1 klasse i fjor fikk ungene klar beskjed om å ha med pute.

Lærerene ga ettertrykkelig beskjed, er det noen uten pute, blir det ingen tur. Dette ble også tatt opp på foreldremøtet.

Når vi sa skulle på tur var det en ( av 24) som ikke hadde pute med. Men jeg hadde to seter i bilen fra før, så det ordnet seg.

Ser også stadig vekk unger som ikke er forskriftsmessig sikret.:( Mine to på 6,5 og 8 sitter i Recaro seter til vanlig, og har pute m/rygg som reserveseter. De vet også at de ikke får lov å sitte fremme i bil, og gir beskjed om noen sier de kan sitte der. *flinke barna mine*

Det var ingen beskjed om at folk skulle ha med seg seter hos oss, men jeg vet jo at skolen ikke stiller med seter til en hel hurv, så jeg sendte med uansett jeg!

Men nå har det skjedd før at min sønn har sittet på bil med lærerne uten at jeg hadde fått beskjed om det på forhånd, da uten sete selvfølgelig, jeg blir litt provosert egentlig, hva om noe skjer?

Sønnen min tør ikke å si ifra om at han ikke får lov om noen voksne på skolen sier det er ok, men han syns det er ekkelt, for han vet reglene vi har hjemme.

Vi gjør som deg. Men de fleste rundt oss gjør som de fleste rundt deg. De er normalt oppegående og opplyste foreldre, så jeg skjønner det ikke.

De ungene som sitter på med meg, må sitte på pute. Jeg har flere ekstraputer.

Og i framsetet får de ikke sitte før de er STORE.

Sjuårigen min sitter alltid i sete.

Og hva angår å sitte i forsetet: Jeg er livredd for at noen (le: fortrinnsvis velmenende besteforeldre) skal la guttungen sitte i forsetet på bil med kollisjonspute. Barn under 140 kan bli drept av at kollisjonsputa utløses, og det skal ikke alltid så mye til for at ei sånn pute utløses. Grøss. Akkurat det skremmer vannet av meg, jeg innrømmer det glatt.

Så barn under 140 skal ikke sitte i sete med kollisjonspute i det hele tatt? ikke bare ifm bakovervendt sete mener jeg?

Jeg er dessverre ikke overrasket. Jeg er ped.leder i barnehage, og ser stadig foreldre komme med ungene (alt fra 2-åringer og opp) på fanget mens de kjører til barnehagen... Og selvfølgelig slengende uten belte i både for- og baksetet... Jeg blir helt matt...

7-åringen her (min stedatter) sitter i integrert barnesete i bilen. Dvs at vi kan vippe opp sitteputen slik at den kommer høyere, og det ligger en slags "arm" rundt rygglenet som gjør at beltet passer til halsen hennes.

Hos mamma'n har hun sittet i forsetet i bestefarens varebil, uten pute, da de bare hadde en bil og bestefaren skulle kjøre henne og broren på dansing for å gjøre mamma'n en tjeneste. Storebroren hennes? Han satt bak i "lasterommet"/"varerommet". På gulvet, selvfølgelig uten noen slags sikring. Jeg blir ENDA mattere...

Det er nok dessverre vanlig å slurve med bilsikring for en del - og dermed blir vi som tar det nogenlunde på alvor fort sett på som hysteriske...

Det var tilstander da han gikk i barnehagen også, jeg skrev under et papir på at de kunne ha han med på bilturer, om jeg fikk beskjed, og jeg fikk levere hans sete, for pute på to-åringer duger ikke!

En gang skulle de på tur i sånn liten minibuss, og jeg spurte om det var setebelte i den, og det var det, så jeg sendte med setet da jeg leverte.

Da fikk jeg beskjed av styreren at jeg ikke trengte sete, for det var ikke påbudt med setebelte i bussen.

Da ble jeg lettere irritert å sa at min sønn skulle sitte med setebelte i sete, påbudt eller ikke. Jeg ble ikke særlig populær da, for skulle min sønn sikres måtte jo resten å det, og det hadde de ikke forberedt seg på!

Så barn under 140 skal ikke sitte i sete med kollisjonspute i det hele tatt? ikke bare ifm bakovervendt sete mener jeg?

Nei, barn under 140 cm har ingenting i fremsetet med airbag å gjøre.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=929

Gjest togli

Godt å høre at det er flere som er som meg ;)

Den eldste blir snart 11 år gammel og hun har måttet bruke ryggen til puta si helt fram til nå nylig. Da var hun kjempehappy fordi ryggen ble for kort. Var nemlig litt flaut å være den eneste med rygg på setet ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...