Gjest Bekymra mamma Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Min datter på 2,5 gråter i søvne hver eneste kveld. Det starter omtrent 2 timer etter at hun har sovnet, gjerne 1-5 ganger hver kveld, men etter midnatt er hun stille resten av natta. Hun ligger og hulker litt / sutrer i søvne. Av og til ligger hun stille, andre ganger vrir hun seg litt. Hun sover definitivt, øynene er igjen. Det skjer altså gjentatte ganger 2-5 timer etter at hun har sovnet. Jeg har lest en del om nattskrekk, og registrerer at symptomene der er at barna er hysteriske, hyler, øynene er åpne og de kan være fysiske med slag og spark. (Det har vi også sett et par ganger da hun var rundt 2, men sjelden etterpå). Vi er i andre enden av skalaen, det er langt roligere. Vi har prøvd det meste, noen ganger å la henne ligge å klynke, andre ganger å ta henne opp. Noen ganger har det hjulpet å vekke henne og avbryte anfallet ved for eksempel gi henne vann, andre ganger gjør det vondt verre. Hun har et veldig godt språk, men det later ikke til at hun helt kan sette ord på hva som plager henne når hun våkner - om hun i det hele tatt er våken og bevisst nok til å få det med seg. Under selve gråteanfallet kan jeg stå ved siden og klappe henne på armen, men hun gråter videre - sovende. Tar jeg henne opp kan det gjerne skje at hun ikke er mottakelig for trøst, men vrir seg unna. De gangene hun faktisk våkner og det er noe, forteller hun jo hva hun vil, og er lett å få kontakt med. Kan det være nattskrekk selv om anfallene er såpass "milde"? Er det noe man kan prøve for å redusere anfallene? Hun er forøvrig akkurat i et skille når det gjelder soving. Hun sov på dagtid helt fram til jul, men da kuttet vi det ut, fordi hun ikke fikk sove til kvelden. En times dupp på dagen gjorde at hun lå våken til 21.00 - 21.30. Nå legger vi henne rundt 19.00, og hun sover gjerne i 12 timer. Normalt er hun ei harmonisk og blid jente. Det eneste hun sliter med er treg mage, men jeg har ikke inntrykk av at det er dette som plager henne på kveldene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302607-er-dette-nattskrekk-eller-mareritt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Du beskriver et vanlig symptomebilde, barn som gråter i søvne evt. våkner opp. Jeg synes ikke symptomene du er beskriver er typisk for mareritt eller skrekk anfall men mer som reaksjon på drømmer og opplevelse i disse, men også dette kan gi uro og gråt. Jeg synes din måte å takle symptomene på er helt adekvat, du vil oppleve av symptombildet varier over tid og at reaksjon på din behandling kan variere. Det er ufarlig og går over etter en tid, jeg syns dere kan ta det med ro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302607-er-dette-nattskrekk-eller-mareritt/#findComment-2451824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.