Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå finnes det vel knapt annet enn klorbasseng her i landet? Og babysvømming har jo vært praktisert i mange år så jeg tipper det går helt greit for friske barn. :o)

Da frøken var lita, det er jo 2 år siden, var det noen som la fram en undersøkelse som tydet på at nettopp babysvømming var med på å øke sjansen for astma. Er det jeg er litt redd for siden pappa her i huset har elendige luftveier.

Da frøken var lita, det er jo 2 år siden, var det noen som la fram en undersøkelse som tydet på at nettopp babysvømming var med på å øke sjansen for astma. Er det jeg er litt redd for siden pappa her i huset har elendige luftveier.

Da vet jeg sannelig ikke hva jeg ville gjort. Sannsynligvis hadde jeg droppet det, babysvømming er jo ikke livsviktig.

Da vet jeg sannelig ikke hva jeg ville gjort. Sannsynligvis hadde jeg droppet det, babysvømming er jo ikke livsviktig.

Nei det er det ikke. Var derfor jeg skrev her, for å høre hva andre DOLere syns :-) Er jo dumt å droppe det hvis babyen bare hadde hatt godt av det også.

Både jeg og pappa'n er pollenallergikere, men vi har vært på babysvømming med begge ungene uten at de har fått trøbbel. De er utrolig trygge i vann.

De arver jo ikke luftveiene, de arver anlegg for allergi. Og man vet jo ikke akkurat hva som utløser astma/allergi.

-selvom det foreløpig har gått bra med mine unger, er det jo umulig å si hvordan din unge reagerer. - det er alltid risikovurdering å ta. For å sette det på spissen: ungen kan utvikle astma pga klor, men h*n kan også drukne fordi h*n ikke har lært seg å snu seg i vannet som baby...

Kanskje Norges Astma- og Allergiforbund har noen svar?

Annonse

Persille1365381127

Billa ble dårlig av det, konstant forkjølet og hostete - men så fort vi sluttet ble hun bra.

Vi holdt på over to år, i forskjellige perioder - før vi skjønte at det var der problemet lå, men hun har vokst det av seg nå, heldigvis :)

Gjest annlovinda

Vi gikk på babysvømming med sønnen vår.

Etter ca 6 mnd ble han første gang så tett at han ble lagt inn på sykehuset. Det gjentok seg en gang til også før han fikk diagnosen astma.

Men om det kom av babysvømminga kan vi jo ikke vite, men fikk beskjed om at det ikke var det beste ang. barn og utvikling av astma. Nå er det riktignok 5 år siden.

Vi har tre unger som alle har vært med på babysvømming. Som det meste annet vitenskapelig, så strides de lærde om babysvømming øker risikoen for astma eller ikke.

http://www.mamut.net/livredning/newsdet139.htm

Vi har en sønn med barneastma, som han nå mer eller mindre har vokst av seg. Vi er en familie som er ofte i bassenget (en gang i uka fast), og har vært det siden barn nr. 1 ble født.

Som det meste annet må man vurdere sin egen situasjon. Dersom man tror barnet er disponert for astma, og man vil være på den sikre siden, så kan det tale for å droppe babysvømminga.

mvh

Vi har tre unger som alle har vært med på babysvømming. Som det meste annet vitenskapelig, så strides de lærde om babysvømming øker risikoen for astma eller ikke.

http://www.mamut.net/livredning/newsdet139.htm

Vi har en sønn med barneastma, som han nå mer eller mindre har vokst av seg. Vi er en familie som er ofte i bassenget (en gang i uka fast), og har vært det siden barn nr. 1 ble født.

Som det meste annet må man vurdere sin egen situasjon. Dersom man tror barnet er disponert for astma, og man vil være på den sikre siden, så kan det tale for å droppe babysvømminga.

mvh

''Childhood Ear Infections

by Dr. Michael A. Schmidt, April, 1990

Kan babysvømming ha negative helseeffekter ?

I et oppslag i VG 27.8 ble det referert fra en studie om babysvømming, der det ble skrevet at blant barn som er arvelig belastet med atopiske foreldre er det større tilbøylighet til å pådra seg luftveisinfeksjoner enn hos andre barn. Undertegnede, som er medforfatter til den publiserte artiklen (1) , har fått flere henvendelser vedrørende dette oppslaget som av mange ble oppfattet mer negativt enn det er grunnlag for.

Så lenge babyene holder seg friske, er det ingen grunn til ikke å fortsette med babysvømming. Det er heller ingen grunn til å la være å starte med babysvømming selv om en eller begge foreldre har asthma, eksem eller høysnue, da de aller fleste barna vil tolerere dette godt. Imidlertid vet barneleger av klinisk erfaring at ikke alle barn tåler dette like godt, og det er det denne undersøkelsen bekrefter. Men det gjelder altså bare omkring 10% av de som driver med babysvømming. De andre har ikke flere infeksjoner enn andre barn, og da er der verd å prøve. Men det er viktig å være klar over en mulig sammenheng med hyppige infeksjoner hos atopisk belastete barn, slik at man kan stoppe i tide.

1. Nystad W, Njå F, Magnus P, Nafstad F. Baby swimming increases the risk of recurrent respiratory tract infections and otitis media.

Acta Pædiatr 2003; 92: 905-9.

''

Både jeg og pappa'n er pollenallergikere, men vi har vært på babysvømming med begge ungene uten at de har fått trøbbel. De er utrolig trygge i vann.

De arver jo ikke luftveiene, de arver anlegg for allergi. Og man vet jo ikke akkurat hva som utløser astma/allergi.

-selvom det foreløpig har gått bra med mine unger, er det jo umulig å si hvordan din unge reagerer. - det er alltid risikovurdering å ta. For å sette det på spissen: ungen kan utvikle astma pga klor, men h*n kan også drukne fordi h*n ikke har lært seg å snu seg i vannet som baby...

Kanskje Norges Astma- og Allergiforbund har noen svar?

Der hadde du med ett godt poeng!

Annonse

Vår eldste var med på babysvømming fra hun var 10 uker gammel. Dette var i et vanlig klorbasseng (barnebasseng med varmere vann).

Hun er nå 8 år, og har så langt ikke tatt skade av det.

Merket ikke noe på henne mens vi gikk der heller.

Noen får problemer, da slutter dere - ikke sant :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...