Gå til innhold

Harry Potter : bøker og barnets alder

Anbefalte innlegg

Nå har 2.klassingen min og jeg lest 3dje boken i Harry Potter, og vi skal begynne på 4dje. Spørsmålet er når. Går det fint an å dure på - eller begynner handlingen nå å bli tøffere at det kan være lurt å vente?? Han er ikke noe sart av seg. Han har fått sett de to første filmene, men de andre er 11årsgrense på, så akkurat de får vente

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302644-harry-potter-b%C3%B8ker-og-barnets-alder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg syns firern var skummel, og jeg er stor jente :o) Jeg tror det er en grei regel at leseren følger Harrys alder i bøkene, sånn at det blir én bok i året.

Men for enkelte blir det jo uutholdelig å vente, så om han tåler den er det jo bare å kjøre på - du kjenner din sønn best. Hva med å lese den selv først?

Min 8-åring har fått høre nr 1-4. 5-7 venter vi litt med. Synes tematikken etc blir litt voksen utover i bøkene. Han får se filmene etterhvert som vi har lest bøkene. Hadde han mast på meg hadde vi nok lest videre, det er flere i klassen hans som har vært igjennom alle 7 bøkene.

Vi leser Ringenes Herre istedenfor, og den synes han utrolig nok er kjempefin. vi er nesten ferdige med den og jeg hadde aldri trodd han kom til å klare å henge med da jeg begynte å lese den for ham.

Min tredjeklassing er ferdig med den nest siste boka i Harry Potter - Leste vel de første fire i andreklassen, og nr. fem og seks i tredjeklassen. Har måttet "jukse" litt og fortelle han litt om noen ting som skjer (at karakterer vi er "glade i" dør og sånn), men ellers ingen problem.

Han har sett alle filmene bortsett fra den siste som kom, alle i etterkant av å ha lest færdig bøkene.

Det kommer jo an på barnet, men det er jo forskjell på det å bli lest for av en voksen, som kan stopp og forklare og eventuelt tilpasse lesingen, enn det å høre på lydbok eller se en film med masse skumle effekter.

Jeg begynte å lese HP for min sønn da han gikk i andre klasse, og vi begynte på ny bok etterhvert som vi ble ferdig. Men fordi det ikke ble lest hver dag, mener jeg å huske at hele 2. klasse gikk med til å lese de tre første bøkene.

I løpet av sommeren i melloom + 3. klasse ble vi ferdige med 4, 5 og 6, og så måtte vi smøre oss med tålmodighet til 7'ern forelå på norsk! ;-)

Innen da hadde hans mor blitt så hektet at hun ikke kunne vente på den norske utgaven, men leste ut den engelske på få dager i fjor sommer;-)

Min andreklassing har lest alle 7 bøkene. I begynnelsen leste vi sammen med henne, men ganske snart tok hun over selv, siden det ble så veldig spennende! I midten av bok nr. 5 ville hun at vi skulle lese igjen, så vi leste resten av den + nr. 6 sammen med henne. Da nr. 7 kom, var det løp & kjøp, og den leste hun selv. Hun har gjenfortalt mye av handlingen til oss, så vi har kunnet diskutere det mest skumle og triste. Må vel legge til at hun nok har leseferdigheter godt over gjennomsnittet for alderen, og at hun er rimelig tøff :-) Selv synes jeg vel egentlig at handlingen og språket (som er ganske vanskelig) passer bedre for eldre barn, men en må vel se litt på hva barnet ønsker og hva det tåler.

Annonse

Vi er snart ferdig med å lese 4. boka for jentene våre. De går i 1. og 3. klasse.

1. klassingen synes det blir litt avansert språk, og klarer ikke helt å følge med på alt.

3. klassingen (født i desember) sitter som fjetret og synes det er bare helt fantastisk.

Så veldig skummel er ikke 4. boka.

De blir jo mer og mer avanserte etterhvert. Det er egentlig bare å prøve seg frem, unger er så forskjellige. Jeg kjenner ei jente på 9 som har lest alle bøkene selv, mens min datter (like gammel)forstsatt sliter seg gjennom leseløvene. Leser du høyt for dem kan du jo bare gjøre det, du finner fort ut om de er for avanserte eller for skumle. Forøvrig finnes det drøssevis av alternativer til HP hvis du vil vente litt med dem. Feks Phenomena-serien. Ta en tur til folkebiblioteket, så får du hjelp der. Ta gjerne med barnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...