Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal prøve å fatte meg i korthet, men jeg trenger rett og slett en liten puff her.

Jeg har tidligere skrevet om min reiseangst samt annet som plager meg psykisk.

Nå har jeg fått beskjed om at vi har flere typer kreft i familien som mest sannsynlig er arvelig. Deriblant tarmkreft og underlivskreft.

Jeg har etter uttallige prøverørsforsøk ikke klart å bli gravid med min mann (noe som selvfølgelig har trigget både depresjoner og angst).

Jeg vurderer nå å be om fjerning av livmor og eggstokker.

Dette kan jo føre til en tidlig overgangsalder, og jeg er personlig i begynnelsen av 30 årene. Dette vet jeg i grunnen ikke så mye om, men har hørt litt om det bare..

Du har muligens ikke så god kjennskap til denne problemstillingen som kommer nå, men jeg setter pris på om du kan hjelpe meg å prøve å ressonnere litt...

Tror du angst/depresjoner vil forsterkes ved en tidlig overgangsalder, eller kan det muligens ta livet av en bekymring mindre og gjøre livet lettere?

Nå skal det sies at jeg har opplevd uttallige spontanaborter-snart 10 i rekken, og den siste aborten skjedde i forbindelse med at jeg fikk en vanncyste som sprakk i underlivet.

Det er dermed ikke utenkelig at det skulle kunne skje et "under" på den fronten, selv om jeg er livredd for å bli gravid igjen pga frykten for abort.

Som du skjønner er det mange tanker/ambivalente sådanne som flyr gjennom hodet mitt og det er mye som skal settes på plass-helst riktig, men nå har antallet krefttilfeller i familien blitt så mange at jeg begynner å ta ting litt mer alvorlig.

Vil legge til at jeg absolutt ikke er hypokonder-de tingene jeg sliter med eller har slitt med har vært absolutt reelle..som bl.a psoriasis, barnløshet, angst/depresjoner osv..

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302663-nhd-og-andre-trenger-en-anbefaling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Tror du angst/depresjoner vil forsterkes ved en tidlig overgangsalder, eller kan det muligens ta livet av en bekymring mindre og gjøre livet lettere?"

S: En anbefaling kan du ikke få bortsett fra at du bør følge rådene fra legene dine.

Jeg vet at kjønnshormoder i meget stor grad påvirker psyken - både angst og depresjon. Det som jeg synes er vanskelig å si noe om, er hvilken retning psyken beveger seg når hormonene endres. Jeg har sett mange eksempler på endring begge veier.

Dette ble sikkert ikke til noen hjelp, men er mitt ærlige svar.

Gjest sjøstjerna

"Tror du angst/depresjoner vil forsterkes ved en tidlig overgangsalder, eller kan det muligens ta livet av en bekymring mindre og gjøre livet lettere?"

S: En anbefaling kan du ikke få bortsett fra at du bør følge rådene fra legene dine.

Jeg vet at kjønnshormoder i meget stor grad påvirker psyken - både angst og depresjon. Det som jeg synes er vanskelig å si noe om, er hvilken retning psyken beveger seg når hormonene endres. Jeg har sett mange eksempler på endring begge veier.

Kjønnshormoner påvirker psyken, skriver du.

Er det forskjell mellom kjønn mht til antall som lider av depresjon og/eller angst?

Hvorfor?

Kjære deg, jeg vet at du svarer så godt du kan, men vet du om noen kilder på nettet jeg burde søke på-eller vet om noen som har kjennskap til en slik problemstilling?

Jeg vet fra de få jeg har snakket med at det er veldig ulike svar å få fra helsevesenet-om du snakker med en gynekolog, en lege, og i mitt tilfelle en psykiatrisk sykepleier..

Jeg vil ikke ta noen forhastet avgjørelse, men føler at jeg må "være litt i forkant", ang. hva jeg kan forvente på det psykiske plan...

men i og med at det er en nogenlunde spesiell problemstilling, og en finner så lite informasjon, så blir en jo litt ekstra i villrede.

Jeg føler selv at uansett hva jeg bestemmer meg for-så vil jeg nok havne i en dal hvor jeg må bruke både tenner og klør for å karre meg opp igjen, (noe jeg forresten er blitt ganske god til).

Vel, jeg setter pris på alt av linker, navn, eller hva det måtte være-men skjønner også at dette sikkert ikke er ditt spesialområde.

Takker uansett på raskt svar, og ønsker deg en god kveld.

Har du tilgang til min private e-post adresse og har en idè om hvem jeg evnt kunne snakke med, så må du gjerne sende meg en e-post.

Jeg syns det er bedre å ha flere preferansepunkter, enn bare en lege og en gynekolog, samt en psykiatrisk sykepleier for å si det sånn..

til syvende og sist er det jeg jo bare jeg selv som kan ta en avgjørelse....

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kjære deg, jeg vet at du svarer så godt du kan, men vet du om noen kilder på nettet jeg burde søke på-eller vet om noen som har kjennskap til en slik problemstilling?

Jeg vet fra de få jeg har snakket med at det er veldig ulike svar å få fra helsevesenet-om du snakker med en gynekolog, en lege, og i mitt tilfelle en psykiatrisk sykepleier..

Jeg vil ikke ta noen forhastet avgjørelse, men føler at jeg må "være litt i forkant", ang. hva jeg kan forvente på det psykiske plan...

men i og med at det er en nogenlunde spesiell problemstilling, og en finner så lite informasjon, så blir en jo litt ekstra i villrede.

Jeg føler selv at uansett hva jeg bestemmer meg for-så vil jeg nok havne i en dal hvor jeg må bruke både tenner og klør for å karre meg opp igjen, (noe jeg forresten er blitt ganske god til).

Vel, jeg setter pris på alt av linker, navn, eller hva det måtte være-men skjønner også at dette sikkert ikke er ditt spesialområde.

Takker uansett på raskt svar, og ønsker deg en god kveld.

Har du tilgang til min private e-post adresse og har en idè om hvem jeg evnt kunne snakke med, så må du gjerne sende meg en e-post.

Jeg syns det er bedre å ha flere preferansepunkter, enn bare en lege og en gynekolog, samt en psykiatrisk sykepleier for å si det sånn..

til syvende og sist er det jeg jo bare jeg selv som kan ta en avgjørelse....

Jeg er rimelig sikker på at grunnen til at jeg ikke kan svare deg bedre, samt at andre gir deg ulike svar, er at det til nå ikke finnes noen forskning som kan svare på dette.

Uansett:

a) Om evt endringer i kjønnshormonene skulle gjøre din angst og depresjon bedre, er jo det positivt.

B) Om det skulle gjøre deg verre, vil det høyst sannsynlig være forbigående og/eller det vil være mulig å finne behandling som ordner det.

Uansett er det vel best både for kropp og sjel å unngå å få kreft?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...