Gå til innhold

Gruppeanalyse - selvobjekt-

Anbefalte innlegg

Gjest leseren

Driver og leser en bok om gruppeterapi, og har en setning som jeg ikke forstår helt:

"Gruppeanalyse forutsetter at selvobjektet kommer til syne, og at selvobjektoverføringer etableres og bearbeides i gruppen".

Har slått opp ordet selvobjekt og skjønner at det har noe med andre å gjøre + selvfølelse, men jeg får ikke helt taket på det.

Er det noen luringer her som kunne forklare meg hva som menes?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302694-gruppeanalyse-selvobjekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Psykologisk ordbok

Fra dictionary; Self-object; ones subjective experience of another person who sustaines ones self within a social relationship, evoking and reinforcing ones sense of selfhood. The element object refers to an instinctual object, not to an inanimate thing.

Gjest leseren

Fra dictionary; Self-object; ones subjective experience of another person who sustaines ones self within a social relationship, evoking and reinforcing ones sense of selfhood. The element object refers to an instinctual object, not to an inanimate thing.

''Gruppeanalyse forutsetter at selvobjektet kommer til syne, og at selvobjektoverføringer etableres og bearbeides i gruppen".''

Vil det si at det har noe med at man speiler hverandre i en gruppe? at det må være vellykket for at terapien skal fungere?

Gjest Psykologisk ordbok

''Gruppeanalyse forutsetter at selvobjektet kommer til syne, og at selvobjektoverføringer etableres og bearbeides i gruppen".''

Vil det si at det har noe med at man speiler hverandre i en gruppe? at det må være vellykket for at terapien skal fungere?

Jeg vet ikke. Tror man må ha lest litt om selvobjektteorier for å forstå setningen.....det er ihvertfall psykoanalytisk tenkning.... kanskje, hvis du har en terapeut, at du kan spørre hva det betyr. Tror man må være inne i tankegangen for å virkelig kunne oversette det...

Kohut og Stern er navn som dukker opp i søk om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...