Gå til innhold

Pustestopp i barnevogn

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg skriver til deg for å høre din mening om en uhyre skremmende opplevelse vi hadde med vår ni uker gamle sønn i går. Vi er ivrige trillere og er mye ute på tur med barnevogna, ofte opptil et par timer i strekk. Vi sjekker forholdene i vogna innimellom og ser til at han har det bra. Etter trilleturen i går hadde vi akkurat tatt vogna inn, og jeg var i ferd med å sette vogna på plass og gjøre klart til å ta gutten opp. Da jeg skjøv ned kalesjen og fikk se ansiktet til vår sønn stivnet jeg av redsel og sjokk. Øynene rullet, ansiktet var mørkerødt og gutten pustet ikke, men fektet panisk med armer og bein, nesten spastisk i bevegesene. Jeg rev ungen opp av vogna og holdte han opp samtidig som jeg ropte til han, og etter noen endeløse sekunder kom han til seg selv igjen og begynte å puste. Han var da tett og snørrete i nesen som etter en solid gulp, og det rant slim og gulp (?) ut. Han beholdte sin mørkerøde ansiktsfarge ei god stund etterpå, hostet og hev etter pusten. Da jeg noen minutter etterpå førskte å legge han ned på stellebordet for å kle av han, fikk han umiddelbart pustebesvær igjen og ansiktsfargen forandret seg til mørkerød igjen. Jeg tok han opp med det samme, ringte 113 og vi fikk etter kort tid tilsendt ambulanse med lege. Vår sønn var da kommet til hektene igjen, hadde normal ansiktsfarge og hørtes heller ikke tett ut. Legeundersøkelsen avdekket intet unormalt, og vi fikk ingen endelig "diagnose" på hendelsen. Legen mente det kunne være en gulp, og videre at vi måtte kontakte fastlege for å utelukke epilepsi dersom denne episoden gjentok seg. Jeg skjønner at det kan være svært vanskelig å si noe mer konkret om hva dette var, men jeg sitter med noen spørsmål jeg håper å få ditt synspunkt på. Dersom denne episoden skyldtes en gulp, og jeg IKKE tilfeldigvis hadde hatt kontroll på gutten i vogna, hva hadde skjedd? Hadde refleksene hans ordnet opp, eller hadde jeg fått en enda verre opplevelse dersom jeg hadde sjekket gutten på et seinere tidspunkt? Jeg har fått det for meg at det var fullstendig avgjørende for min sønns overlevelse at jeg fikk tatt han opp. Denne opplevelsen har satt en skikkelig støkk i meg og jeg lurer på hva jeg kan si til meg selv for at jeg skal tørre å trille tur igjen selv, og også sende min sønn av gårde med sine besteforeldre. Hva tenker du om dette? På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

De aller fleste spedbarn har så gode hoste og svelgreflekser at de mestrer de problemene en gulp skaper. Likevel er det slik at en kraftig gulp i enkelte situasjoner kan være livstruende og den direkte årsak til plutselig spedbarnsdød. Den situasjonen du beskriver virker skremmende, og det er tydelig at barnet sliter for å komme igang med pustingen. At en gulping er årsaken virker sannsynlig, og jeg har liten tro på at det kan være et anfall av epileptisk natur, men er enig i at fastlegen bør vurdere om det er behov for spesielle prøver for å utelukke dette.

Selv om muligheten for at tilsvarende kan skje igjen er tilstede, er sannsynligheten for det ikke stor. Dersom det er mye gulping, kan det være en ide å bruke sideleie ved å støtte litt med en pute i ryggen. Da vil gulpingen lettere renne ut av munnen uten å gi pusteproblemer. Du kan også kontakte en barneavdeling å forhøre deg om de har alarmsystemer til utlån, eventuelt gjennom hjelpemiddelsentralen. Det er alarmsystem som registrerer pustingen og som sier fra ved pustestopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Mamma til eks-epileptiker

Jeg aner ikke hva som kan ha forårsaket det du beskriver, ville bare fortelle at vi hadde en liknende opplevelse med vår sønn da han var 5 mndr. Jeg hadde akkurat lagt han tilbake i sprinkelsengen etter å ha ammet han en grytidlig søndag morgen. Like etter hørte jeg noen ekle lyder fra senga, som om han holdt på å kveles. Jeg rev han opp av senga - han var helt stiv, øynene rullet bak i hodet og han laget noen hikstelyder mens han ble mer og mer rød/blå i ansiktet.

For å gjøre en lang historie kort - etter å ha ringt 113 og kommet oss på sykehus fikk han til slutt diagnosen epilepsi (etter 4 dager med ulike prøver). Nå har han forøvrig vokst av seg epilepsien.

Sannsynligvis er det vel ikke epilepsi-anfall barnet ditt har hatt, men dere kan jo ha det i bakhodet (vi fikk nemlig også tilbakemelding på sykehuset da vi kom dit at han sikkert bare hadde gulpet og svelget det i vranghalsen.....).

Håper dere slipper flere sånne opplevelser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...