Gå til innhold

Vedr. svar til tom mage, tomme hender

Anbefalte innlegg

kan ikke forstå

jeg tror nok jeg leste det opprinnelige svaret også, om det er nylig han forandret det.

det fins noen som får en sykelig og forlenget sorgreaksjon og de må få psykiatrisk behandling. Kanskje er det slike tilfeller han tenkte på og har opplevd. Så når han da støtter trådstarter med at hun reagerer riktig, men kanskje tror hun har inntrykk av at det er feil pga tvangs-sorgen som han mener har oppstått som ikke er "sunn" (fordi han har erfart det?), føler jeg folk har tolket svaret litt feil jeg.

jeg får bare akseptere fin mening, selv om jeg håper du aldri kommer opp i en situasjon som du må gi råd til personer som har havnet i en slik situasjon.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

4

• kan ikke forstå

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• frosken

3

saken er jo at han også hadde forståelse for hennes sorg, men folk mistolka svaret hans, fordi han syntes andres type sorg kunne være skadelig, mens den blir sett på som den riktige, og derav bekymret trådstarter for at hun ikke sørget riktig...

Nei, Imzedimze. Se på spørsmålet hennes, les svarene hans. Det skal ikke tolereres at en "ekspert" velger å faktisk ikke svare på spørsmålene hennes. Hun utdyper situasjonen sin til det lengste og får faktisk en arrogant tilbakemelding. Som lege velger han ogå å utlevere egne holdninger og følelser for ting. bl.annet hvorvidt det er forskjell på å miste et fullbårent barn og et menneske som faktisk har levd. Det skal man ikke her.

Ja, jeg mener at det er en stor og vesentlig forskjell på et dødfødt barn i 32 uke og det å miste en slekting som faktisk har levd.

Jeg skjønner hvordan du tenker, men siden jeg har verdens nydeligste jente født i nettopp uke 32, reagerer jeg på svaret ditt.

Du _behøver_ ikke uttale deg slik. Dessuten er det vel ingen forskjell på om man mister i uke 32 eller uke 40 heller.

Alle har sin historie og ingen reagerer likt. I vårt tilfelle brukte vi mange år på å lage henne og jeg tror ikke helt du greier å sette deg inn i hverken gleden over å lykkes med å bli gravid og angsten da jeg fikk høre at hun ikke vokste som hun skulle i magen.

I dag går hun i første klasse er frisk og fin og den høyeste jenta i klassen.

Gjest imzedimze

jeg får bare akseptere fin mening, selv om jeg håper du aldri kommer opp i en situasjon som du må gi råd til personer som har havnet i en slik situasjon.

ganske arrogant og fordømmende av deg :)

fordi om jeg forsto hva han mente, mens alle andre mistolket, betyr ikke det at jeg ville ordlagt meg på samme måte :)

Gjest ejlgen

Jeg har ikke vært gravid og født barna mine, men jeg har ingen problemer med å skjønne at det å abortere eller miste et barn ved fødsel fører til en stor sorg for de som skulle bli foreldre.

For oss som står litt utenfor er det verre å miste et menneske som har levd en stund, men for de som har gledet seg og gått å ventet på dette barnet er nok sorgen like stor.

Syns det er merkelig å ha en slik holdning som du har...

Forskjellen er jo å sørge over en som aldri fikk lov til å leve, og å sørge over en som har levd. Da finnes mange flere minner osv. Men jeg mener man ikke skal sammenligne sånt. Vi er forskjellige alle sammen, det noen synes er verst er ikke så ille for andre.

Sørger gjør man vel ved alle dødsfall, ingen kan vel heller bestemme hvem som skal sørge mest over hva? Er enig med NHD at man ikke skal dyrke sorgen. Vi mennesker er laget sånn at vi må gå videre. Tror ikke han mente noe vondt med dette. Jeg ser det som en trøst å vite at uansett hva du måtte oppleve, så vil du sannsynligvis tåle dette og kunne leve videre å se framover. Synes svaret hans ble noe feiltolket, alt tatt i verste mening liksom...

Gjest imzedimze

Nei, Imzedimze. Se på spørsmålet hennes, les svarene hans. Det skal ikke tolereres at en "ekspert" velger å faktisk ikke svare på spørsmålene hennes. Hun utdyper situasjonen sin til det lengste og får faktisk en arrogant tilbakemelding. Som lege velger han ogå å utlevere egne holdninger og følelser for ting. bl.annet hvorvidt det er forskjell på å miste et fullbårent barn og et menneske som faktisk har levd. Det skal man ikke her.

har lest du, jeg synes ikke den var arrogant, jeg syntes den var trøstende og bekreftende på at hun reagerte med en normal sorgreaksjon...mens mange andre har tolket det til at han bagatelliserte det hele, men slik oppfattet jeg det ikke.

Annonse

Det er nettopp det som er problemet med det man skriver og personene som leser svaret.

Er man kritisk til det han skrev, kan det oppleves som et arrogant og dårlig svar. Ser man derimot mer positivt på det, var det et veldig godt svar.

Og jeg fant svaret godt.

Gjest i ferd med å forlate skuta

Jeg skal ikke si stort i denne diskusjonen. Men jeg vil si én ting: Jeg har ventet på dette lenge.

Etter min mening er ikke NHD kompetent nok som fagperson til å svare på et offentlig forum. Han har huller i sin fagkunnskap, kan opptre svært dogmatisk og lite empatisk. Han viser kun i noen få tilfeller ekte forståelse og han har også til og med vist at han har en fordom eller to mot mennesker som sliter.

Jeg gidder ikke gå inn på alle de hundrevis av eksemplene jeg har lagt merke til å årenes løp, men det som nå skjer - at det blir reagert på han, det har jeg ventet på og det overrasker meg ikke det minste.

"What goes around, comes around...." sa en gang en meget klok person.

:o)

Er vel ikke første gang Mr. NHD lar sine private holdninger ta overhånd i sitt såkalte "virke" som psykiater.... :o)

Det er kanskje viktig også for deg å huske på at mennesker er forskjellig, og at det er ulikt hvilke typer refleksjoner og handlinger som hjelper ulike personer.

Da jeg mistet min mann hjalp det meg mye å holde fast ved et perspektiv om at mennesker over hele verden overlever tapet av sine kjære. Jeg så for meg bestemødre i Zimbabwe som hadde mistet alle sine barn som følge av aids og som satt igjen med ansvar for flere barnebarn uten foreldre.

Vi sørger på ulikt vis, gjennom ulike faser, og med ulikt emosjonelt innhold.

Jeg oppfattet forøvrig også nhds svar til hun som svarte som en støtte på at det var greit at hun på nåværende tidspunkt ikke hadde så mye følelser i forhold til at hun hadde mistet barnet. Ser av hennes reaksjon på hans svar at hun hadde ønsket en annen type reaksjon, men det har hun jo nå fått fra mange andre brukere.

Overrasker meg ikke, frosken, at du forsvarer NHD :o)

hei

jeg kjenner at jeg blir forferdelig provosert.

ikke bare av svaret fra denne psykiateren(som skal være proffesjonell), men også av imzedine og alle dere som forsvarer hans svar.

det finnes ikke grobunn i virkeligheten for noe av det han skriver og at dere klarer å lese ut av hans svar at det er en vanlig sorgreaksjon er helt utrolig.

kan jeg få lov til å være så frekk at dere som mener dette å utdype. kanskje analysere hans "svar" for meg slik at jeg kan forstå at han virkelig svarer på det hun spør om.

men denne karen har visst tydelig vrt ute og "slengt med leppa" tidligere når det har vært spørsmål om lignende ting. men for alt jeg vet er dette kanskje en husmor eller vanlig mann i gata og ikke den han utgir seg for å være. håper personen dette har skjedd vurderer å ta opp hans svar med andre psykiatere og sjekke om de mener det samme. min mening om denne psykiateren er at han må miste rett til å svare på slike spørsmål, da hans svar kan få farlige følger for personer som ikke takler slike ufattelige ufølsomme(og uproffesjonelle) svar i en sinnsykt tung tid.

Jeg har lest svaret og tolket det nok ikke som deg:

''Det har dessverre de siste tiår vokst fram en "tvang til sorg"-bevegelse som har krevd av oss at vi skal dyrke sorgen.''

Her forstår jeg det slik som at denne "bevegelsen" som har vokst frem gjør at vi føler at vi _må_ sørge, og at mangel på sorg derfor føles unaturlig.

''Husk at hvert fjerde svangerskap kommer aldri til levende fødsel. Dette gjelde nå til dags i vestlige land. Prøv å husk hvordan det var for 100 år siden, og fortsatt er i storparten av verden.

Hvordan tror dere verdens kvinner (og menn) skulle overlevd om vi ikke var slik innrettet at vi kunne legge det bak oss og se fremover.''

Dette illustrerer at mange kommer seg gjennom tap av foster og at vi antagelig er laget for å kunne takle et slikt tap. Altså at å legge sorgen bak seg er en normal ting.

Jeg tolker det ikke som om det ikke er lov å sørge.

''Jeg mener at alle disse ritualene som lages ved dødfødsler, inkl internettsider, er direkte helseskadelige.''

Her sier han jo at det er hans personlige mening, jeg har ikke kompetanse eller erfaring til å vurdere dette.

ganske arrogant og fordømmende av deg :)

fordi om jeg forsto hva han mente, mens alle andre mistolket, betyr ikke det at jeg ville ordlagt meg på samme måte :)

Du er vel egentlig ganske enestående du da, siden du var den eneste som virkelig forsto hva han mente? :o)

Gjest ejlgen

har lest du, jeg synes ikke den var arrogant, jeg syntes den var trøstende og bekreftende på at hun reagerte med en normal sorgreaksjon...mens mange andre har tolket det til at han bagatelliserte det hele, men slik oppfattet jeg det ikke.

Enig med deg. Da jeg leste hovedinnlegget trodde jeg spørsmålet var det at hun følte seg følelseskald. Kunne selv svart mye av det samme som NHD gjorde. Tror det er noen her som mistolker veldig svarene han gir. Du kan gå ut i solen med solbriller og du kan ta dem av....

Annonse

Gjest anonym bruker her og nå

Du er vel egentlig ganske enestående du da, siden du var den eneste som virkelig forsto hva han mente? :o)

Er nok mange som ikke finleser det psykiateren skriver for å sverte han som fagperson eller medmenneske, ja. Jeg forstod ikke NHDs svar som noe annet enn en støtte og har tenkt mine tanker selv når det har vært store sorgseremonier med bilder, lys, brev, internettsider osv.. Sorg fremstilles som et drama,- en som sørger i det stille og som ikke sørger for tungt kan fort få følelsen av at en ikke er normal. Syns NHDs svar for helt greit!

Er nok mange som ikke finleser det psykiateren skriver for å sverte han som fagperson eller medmenneske, ja. Jeg forstod ikke NHDs svar som noe annet enn en støtte og har tenkt mine tanker selv når det har vært store sorgseremonier med bilder, lys, brev, internettsider osv.. Sorg fremstilles som et drama,- en som sørger i det stille og som ikke sørger for tungt kan fort få følelsen av at en ikke er normal. Syns NHDs svar for helt greit!

Ja det vil alltid være noen som syntes at det svaret NHD gav var helt greit. Men det undrer meg sannelig hvorfor han fikk det så travelt med å legge til et avsnitt under det opprinnelige svaret sitt. Nå blander jeg ikke meg inn i akkurat denne diskusjonen og hvordan tolke hva osv. Jeg bare påpeker noe jeg har lagt merke til i årevis og ventet på. Det er ikke for å sverte noen, men fordi jeg (og mange andre) har reagert på mye av det NHD har skrevet opp gjennom. Og det vil han måtte svare for en dag :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...