Gå til innhold

For lite melk/svak utdrivningsrefleks


Gjest Krikri

Anbefalte innlegg

Gjest Krikri

Jeg har problemer med ammingen av min 12 dager gamle gutt. De første dagene gikk det bra, men den siste uken virker det som han aldri får nok! Han kan gjerne ligge en halvtime ved hvert bryst, og det ser ut til at han suger godt. Men - han blir aldri fornøyd, og slipper ikke selv. Etter ammingen virker det stadig som han vil ha mer, og han skriker mye. Kan også nevne at han ikke har lagt på seg tilfredsstillende (gått ned 100 g. siden vi forlot sykehuset), jeg var og veide ham på helsestasjonen i går.

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Krikri. Det høre ut som om han ikke suger effektivt og det kan føre til at melkeproduksjonen gradvis går nedover eller at han ikke får i seg nok melk. Hvordan kjennes brystene dine ut, er de fyldige? Merker du forskjell etter amming? Har du noengang brystspreng?Lekker du noen gang melk?Har du fått noen til å vurdere sugetak og ammestilling? Pass på at han gaper stort, tar godt tak og ligger godt inntil deg, mage mot mage. Leppene skal være krøllet utover.Kle av ham litt tøy og eventuelt tepper slik at han ikke blir for varm. Hører du at han svelger?Når han stopper å svelge eller slapper av så gni ham inni hendene eller i bakhodet for å stimulere til suging.Du kan også stryke på bryste eller pumpe rytmisk med hånden for å hjelpe melken nedover slik at han får mere i seg. Ikke la det gå mer enn 2 timer mellom ammingene på dagen og maks 3 timer om natten.Ta kontakt med helsestasjonen igjen på mandag for å følge vekten. Kom gjerne tilbake med mere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krikri

Kjære Krikri. Det høre ut som om han ikke suger effektivt og det kan føre til at melkeproduksjonen gradvis går nedover eller at han ikke får i seg nok melk. Hvordan kjennes brystene dine ut, er de fyldige? Merker du forskjell etter amming? Har du noengang brystspreng?Lekker du noen gang melk?Har du fått noen til å vurdere sugetak og ammestilling? Pass på at han gaper stort, tar godt tak og ligger godt inntil deg, mage mot mage. Leppene skal være krøllet utover.Kle av ham litt tøy og eventuelt tepper slik at han ikke blir for varm. Hører du at han svelger?Når han stopper å svelge eller slapper av så gni ham inni hendene eller i bakhodet for å stimulere til suging.Du kan også stryke på bryste eller pumpe rytmisk med hånden for å hjelpe melken nedover slik at han får mere i seg. Ikke la det gå mer enn 2 timer mellom ammingene på dagen og maks 3 timer om natten.Ta kontakt med helsestasjonen igjen på mandag for å følge vekten. Kom gjerne tilbake med mere informasjon.

På helsestasjonen ble det konstatert at han har gått opp litt i vekt og får således nok næring. Men - han har mye kolikksmerter som gjør at han ikke får slappet av og spist i fred (han kan skrike flere timer i strekk). I tillegg "feiltolker" han smertene som sult, i følge helsesøster, og vil derfor stadig ha bryst (uten egentlig å suge når han først legges til).

Er nå i gang med å forsøke diverse råd mot kolikk, dvs. at jeg unngår melk, melkeprodukter og diverse mat som gir luft i magen, forsøker babymassasje, drikker ammete, evt. forsøker litt sukkervann til natten. Om dette ikke hjelper over helgen blir det kiropraktur til uken.

Noen flere råd mot kolikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

På helsestasjonen ble det konstatert at han har gått opp litt i vekt og får således nok næring. Men - han har mye kolikksmerter som gjør at han ikke får slappet av og spist i fred (han kan skrike flere timer i strekk). I tillegg "feiltolker" han smertene som sult, i følge helsesøster, og vil derfor stadig ha bryst (uten egentlig å suge når han først legges til).

Er nå i gang med å forsøke diverse råd mot kolikk, dvs. at jeg unngår melk, melkeprodukter og diverse mat som gir luft i magen, forsøker babymassasje, drikker ammete, evt. forsøker litt sukkervann til natten. Om dette ikke hjelper over helgen blir det kiropraktur til uken.

Noen flere råd mot kolikk?

Kjære Krikri. Som du sikkert har forstått vet man ikke sikkert hva kolikk kommer av. Den kan ha forskjellige årsaker.Jeg antar et du ikke røyker? Nikotin kan gi magesmerter hos barn som får morsmelk. Ellers så høres det ut som om du har fått det meste av råd. Prøv en ting av gangen. Det er også viktig med støtten du kan få på helsestasjonen med hvordan du skal takle det om han ikke blir mye bedre. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krikri

Kjære Krikri. Som du sikkert har forstått vet man ikke sikkert hva kolikk kommer av. Den kan ha forskjellige årsaker.Jeg antar et du ikke røyker? Nikotin kan gi magesmerter hos barn som får morsmelk. Ellers så høres det ut som om du har fått det meste av råd. Prøv en ting av gangen. Det er også viktig med støtten du kan få på helsestasjonen med hvordan du skal takle det om han ikke blir mye bedre. Lykke til.

Takk for svar - jeg setter min lit til kiropraktoren (jeg røyker ikke, nei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

..på Oxytoksin-spray.

Dette hjelper på utdrivningsrefleksen, og melka bare spruter ut!! Effektivt!!

Brukte det selv til mine to i en periode da jeg var litt stressa, slik at det gikk utover ammingen, men jeg skal si det tok seg fort opp etter at jeg brukte dette en stund!!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...