Gå til innhold

Klar for andre omgang!

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Nå har jeg vært hos legen og tatt ut hormonspiralen - så nå er det fritt frem for et nytt barn!

Det er en ganske overveldende følelse, livet er jo så greit nå med snuppa på 20 mnd og begge to i morsomme jobber. Når (hvis) jeg blir gravid igjen, så blir nok livet betraktelig mer slitsomt, for å ikke snakke om livet med to barn.

Jeg hører stadig at folk sier at 1 er som 1 men 2 er som 10 barn. Jeg håper på mange måter at det ikke er helt sant....

*bretter opp ermene og buksa*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302936-klar-for-andre-omgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så spennende! Du får kose deg i prøveperioden, da :-)

Det at en er en og to er ti, er selvsagt bare sprøyt. Det er mer arbeid med to unger, selvsagt, men etterhvert får ungene mye glede av hverandre og det "avlaster" en del. Dessuten har man fått "øvd" seg på en unge fra før, så man er mer drevne med nr. 2.

Da vi fikk nr 2, var det ikke så mye forskjell - men han var en unge som sov mye og godt, og var blid og fornøyd. Nr. 3 sov dårligere, og da var det mer slitsomt - men man vet aldri.

Jeg håper dere blir gravide raskt og at du får et problemfritt svangerskap.

(kjenner jeg er litt missunnerlig - skulle gjerne vært gravid igjen, jeg - but those days are gone)

Åååå, så spennende!!!!

Lykke til med prøving og laging :)

Joda, det er forskjell på å ha 2 og 1 barn. Samtidig så har man vært gjennom det første "sjokket" det er å få et barn inn i familien.

Stort sett har man litt mer rutine på livet, og det nye barnet vil ikke medføre de helt store endringene der.

Det å få en ny baby vil uansett lage kaos - samme hvor mange barn som er i familien.

Når den første tiden er over, så synes ikke jeg det er så ille å ha to (eller tre for den del :)).

Så bare gled deg.

Og bare så det er sagt, det er plass i hjertet for like stor kjærlighet til det nye barnet som til gullet dere har fra før ;)

Gjest ViViola

Åh, så koselig!

Den største overgangen er fra 0 til 1, fra 1 til 2 var det ikke så enormt med forskjell. Mer sånn dobbelt opp med ting, men ikke nødvendigvis slik at det ble dobbelt så slitsomt.

Gode rutiner rundt stell og soving var et must, og heldigvis ble begge våre gode til å sove på likt (har veldig kort avstand mellom mine, jeg da) - og ikke minst om natta.

Kos dere (bokstavelig talt!), både med prøveperiode og alt som følger etter! :-)

Annonse

Gjest togli

Spennende :)

Jeg vil heller si at overgangen fra 0-1 barn er som å gå fra 0-10 ;)

Overgangen fra 1-2 og 2-3 barn gikk helt uproblematisk for oss iallefall! Familien var ferdig etablert og vi hadde tilegnet oss småbarnsfamilievaner, så andre- og tredjemann gled rett inn uten problemer :)

Gjest Elextra

Må innrømme at jeg er blant dem som synes at uttrykket "én er som ingen, to er som ti" stemte godt. Vi har knapt to års forskjell, og til tross for stor bevissthet fra oss foreldre var eldstemann veldig misunnelig og sjalu de første par årene, før yngstemann også ble sjalu ;).

Men hyggen over to barn, som etterhvert har stor glede av hverandre, oppveier alt det slitsomme, da! :-).

Lykke til!!

fuji1365380447

Gratulerer med avgjørelsen :) Og det kan jo skje ganske kjapt, for nå er du ganske åpen ;) Lykke til!!

Men du, hvorfor hormonspiral når du ikke er ferdig med barn?

Nei, det kan du jammen spør om. Jeg angrer faktisk på det, både fordi det var så dyrt for en såpass kort periode (halvannet år) og fordi jeg syntes at det var dritvondt å sette den inn (har mye arrvev i livmohalsen pga konisering).

Dessuten så har vi jo ikke akkurat satt nye rekorder i sex i perioden etter første fødsel ;-) Vi hadde helt sikkert klart oss med kondom og sikre perioder. Men jeg trodde liksom at det var dèt man gjorde etter en fødsel, jeg....

fuji1365380447

Åååå, så spennende!!!!

Lykke til med prøving og laging :)

Joda, det er forskjell på å ha 2 og 1 barn. Samtidig så har man vært gjennom det første "sjokket" det er å få et barn inn i familien.

Stort sett har man litt mer rutine på livet, og det nye barnet vil ikke medføre de helt store endringene der.

Det å få en ny baby vil uansett lage kaos - samme hvor mange barn som er i familien.

Når den første tiden er over, så synes ikke jeg det er så ille å ha to (eller tre for den del :)).

Så bare gled deg.

Og bare så det er sagt, det er plass i hjertet for like stor kjærlighet til det nye barnet som til gullet dere har fra før ;)

Takk for den påminnelsen!

Det er litt vanskelig å tenke på at man skal kunne bli like glad i et nytt barn som jeg er i dattera mi nå... Og det sniker seg også inn en følelse at jeg kommer til å ta noe fra henne med å bli opptatt av et nytt lite barn.

Men samtidig så vet jeg jo at søsken er viktig og at hun kommer til å være glad for det på sikt.

Nei, det kan du jammen spør om. Jeg angrer faktisk på det, både fordi det var så dyrt for en såpass kort periode (halvannet år) og fordi jeg syntes at det var dritvondt å sette den inn (har mye arrvev i livmohalsen pga konisering).

Dessuten så har vi jo ikke akkurat satt nye rekorder i sex i perioden etter første fødsel ;-) Vi hadde helt sikkert klart oss med kondom og sikre perioder. Men jeg trodde liksom at det var dèt man gjorde etter en fødsel, jeg....

Sikre perioder bør du ikke tole på :) Jeg satte inn spiral etter to fødsler siden vi ikke skulle ha flere barn (liksom). Men ut måtte den og jenta kom. Jeg brukte vanlig spiral. Hormonspiral er vel mere tatt i bruk når man er ferdig med barnefødsler tror jeg.

Kanskje p-piller er like lurt til dere vet at dere er forsynt med deres englebarn :) Blir spennende å høre nytt fra deg nå da :) Om et par tre mndr kanskje...

fuji1365380447

Sikre perioder bør du ikke tole på :) Jeg satte inn spiral etter to fødsler siden vi ikke skulle ha flere barn (liksom). Men ut måtte den og jenta kom. Jeg brukte vanlig spiral. Hormonspiral er vel mere tatt i bruk når man er ferdig med barnefødsler tror jeg.

Kanskje p-piller er like lurt til dere vet at dere er forsynt med deres englebarn :) Blir spennende å høre nytt fra deg nå da :) Om et par tre mndr kanskje...

Legen brukte ultralyd når han undersøkte meg, og utbrøt: "Nei for noen fine eggstokker du har!" He he - det komplimentet har jeg aldri fått før....

Men han kunne også informere om at jeg vil få min første eggløsning om ca en uke, så her er det bare å kjøre på!

Planen er å bare elske og kose oss og ikke bli panisk på å telle dager og ta eggløsningstester. Men jeg er en uforbederlig kontrollfreak, så jeg kan ikke garantere at jeg klarer å være så avslappet....

Det er litt vanskelig å tenke på at man skal kunne bli like glad i et nytt barn som jeg er i dattera mi nå... Og det sniker seg også inn en følelse at jeg kommer til å ta noe fra henne med å bli opptatt av et nytt lite barn.

Men samtidig så vet jeg jo at søsken er viktig og at hun kommer til å være glad for det på sikt.

''Og det sniker seg også inn en følelse at jeg kommer til å ta noe fra henne med å bli opptatt av et nytt lite barn.''

Husker jeg tenkte sånn da jeg skulle ha nr. 2 - men sånn er det ikke i virkeligheten, heldigvis!

Har tre unger - og føler ikke jeg har "tatt noe" fra noen av dem ved å ha mer enn en unge. Heldigvis.

Annonse

Legen brukte ultralyd når han undersøkte meg, og utbrøt: "Nei for noen fine eggstokker du har!" He he - det komplimentet har jeg aldri fått før....

Men han kunne også informere om at jeg vil få min første eggløsning om ca en uke, så her er det bare å kjøre på!

Planen er å bare elske og kose oss og ikke bli panisk på å telle dager og ta eggløsningstester. Men jeg er en uforbederlig kontrollfreak, så jeg kan ikke garantere at jeg klarer å være så avslappet....

Stilig lege :) Lykke til med kosen da :)

Gjest Rich and Beautiful

Sånn var det ikke akkurat for oss... Førstemann var så krevende at det tok bortimot fire år før jeg orket å tenke på en til! Jeg ser jo i etterkant at det var vi som gjorde han krevende, han var temmelig bortskjemt ja! Neste barn var en fredelig liten jente som sov og spiste og smilte! Hvis vi hadde visst at vi fikk en sånn en, kunne jeg orket det lenge før.

Lykke til med barnlaging!

mvh

Jeg tenkte slik når jeg gikk med nr. 2. Hvordan i alle dager går det an å bli så vanvittig glad i noen som er jeg var i førstemann. Det kunne jo umulig gå an.

Men det gjorde det :)

Og det var faktisk mulig å elske tredjemann like mye også :D

Og ja, man tar jo fra barnet noe når man gir det søsken. Man tar fra det sin fulle oppmerksomhet hele tiden.

Samtidig gir man dem noe som er mye mer verdifullt. Kjærligheten og samhørigheten mellom søsken.

Har aldri hørt at man skal kutte ut hormonspiral til man vet man er ferdig med barn. Men jeg gikk senere over til vanlig spiral og syntes det var like greit.

Gjest Elextra

Jeg tenkte slik når jeg gikk med nr. 2. Hvordan i alle dager går det an å bli så vanvittig glad i noen som er jeg var i førstemann. Det kunne jo umulig gå an.

Men det gjorde det :)

Og det var faktisk mulig å elske tredjemann like mye også :D

Og ja, man tar jo fra barnet noe når man gir det søsken. Man tar fra det sin fulle oppmerksomhet hele tiden.

Samtidig gir man dem noe som er mye mer verdifullt. Kjærligheten og samhørigheten mellom søsken.

Fint sagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...