Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vår 3- klassing vil ikke lese. Hun var tidlig ute før skolestart og det første året på skolen, men nå vil hun helst ikke lese. Hun hater leseleksen og nekter å lese det ekstra kvarteret som de blir "pålagt" å lesetrene hver dag. Hun henger nå etter i forhold til snittet i klassen i leseferdighet og hastighet.

Vi synes vi har prøvd det meste med artige bøker osv. Vi har lest en side hver, ett kapittel hver osv. Men hun hater det.

Lekser der man først skal lese en tekst for så å svare på spørsmål er en stor prøvelse.

Hun har sjekket synet, så det er ikke noe galt der. Hun er og veldig flink kunnskapsmessig og i matte, så det er ikke evnene som så dann det står på.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302946-tips-til-lesetrening-leselyst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres helt ut som datteren min på samme alder! Hun var også langt fremme helt til 2.klasse. Flink i matte, veldig kreativ og elsker å bli lest for/lydbøker. Men å lese selv er alt for slitsomt for henne....hun er nok litt lat. I går leste hun høyt for meg i en tegneserie fra Penny-klubben. Hun leser litt fra billedbøker. Leseløvebøker klarer hun fint,men hun vil ikke. Hun leser saktere enn gjennomsnittet, men har god leseforståelse (heldigvis). Så jeg trenger også tips her!

Eneste jeg kan tenke meg er at du lar henne velge lesestoff selv. Ta henne med på biblioteket. Det er veldig viktig at hun ikke leser en for vanskelig tekst. For lett er mye bedre. Gå derfor ned i vanskelighetsgrad. Les teksten gjerne for henne først. Det gjør vi alltid med leseleksa nå, og da går det bedre. Du kan også bestikke henne (med penger altså). Det har jeg vurdert å gjøre selv, men jeg venter litt og ser om det går seg litt til nå fremover.

Jeg har bekymret meg for dysleksi, men jeg tror egentlig det er mer det at hun ikke gidder. Hun har så mange jern i ilden også, og trenger at vi foreldre setter av tid til dette. Litt vanskelig når man er sliten og trøtt selv.

Hva liker hun (utenom lesingen)? Vår pode var heller ikke så glad i å lese - men så fikk han interesse for Donald Pocket - og nå leser han donaldpocket så det suser. Han gidder ikke å lese vanlige bøker om han ikke MÅ, men det synes jeg (foreløpig) er greit. Donald er like bra som bøker når det gjelder lesetrening!

Liker hun å synge eller spille teater? Hva med at hun leser sangtekster og øver seg på å synge dem?

Eller hva med at hun leser enkle dramatekster for deretter å spille teater?

Jeg vet ikke om dette virker, bare noen kreative innspill fra meg. At kanskje det er mer motiverende å lese når teksten etterpå kan fremføres i en eller annen setting.

Belønningssystem, kanskje? Jeg synes lesetrening er såpass viktig at det er verd noen bestikkelser :-)

2-klassingen min hadde besøk av bibliotekar på skolen før påske og fikk et skjema for leseknappen. Når de har lest 10 bøker, kan de gå på biblioteket og få leseknappen. Det var veldig motiverende for han, som leste de 10 bøkene i løpet av påsken og stolt hadde på seg leseknappen på skolen i dag.

Du kan jo selv lage et lignende system, f.eks. at 10 bøker eller et visst antall sider utløser en liten premie.

Eldstemann hos meg fikk beskjed om at han ikke fikk se Harry Potter filmene før han hadde lest bøkene. Det var nok motivasjon for han til at han slet seg gjennom den første boken i sommerferien før 3. klasse. Dermed fikk han opp farten så mye at det ble gøy å lese i seg selv og siden har han lest ganske mye.

Annonse

Gjest prust

Gutten vår går også i 3., og lærte å lese tidlig - i 5 års alderen, men stoppet litt opp mht lesingen, og ville helst ikke lese noe mer enn absolutt minimum før oktober-november i fjor. Da løsnet det virkelig!

Vi gikk mye på biblioteket, og fant noen serier med leseløvebøker som han falt pladask for: Englebarn, Frans, Kasper, og nå Rein (pluss sikkert noen andre og). Jeg leste litt for ham, og stoppet ofte når noe var spennende, slik at han var så nysgjerrig at han fortsatte selv. Og ofte leste jeg boka etter ham, slik at vi kunne prate om den etterpå.

Her i huset leser 3. klassingen kjempelenge dersom det er riktig lesestoff. Tom og Jerry er nr. 1. (Hurra for bruktbutikker). Vi har også funnet at "rampete Robin" bøker er topp. Så ho er veldig kresen på HVA ho leser, men om ho finner det rette så er det topp å lese.

Kanskje det er her det stopper hos dere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...