frosken Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 En jeg kjenner er både sterkt preget av sin psykiske lidelse, samtidig som vedkommende er svært ressurssterk. Det er en del uenighet mellom ulike behandlere om hva som er viktig å fokusere på. På den ene siden foreligger det en bakgrunn med en form for omsorgssvikt i kombinasjon med fysisk mishandling i barndommen. Dette gjør at en behandler (erfaren psykolog) anser dette for å være en kompleks ptsd, og at det viktige er å jobbe med traumebearbeidelse mm. På den annen side har vedkommende mye innslag av psykotisk tenkning, samt en omfattende vanske i forhold til å få med seg innhold i samtaler og hendelser som følge av en voldsom assosiasjonsrikdom og sterk angst. Vedkommende opplever dette selv som en hukommelsessvikt og manglende evne til å fokusere. Medisinering har gjort at paranoide tanker og tendens til å gå i "oppløsning" er vesentlig redusert, men hukommelsen er ikke blitt bedre. Dette gjør at at psykiater ønsker å utrede nøye, inklusiv en nevropsykologisk utredning og MR (det skal gjøres innenfor et anerkjent forskningsprosjekt om psykoselidelser). Til min overraskelse var psykologen negativt innstilt til en slik nøye utredning, da hun tydeligvis ikke liker at det fokuseres på psykoselidelsen. For meg virker det opplagt at vedkommende har alt å vinne på å gjennomgå en nøye utredning, og jeg skjønner ikke helt hvorfor psykologen velger å fremme sine motforestillinger overfor pasienten uten samtidig evt. å ta kontakt med behandlende psykiater for å drøfte situasjonen. Er det ikke slik at selv om psykologen skulle ha rett i at dette er en k-ptsd, så skal uansett de psykotiske symptomene håndteres og ikke neglisjeres? Pasienten har hatt psykotiske symptomer gjennom mange år uten at det har blitt oppdaget, vedkommende har svært gode "maskeringsteknikker", og fungerer tilsynelatende godt (men uten selv å ha en opplevelse av å få med deg det som foregår i de ulike settinger som h*n deltar i). Synspunkter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302961-hva-er-viktigst-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Her er jeg ikke i tvil. Denne psykologen er ikke kompetent. Uansett om personen har k-ptsd eller ikke, må evt psykose utredes og behandles. Alt annet vi være direkte malpraksis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302961-hva-er-viktigst-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-nhd/#findComment-2455228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mohikaneren Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Synes det er merkelig at psykologen ikke reagerer på at vedkommede er periodevis psykotisk. Da jeg var det + før og etter var det jo kun fokus på å holde meg "utenfor" det psykotiske materialet. Jeg skulle skjermes for det meste av vanskelige ting, og hverdagen gikk med til å skulle løse soduko ol. Psykologen ga klar beskjed om hva jeg ikke fikk tenke på/skulle holde meg unna. Og jeg gikk dit hver dag en periode. Fordi han skulle ha meg "ut" av det. Psykologen tok også regi i form av at han sa jeg måtte "inn" en plass for en periode, samt at han skaffet meg psykiater. Så ja, jeg synes dette høres merkelig ut. Er han psykotisk skal vel fokuset være på å bli "stabil", ikke på å ruske opp i ting som kanskje trigger det psykotiske stoffet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/302961-hva-er-viktigst-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-nhd/#findComment-2455551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.