Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jenta mi er 4 uker gammel i dag! (Hjelp, hvor blir det av nyfødtbabyen min??!) Jeg tenker enda på den flotte fødselen jeg hadde mange ganger om dagen. Her om dagen kom jeg plutselig på at jeg fikk en sprøyte i låret rett etter fødselen! Jeg som har sånn nåleskrekk, også hadde jeg helt glemt dette! Vel, jeg TROR jeg fikk en sprøyte... Var litt i tåkeland akkurat da, det var så mye som skjedde, for ikke å snakke om hvor mye som nettopp hadde skjedd! Jeg spurte samboeren min om dette, men det kunne han ikke huske. På det tidspunktet var jeg liksom blitt litt uinteressant, det var babyen som var i fokus for hans del:-) Men han mente at babyen hadde fått en sprøyte i låret også! Så nå lurer jeg... Hva fikk vi sprøyter for? Jeg har blodtype O+, så det kan vel ikke ha noe med det å gjøre? Litt nysgjerrig jeg nå... Slenger forresten på et spørsmål til: Jenta mi er som sagt 4 uker gammel, og har begynt å være en del våken på formiddagene. Da ammer jeg jo mye, og det går en del bleieskift og diverse. Men de siste dagene har jeg oppdaget at jeg nesten tvinger i henne pupp selv om hun ikke ber om det, for jeg veit liksom ikke helt hva jeg skal gjøre for henne... Før har det vært slik at hun bare var våken for å få pupp, men det er tydeligvis ikke slik lenger. Så, hvordan underholder man en 4 uker gammel baby? Hun er jo ikke interressert i leker enda liksom... Når blir de det forresten? Hun gir ingen teng på å kjede seg hvis jeg legger henne på et teppe på sofaen eller noe, men det føles liksom som om jeg bare har slengt henne fra meg der... Blir til at jeg går og bærer og luller og prøver å få henne til å spise eller sove. Ikke riktig det heller liksom! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Gratulerer med den lille ) De sprøytene som du/dere fikk vet jeg ikke hva er. Men: En baby på 4 uker har MER enn nok underholdning av alle syns- og lyd-inntrykkene hun får etter 9 mnd i en mørk mage! Hvis hun er våken men ikke skriker og ikke er sulten, kan du bare la henne ligge! Når de er så små, er det lettere å stimulere dem for mye enn for lite. Hvis hun får ligge i fred når hun har det bra, men får pupp, kos og trøst når hun skriker, så lærer hun seg viktig kommunikasjon, og blir trygg og fornøyd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Gratulerer med den lille! Sprøyta du fikk har med blodtyper å gjøre, men jeg husker jo slettes ikke helt hvordan dette henger sammen. Huff, jeg er senil. Det har noe å gjøre med utvikling av stoffer i blodet, som vil bli skummelt for det neste barnet ditt, og det handler om din og pappans blodtype sammen. Men det er det lengste hukommelsen min strekker seg i dag. 4 uker gamle babyer krever ikke så mye underholdning, men jeg ville nok ha latt henne ligge litt på teppet sitt "alene". Venner du henne til å bli bært/underholdt absolutt hele tiden, så lager du deg en "bæreunge" - noe du veldig gjerne kan komme til å angre litt på siden (de er nemlig ikke så små og nusselige så veldig lenge... :-)) Husker heller ikke helt når mine begynte å "leke", men jeg mener å huske at de ikke var så veldig gamle før de likte å ligge under babygymmen. 6-8 uker, kanskje? Igjen - hukommelsen er ikke hva den engang var... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Uten at jeg kan være sikker på hvorfor du fikk sprøyte, så fikk jeg sprøyte etter fødsel fordi jeg og babyen hadde forskjellig rhesus-faktor (+ og -). Dette for å forhindre frastøting ved neste svangerskap. Ellers gis det også jerntilskudd rett i blodet hvis det har vært noe blodtap... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jeg vet sannelig ikke hva slags sprøyte du fikk, men jeg mener å ha lest at noen får vitamin K-sprøyte som visstnok skal hjelpe på sammentrekningen av livmoren etter fødsel..? Hvis du lurer veldig så kan du jo ringe og spørre!! Mye man ikke får med seg i akkurat den situasjonen:-) Ellers vil jeg si som de andre at du må la henne ligge "i fred" innimellom, hun har mer enn nok med å kikke seg rundt og ta inn lyd og synsinntrykk når hun er våken. Tror nok at mine to begynte å like å ligge litt under babygymmen da de var ca 6 uker gamle, jeg hengte opp bare en og en leke av gangen i begynnelsen så det ikke skulle blir for voldsomt for dem:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Da jeg fødte for leeenge siden (de er tenåringer nå), mener jeg at jeg fikk en K-vitamin sprøyte i låret etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loralei Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei.. Jeg fikk også sprøyte etter fødselen. Mener å huske jordmora sa det var for at morkaka skulle løsne...?.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jeg tror ganske sikkert at alle får sprøyte i låret etter fødsel med K-vitamin for at morkaka skal løsne. Hva gjør man med en våken baby på 4 uker? Synger, stryker, koser med føttene, lar henne ligge og titte på deg eller omgivelsene. Legg henne på gulvet (på et teppe eller f.eks lammeskinn) mens du selv henger opp klær eller noe. Men mange babyer "krever" å bli båret i denne alderen. (Og da vil jeg absolutt anbefale et elastisk bæresjal!) Også bør du legge inn et par mageleie-økter om dagen for å trene nakkemusklene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Underholdning av 4 ukers babyer: Sett deg i sofaen med beina opp og babyen med ryggen mot lårene dine med ansiktet mot deg, babyen skal sitte som i en "lenestol" på fanget ditt. Så prøver du å få øyenkontakt med babyen, og smiler og prater med den. Babyen vil se på deg, og herme etter deg, (prøv å rekke tunge etc) men innimellom se litt vekk for å få pauser. Når babyen blir sliten avslutter du "samtalen" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supertanta Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Sprøyta er jeg usikker på. Underholdning må jo være den kosen dere har. Jeg ville ikke gjort barnet avhengig av å ha deg der foran seg hele tiden. De vokser fort og vil ha mere og mere oppmerksomhet, så jeg synes du kan la barnet ligge å kose seg mere alene jeg. Du nevner at du legger barnet i sofaen...Ikke undervurder barnet der etterhvert, de har uante krefter og gulvene er harde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Sprøyten etter fødselen er et riefremkallende middel (type oxytocin/pitocin) som gjør at morkaken kommer ut raskere. Det var i hvert fall det jeg fikk forklart. Jeg er ikke kjent med at det gis k-vitamin, slik mange skriver. Trodde det var noe som ble gitt til barnet, jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Alt er underholdning for en 4 ukers baby, alt de ser på er jo nytt for dem :-) Så du trenger ikke tenke på annet enn å kose og stelle, synge og stryke, bære og ta det med ro. Det er en deilig periode, men det ser man ofte ikke før det er over.... :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Sprøyten etter fødselen er et riefremkallende middel (type oxytocin/pitocin) som gjør at morkaken kommer ut raskere. Det var i hvert fall det jeg fikk forklart. Jeg er ikke kjent med at det gis k-vitamin, slik mange skriver. Trodde det var noe som ble gitt til barnet, jeg. K-vitamin sprøyten blir garantert gitt til babyen ja. Det er bakteriene i tarmen vår som danner K-vitamin og små babyer her ikke så mange bakterier i tarmen ennå, derfor gis sprøyten til alle nyfødte. K-vit har med bl. levring av blodet å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Og sprøyta var for at livmora skulle trekke seg sammenvar det ikke det jordmora mi sa? Har faktisk akkurat den sekvensen på en videosnutt, men på den andre PCen, så får ikke sjekket nå ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Sprøyten etter fødselen er et riefremkallende middel (type oxytocin/pitocin) som gjør at morkaken kommer ut raskere. Det var i hvert fall det jeg fikk forklart. Jeg er ikke kjent med at det gis k-vitamin, slik mange skriver. Trodde det var noe som ble gitt til barnet, jeg. Jeg lurer på om jeg trekker tilbake det jeg skrev og heller sier at du har rett. Dessuten tror jeg at hvis man har veneflon kjører de det inn der i stedet for å sette sprøyte. Så om man er sikker på at man ikke har fått sprøyte har man nok kanskje fått det i seg allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Jeg lurer på om jeg trekker tilbake det jeg skrev og heller sier at du har rett. Dessuten tror jeg at hvis man har veneflon kjører de det inn der i stedet for å sette sprøyte. Så om man er sikker på at man ikke har fått sprøyte har man nok kanskje fått det i seg allikevel. Hadde veneflon jeg, men fikk da likevel sprøyte i låret, så det er nok mulig du må trekke tilbake det også dessverre;-) Men takk for at svar, tror jeg har fått klarhet i ting nå! Jenta mi fikk K-vitamin, og jeg fikk noe som gjorde at livmoren trakk seg sammen og støtte ut morkaken! Kan nok godt stemme det ja, mener å huske noe sånt gjennom tåken:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 K-vitamin sprøyten blir garantert gitt til babyen ja. Det er bakteriene i tarmen vår som danner K-vitamin og små babyer her ikke så mange bakterier i tarmen ennå, derfor gis sprøyten til alle nyfødte. K-vit har med bl. levring av blodet å gjøre. I see... Og det er denne sprøyten som settes i låret? Merkelig, kan ikke huske at de nevnte dette for meg engang! Mener å huske, når samboeren nevnte det, at jeg syntes det var ille at de skulle stikke i jenta mi, men kan ikke huske at det blei nevnt hva hun fikk sprøyte for. Men det er helt sikkert bare jeg som har glemt det, sammen med så mye annen informasjon som blei gitt de første timene etter fødselen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jeg lurer på om jeg trekker tilbake det jeg skrev og heller sier at du har rett. Dessuten tror jeg at hvis man har veneflon kjører de det inn der i stedet for å sette sprøyte. Så om man er sikker på at man ikke har fått sprøyte har man nok kanskje fått det i seg allikevel. Jeg hadde veneflon, men fikk sprøyte i låret. Mulig den ikke kan gis intravenøst da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Sprøyten etter fødselen er et riefremkallende middel (type oxytocin/pitocin) som gjør at morkaken kommer ut raskere. Det var i hvert fall det jeg fikk forklart. Jeg er ikke kjent med at det gis k-vitamin, slik mange skriver. Trodde det var noe som ble gitt til barnet, jeg. Ahh, der tror jeg at jeg fikk klarhet i sakene ja! Rier på meg, og K-vitamin på babyen min:-) Takk for informasjon! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Sprøyten etter fødselen er et riefremkallende middel (type oxytocin/pitocin) som gjør at morkaken kommer ut raskere. Det var i hvert fall det jeg fikk forklart. Jeg er ikke kjent med at det gis k-vitamin, slik mange skriver. Trodde det var noe som ble gitt til barnet, jeg. Jeg er ganske sikker på at du har rett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.