Åsemor Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hadde veneflon jeg, men fikk da likevel sprøyte i låret, så det er nok mulig du må trekke tilbake det også dessverre;-) Men takk for at svar, tror jeg har fått klarhet i ting nå! Jenta mi fikk K-vitamin, og jeg fikk noe som gjorde at livmoren trakk seg sammen og støtte ut morkaken! Kan nok godt stemme det ja, mener å huske noe sånt gjennom tåken:-) Ja nei, ikke hør på meg, jeg vet tydeligvis ikke hva jeg snakker om! Hehehe... Tror jeg skal holde kjeft resten av dagen jeg. *ammetåke åssåvidere* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Alt er underholdning for en 4 ukers baby, alt de ser på er jo nytt for dem :-) Så du trenger ikke tenke på annet enn å kose og stelle, synge og stryke, bære og ta det med ro. Det er en deilig periode, men det ser man ofte ikke før det er over.... :-( At dette er en deilig tid er jeg fullstendig klar over! De første to ukene var tøffe, også på grunn av hormoner som herjet! Men selv da elsket jeg dette! Og nå som ting har begynt å normalisere seg, gleder jeg meg faktisk til neste gang jeg har en nyfødt! Jeg nyter hver time av dagene, og prøver å ikke tenke på hvor fort tiden faktisk går! Dette er helt fantastisk, og jeg er så innmari glad for at vi har tenkt til å få flere barn! Det må være så utrolig sårt å vite at man gjør dette for siste gang... Da får jeg bare slappe av med at hun underholdes nok av omgivelsene som det er da... Jeg snakker med henne, gjør grimaser, rusler litt rundt, synger, luller, legger henne på magen oppå min mage så hun trener nakken osv, også får jeg la henne ligge litt aleine innimellom uten å føle meg som en dårlig mamma av den grunn da:-) Ikke så lett å vite hva som er riktig og galt når man ikke har tatt i en baby før... Er liksom redd hun skal føle seg aleine der hun ligger jeg se! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Ja nei, ikke hør på meg, jeg vet tydeligvis ikke hva jeg snakker om! Hehehe... Tror jeg skal holde kjeft resten av dagen jeg. *ammetåke åssåvidere* :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 At dette er en deilig tid er jeg fullstendig klar over! De første to ukene var tøffe, også på grunn av hormoner som herjet! Men selv da elsket jeg dette! Og nå som ting har begynt å normalisere seg, gleder jeg meg faktisk til neste gang jeg har en nyfødt! Jeg nyter hver time av dagene, og prøver å ikke tenke på hvor fort tiden faktisk går! Dette er helt fantastisk, og jeg er så innmari glad for at vi har tenkt til å få flere barn! Det må være så utrolig sårt å vite at man gjør dette for siste gang... Da får jeg bare slappe av med at hun underholdes nok av omgivelsene som det er da... Jeg snakker med henne, gjør grimaser, rusler litt rundt, synger, luller, legger henne på magen oppå min mage så hun trener nakken osv, også får jeg la henne ligge litt aleine innimellom uten å føle meg som en dårlig mamma av den grunn da:-) Ikke så lett å vite hva som er riktig og galt når man ikke har tatt i en baby før... Er liksom redd hun skal føle seg aleine der hun ligger jeg se! Syns da det høres ut som du har både morinstinkt og fornuft på plass ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Sprøyta er jeg usikker på. Underholdning må jo være den kosen dere har. Jeg ville ikke gjort barnet avhengig av å ha deg der foran seg hele tiden. De vokser fort og vil ha mere og mere oppmerksomhet, så jeg synes du kan la barnet ligge å kose seg mere alene jeg. Du nevner at du legger barnet i sofaen...Ikke undervurder barnet der etterhvert, de har uante krefter og gulvene er harde. Hmm, du har vel rett i det ja! De er innmari søte nå, men den dagen kommer da hun skal i barnehage, og da er det ikke veldig praktisk med en mammadalt nei... Synes liksom hun er for liten enda til å tenke sånn se, men det er vel bare en unnskyldning for meg selv egentlig! Og ja, jeg har tenkt på det med harde gulv! Jeg legger henne ikke sånn at hun kan skyve ifra med beina, og så langt snur hun seg bare til høyre, så jeg tar høyde for det også! Men det blir ikke lenge til nå uansett! Får lage til en liten plass til henne på gulvet noe sted... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Syns da det høres ut som du har både morinstinkt og fornuft på plass ;-) Takk for det, det er godt å høre:-) Selv om jeg fortsatt husker at jeg fikk kjeft av deg for en evighet siden! For at jeg lot katten min sove i senga vår... Til informasjon så har jeg sluttet med det nå som babyen sover på soverommet vårt! Nå får hun ikke gå inn der i det hele tatt:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Takk for det, det er godt å høre:-) Selv om jeg fortsatt husker at jeg fikk kjeft av deg for en evighet siden! For at jeg lot katten min sove i senga vår... Til informasjon så har jeg sluttet med det nå som babyen sover på soverommet vårt! Nå får hun ikke gå inn der i det hele tatt:-) Jøss, som du husker da, du er ikke av den langsinte typen vel ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Underholdning av 4 ukers babyer: Sett deg i sofaen med beina opp og babyen med ryggen mot lårene dine med ansiktet mot deg, babyen skal sitte som i en "lenestol" på fanget ditt. Så prøver du å få øyenkontakt med babyen, og smiler og prater med den. Babyen vil se på deg, og herme etter deg, (prøv å rekke tunge etc) men innimellom se litt vekk for å få pauser. Når babyen blir sliten avslutter du "samtalen" Takk for tipset! Skal prøve dette! Hun søker øyekontakt veldig mye, og følger nøye med på grimaser vi gjør til henne:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Jøss, som du husker da, du er ikke av den langsinte typen vel ;-P Var du som var sint, ikke jeg:-) Men joda, en sånn reaksjon glemmer man ikke med det første... He he! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hmm, du har vel rett i det ja! De er innmari søte nå, men den dagen kommer da hun skal i barnehage, og da er det ikke veldig praktisk med en mammadalt nei... Synes liksom hun er for liten enda til å tenke sånn se, men det er vel bare en unnskyldning for meg selv egentlig! Og ja, jeg har tenkt på det med harde gulv! Jeg legger henne ikke sånn at hun kan skyve ifra med beina, og så langt snur hun seg bare til høyre, så jeg tar høyde for det også! Men det blir ikke lenge til nå uansett! Får lage til en liten plass til henne på gulvet noe sted... Nyt spebarnstiden med god samvittighet, du, hun er altfor liten til å bli bortskjemt av nærhet og kjærlighet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hmm, du har vel rett i det ja! De er innmari søte nå, men den dagen kommer da hun skal i barnehage, og da er det ikke veldig praktisk med en mammadalt nei... Synes liksom hun er for liten enda til å tenke sånn se, men det er vel bare en unnskyldning for meg selv egentlig! Og ja, jeg har tenkt på det med harde gulv! Jeg legger henne ikke sånn at hun kan skyve ifra med beina, og så langt snur hun seg bare til høyre, så jeg tar høyde for det også! Men det blir ikke lenge til nå uansett! Får lage til en liten plass til henne på gulvet noe sted... Du er helt sikkert en supergod mamma. Kos dere 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Jeg tror ganske sikkert at alle får sprøyte i låret etter fødsel med K-vitamin for at morkaka skal løsne. Hva gjør man med en våken baby på 4 uker? Synger, stryker, koser med føttene, lar henne ligge og titte på deg eller omgivelsene. Legg henne på gulvet (på et teppe eller f.eks lammeskinn) mens du selv henger opp klær eller noe. Men mange babyer "krever" å bli båret i denne alderen. (Og da vil jeg absolutt anbefale et elastisk bæresjal!) Også bør du legge inn et par mageleie-økter om dagen for å trene nakkemusklene. Takk for tipsene her forresten! Hun ser ut til å like å ligge for seg selv innimellom se, det er bare det at det føles så ille. Føles som om jeg ikke gidder å ta meg av henne liksom, så jeg bare legger henne fra meg, også får hun underholde seg selv... Er redd hun føler seg ensom der hun ligger! Jada jada, jeg er førstegangsmamma! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Nyt spebarnstiden med god samvittighet, du, hun er altfor liten til å bli bortskjemt av nærhet og kjærlighet Usj, motstridende råd, nå blir jeg stresset:-/ Mammahjertet mitt vil bære og lulle hele dagen, men jeg forstår jo at det sansynligvis ikke er lurt... Du tror ikke hun blir "mammadalt" så tidlig altså? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Du er helt sikkert en supergod mamma. Kos dere He he, takk skal du ha! Den ene setningen er akkurat hva man trenger noen ganger gett... Og ja, vi koser oss så mye vi bare kan:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Var du som var sint, ikke jeg:-) Men joda, en sånn reaksjon glemmer man ikke med det første... He he! Jeg kan ikke huske det... Så så innmari sinna kan jeg ikke ha vært... ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Hei.. Jeg fikk også sprøyte etter fødselen. Mener å huske jordmora sa det var for at morkaka skulle løsne...?.... Det stemmer tydeligvis! Mange her som har sagt det nå, og noe kommer krypende ut av tåken hos meg, som sier meg at det muligens var hva jeg blei fortalt også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Jeg kan ikke huske det... Så så innmari sinna kan jeg ikke ha vært... ) Muligens bare jeg som er litt lettskremt da! I tillegg til at du er en av de som pleier å komme med fornuftige utsagn her inne, og da fester ordene dine seg bedre hos den som leser dem også:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Da jeg fødte for leeenge siden (de er tenåringer nå), mener jeg at jeg fikk en K-vitamin sprøyte i låret etterpå. Det var visstnok det babyen fikk, mens mor får en sprøyte for å fremkalle rier som skal støte ut morkaken... Har jeg lært av alle de kloke hodene her inne:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Usj, motstridende råd, nå blir jeg stresset:-/ Mammahjertet mitt vil bære og lulle hele dagen, men jeg forstår jo at det sansynligvis ikke er lurt... Du tror ikke hun blir "mammadalt" så tidlig altså? Nei, det blir hun ikke.... Vi brukte å vekke sønnen vår sent om kvelden, bare for å kose mer før vi la oss, og han sovnet alltid uten en lyd igjen etterpå Har tre barn, ingen mammadalter og den yngste er 15. hadde jeg vært deg, så ville jeg bare nytt det herlige, lille nurket 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Jeg vet sannelig ikke hva slags sprøyte du fikk, men jeg mener å ha lest at noen får vitamin K-sprøyte som visstnok skal hjelpe på sammentrekningen av livmoren etter fødsel..? Hvis du lurer veldig så kan du jo ringe og spørre!! Mye man ikke får med seg i akkurat den situasjonen:-) Ellers vil jeg si som de andre at du må la henne ligge "i fred" innimellom, hun har mer enn nok med å kikke seg rundt og ta inn lyd og synsinntrykk når hun er våken. Tror nok at mine to begynte å like å ligge litt under babygymmen da de var ca 6 uker gamle, jeg hengte opp bare en og en leke av gangen i begynnelsen så det ikke skulle blir for voldsomt for dem:-) Tror jeg skal få kjøpt meg et sånt babygym ja! Og enn så lenge får jeg vel stole på at hun har det greit så lenge hun ikke gråter da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.